Njemački div automobilske industrije Volkswagen priznao je u utorak da je 11 milijuna njegovih dizelskih automobila širom svijeta opremljeno uređajima koji omogućuju 'varanje' na eko-testu, zbog čega je kompanija izgubila trećinu tržišne vrijednosti a suočila se i s istragama.
Prošlog petka američke su vlasti izvijestile javnost o raširenom 'varanju' na eko-testu, napominjući da skandal obuhvaća gotovo pola milijuna vozila brenda VW u SAD-u. Prema njihovim su navodima u VW-u priznali da su u SAD-u oko 482 tisuće automobila opremili sofisticiranim softverom koji isključuje kontrolu zagađivanja zraka u vožnji i uključuje ju samo na eko testu.
Kada je uređaj isključen, automobil u okoliš izbacuje štetne plinove u količinama i do 40 puta većim od dopuštenih, upozorili su iz američke agencije za zaštitu okoliša EPA koja je krajem prošlog tjedna zajedno s kalifornijskim vlastima izvijestila javnost o skandalu.
"Upotreba tog uređaja u automobilima kako bi se zaobišli standardi očuvanja čistog zraka nezakonita je i predstavlja prijetnju za javno zdravlje", konstatirala je EPA-ina dužnosnica Cynthia Giles.
Američko je ministarstvo pravosuđa uz ekološke provjere pokrenulo i kaznenopravnu istragu, kazali su američki dužnosnici u utorak za agenciju za financijske vijesti Bloomberg. U ministarstvu pravosuđa i VW-u nisu željeli komentirati tu informaciju.
Njemačka kancelarka Angela Merkel pozvala je danas VW da budu potpuno transparentni kako bi se razjasnila situacija. "Nadam se da će činjenice izaći na vidjelo što je prije moguće", kazala je kancelarka novinarima u Berlinu.
Američki regulatori naredili su VW-u da otkloni nedostatke u tim vozilima a njemačka je kompanija zaustavila prodaju svih 'dizelaša' u SAD-u za vrijeme istrage koja bi mogla rezultirati kaznom od maksimalno nešto više od 18 milijardi eura.
Zahtjevi za istragom i u Francuskoj i u Južnoj Koreji
Uz SAD, istrage su najavile i vlasti u Francuskoj i u Južnoj Koreji. Tako je francuski ministar financija Michel Sapin zatražio istragu na razini Europske unije, izjavivši u utorak za francuski radio da valja provjeriti i automobile ostalih proizvođača kako bi se umirila javnost.
Iz Europske komisije poručili su u utorak da su u kontaktu s njemačkom kompanijom i s američkim vlastima. Bruxelles je pozvao vlade zemalja EU da budu rigorozne u provedbi zakona o ograničenju štetnih emisija i posebno budne kada su u pitanju domaći proizvođači.
Južnokorejski dužnosnici zatražili su objašnjenja od predstavnika VW-a, poručivši da će testovi početi "najkasnije idućeg mjeseca".
Njemačka je vlada u međuvremenu pokrenula istragu kako bi utvrdila krše li VW i ostali proizvođači automobila na sličan način propise i u Europi.
Dnevnik Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) piše da su nadležna tijela već u svibnju prošle godine upozorila VW na nepodudarnosti u podacima o emisijama a neki su automobili čak povučeni s tržišta.
Ministar prometa Alexander Dobrindt izjavio je za visokotiražni dnevnik Bild da je od njemačke savezne agencije za transport zatražio da "neovisni stručnjaci odmah provedu ciljane i opsežne testove na svim Volkswagenovim dizelskim modelima".
VW priznaje ugradnju spornih uređaja
Iz VW-a su u utorak objavili da su sporni uređaji ugrađeni u ukupno oko 11 milijuna njihovih dizelaša širom svijeta a planiraju i rezervacije u iznosu 6,5 milijardi eura u trećem tromjesečju za pokrivanje troškova tog skandala.
"Daljnje interne istrage pokazale su da je spomenuti softver instaliran i u drugim dizelskim vozilima", navodi se u VW-ovom priopćenju. "Anomalije su utvrđene u oko 11 milijuna automobila širom svijeta koji su opremljeni određenim tipom motora".
"S ciljem pružanja nužne usluge i ostalih mjera za obnovu povjerenja klijenata, VW planira staviti na stranu 6,5 milijardi eura za rezervacije u trećem tromjesečju. Ciljana dobit grupe za 2015. godinu bit će na odgovarajući način prilagođena", dodaje se u priopćenju najveće u svijetu kompanije po prodaji u prvih šest mjeseci.
Cijene VW-ovih dionica potonule su u ponedjeljak 17 posto, te dodatnih 23 posto u današnjem trgovanju, na niskih 101,30 eura na Frankfurtskoj burzi, nakon novih otkrića toga proizvođača automobila, uključujući i upozorenje da će morati sniziti prognoze o dobiti.
Taj je skandal samo u dva dana srezao tržišnu kapitalizaciju VW-a za oko 25 milijardi eura, na 51 milijardi eura.
Težak udarac ugledu VW-a, na kocki Winterkornova fotelja
Utjecaj toga skandala na ugled VW-a i ostale proizvođače automobila teško je izmjeriti a stručnjaci u automobilskoj industriji drže da je na kocki pozicija izvršnog direktora VW-a Martina Winterkorna. Njemački dnevnik Tagesspiegel piše da je uži sastav nadzornog odbora VW-a već donio odluku o njegovoj smjeni koja će biti usvojena u petak na sastanku kompletnog odbora.
"Naša je kompanija obmanjivala i EPA-u i odbor američke savezne države Kalifornije za zaštitu zraka, ali i sve vas. Totalno smo zeznuli stvar", kazao je u New Yorku u ponedjeljak navečer u video poruci na postaji CNBC čelnik Wolkswagen Americe Michael Horn.
Zasada je skandal ograničen na Volkswagen iako pojedine aktivističke skupine za zaštitu okoliša u Njemačkoj sumnjaju da se i drugi proizvođači automobila služe sličnom tehnologijom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....