Šahiste diljem svijeta muči je li 19-godišnji Hans Niemann pomoću prevare pobijedio svjetskog prvaka, 31-godišnjeg Magnusa Carlsena, na 350 tisuću dolara vrijednom turniru Sinquefield Cup u St. Louisu.
Carlsen nije eksplicitno optužio Niemanna, no u javnost su dospjele brojne tvrdnje, među kojima i neke veoma bizarne. Tako se tvrdi da je tinejdžer u anusu imao vibrirajuće kuglice putem kojih mu je pomagač dojavljivao poteze.
Svađa se nastavila u ponedjeljak, kada se Carslen iz online meča povukao nakon samo jednog poteza, a u srijedu je u kratkom razgovoru za medije sarkastično rekao da je impresioniran Niemannovom igrom te da je očito dobro učio od svog mentora Maxima Dlugyja, koji je također bio optuživan za varanje.
Kako piše britanski The Guardian, Niemann je odbacio sve optužbe, rekavši kako bi bivšeg svjetskog prvaka trebalo biti sram jer je izgubio "od idiota poput mene". Priznao je da je u životu dvaput varao u šahu, jednom kada mu je bilo 12, a drugi puta kada mu je bilo 16 godina. Oba puta varao je na platformi Chess.com, nakon čega su mu zabranili pristup.
No, druge šahovske organizacije smatraju kako za to nije bilo razloga. Čak su i organizatori turnira u St. Louisu rekli kako su, nakon što su proanalizirali njegovu igru, zaključili kako nema ničeg spornog. Stoga, pita se list, što je njegova prijevara?
Šahovski majstor Danny Rensch kazao je kako nisu problem analne kuglice, već pozicija s koje se gleda igra.
Rekao je da je njegova platforma Chess.com vodeća u industriji po pitanju modela protiv varanja.
- Ono što činimo je jedinstveno u svijetu. Mi smo privatna tvrtka koja može investirati te smo napravili nešto što bi se moglo usporediti s DNK forenzikom. Pomoću visoko preciznih modela igre, kroz stotine milijuna igara, možemo uočiti bilo kakve nepravilnosti u igri - objasnio je.
Dodao je da su anomalije uvijek moguće.
No nije htio previše komentirati Niemannov slučaj, dodavši kako je sve jasno iz onoga što je dosad rekao te da bi se kompanija mogla uskoro obratiti s više informacija.
Guardian piše kako je upravo to ključno pitanje. Kako otkriti šahovske prijevare? Navodno je ključno otkriti kako računala djeluju na igru. List ističe kako se radi o sportu u kojem najbolji igrači moraju imati kreativnost, mentalnu snagu i izdržljivost kako bi riješili najteže probleme, fizičku spremnost, a provode stotine sati proučavajući šahovske probleme i analiziraju kako bi se moglo bolje.
Problem je taj moderni softver, koji omogućava svim igračima da se priključe.Tako čak ni najbolji grači nemaju šanse protiv računala, a aplikaciju svi na svijetu mogu preuzeti besplatno. To je postalo naročito popularno u vrijeme pandemije, pri čemu govorimo o početnicima, ali i naprednim igračima koji su se posvetili otkrivanju prevara.
Sutkinja Tanja Karali s Melwater Champions Šahovskog turnira kaže kako prati ovu neviđenu dramu. Dodaje da ne vjeruje da se radi o prijevari, ističući kako su šahovski turniri opremljeni izuzetno suvremenim sustavima nadzora poput višestrukih kamera koje gledaju drugi igrači. Primjer su kamere koje moraju biti zakrenute dovoljno jako kako u ušima drugog igrača ne bi bilo "bubica".
Guardian ističe kako je najvažniji alat koji ona koristi program kojeg je ustanovio šef FIDE-a, vodećeg šahovskog saveza, Ken Regan. On je model počeo razvijati 2006. godine nakon što su se pojavile optužbe da je Bugarin Veselin Topalov varao protiv Rusa Vladimira Kramnika. Taj model precizno analizira igru svakog pojedinog suparnika.
Procjenjuje se da je varanje na softverskom šahu 100 do 200 puta češće nego inače.
No, Guardian piše kako se radi o raspravi koja traje desetljećima, otkako su u ovu igru uvedeni strojevi. Podsjećaju na primjer engleskog velemajstora Matthewa Sadlera, koji je napustio šahovska natjecanja 1999. jer je rekao da će "umjetna inteligencija ubiti igru".
- Računala možda mogu percipirati igru na način koji je dramatično snažniji od ljudi. Uređaji mogu primijetiti pokrete koji su tri poteza ispred. Kada vidite osobu koja to isto čini, morate se zabrinuti, rekao je stručnjak koji svojom izjavom aludira da je u svojim partijama Niemann ipak koristio pomoć.
No, britanski list piše kako tehnologija nije ubila igru nego ju je učinila još popularnijom. Šahovske aplikacije postale su vrlo omiljene, te su vrlo dobar alat za učenje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....