Švedska je najavila da će početkom iduće godine odabrati dobavljača za nabavu četiri nove fregate, što je nabavka vrijedna više milijardi dolara, u sklopu švedskog intenzivnog jačanja vojnih snaga i opskrbe vojske većim ratnim brodovima nakon ruske invazije na Ukrajinu i ulaska zemlje u NATO.
"Mislim i nadam se da ćemo do početka iduće godine moći donijeti odluku u vezi s našim novim programom fregata", rekao je švedski ministar obrane Pal Jonson na konferenciji za novinare s francuskom ministricom oružanih snaga Catherine Vautrin, kako prenosi Reuters.
Dvoje ministara razgovarali su o švedskom programu fregata, francuskom velikom interesu za Saabov zrakoplov za rano upozoravanje i zračni nadzor "GlobalEye", kao i o pomoći Ukrajini, rečeno je na konferenciji za novinare u Stockholmu nakon sastanka.
Bez velikih brodova već 50 godina
Švedska želi da prve dvije fregate budu isporučene do 2030. godine i stoga je odlučila razmotriti postojeće dizajne, uključujući i opciju fregate FDI francuskog proizvođača Naval Group. "Razmatramo koje su fregate dostupne i što bi odgovaralo našem prilično ambicioznom vremenskom okviru", rekao je Jonson. Dodao je da je plan imati dvije fregate u upotrebi "idealno do 2030." i još dvije do 2035. godine, kako je prenijela stranica The War Zone.
"Francuska bi mogla ispuniti švedski zahtjev", rekla je Vautrin. "Mogli bismo isporučiti fregatu 2030. godine, potpuno opremljenu, uključujući obrambene mjere, i naravno, predlažemo partnerstvo sa švedskom industrijom, posebno Saabom", dodala je francuska ministrica.
Alternative uključuju fregate španjolske Navantije i britanskog Babcocka u suradnji sa švedskim Saabom. Nove švedske fregate, klase Lulea, još u razvoju, bile bi najveći površinski ratni brodovi u švedskoj mornarici s očekivanim vijekom trajanja od 40 godina.
Imaju mornaricu i zastrašujuću zračnu moć, oni su ultimativno rješenje za Ahilovu petu NATO-a!
Trenutačno je najveći švedski ratni brod korveta klase Visby. Fregate bi bile najveći ratni brodovi švedske mornarice otkako je odustala od svojih posljednjih razarača kojima je raspolagala početkom 80-ih godina, piše The War Zone. Planirane fregate odražavaju rastuće pomorske ambicije Švedske od ulaska u NATO, a očekuje se i da će brodovi pojačati i sposobnosti protuzračne borbe, što je od sve većeg interesa za švedsku mornaricu.
Švedska je u svibnju 2024. najavila promjenu planova za kupnju površinskih ratnih brodova, a Švedska uprava za obrambene resurse (FMV), vladina agencija koja djeluje pod Ministarstvom obrane, priopćila je da će novi brodovi biti veći od trenutačnih korveta klase Visby te da je zemlja spremna razmotriti gotove dizajne, a ne potpuno švedsko rješenje.
Pojačanje za protuzračnu obranu
Francuska je u listopadu ponudila Švedskoj fregatu FDI (Fregata za obranu i intervenciju, op. a.) tvrtke Naval Group. FDI koristi radar Thales Sea Fire za podršku zadacima protuzračne obrane dugog dometa. U usporedbi klase Visby i FDI, ističe se da je švedski brod dugačak 73 metra s istisninom od 705 tona i duljinom od 73 metra, dok je francuski ratni brod dugačak 122 metra s istisninom od čak 4390 tona. FDI je brod opremljen sa 16 do 32 vertikalne lansirne ćelije koje mogu ispaliti rakete MBDA Aster 15 i 30. U međuvremenu, primarna uloga broda Tip 26 je protupodmorničko ratovanje, kako prenosi Defence News.
Jonson i Vautrin također su razgovarali o pomoći Ukrajini te su ustvrdili da su pisma namjere Ukrajine za nabavu Saabovog zrakoplova Gripen i Dassaultovog Rafalea komplementarna. "Ukrajinska strana je od samog početka bila vrlo jasna da očekuje mješovitu flotu od oko 250 zrakoplova", rekao je Jonson. "Ovo još nije poslovni sporazum između bilo koje od zemalja, to je pismo namjere, ali to je snažna politička poruka s obje strane da želimo da se to dogodi", poručio je Jonson.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....