SVI SE SLOŽILI

Sprema se novi udar na Putina, u EU više neće moći doći ni kap ruske nafte: ‘Imamo rješenje!‘

‘Mislim da mediji vole pisati o svađama i napetostima, no naš je uspjeh jedinstvo čije je očuvanje vrlo važno‘, kaže jedan diplomat

Tanker koji prevozi rusku naftu/Ilustracija

 /Anp Via Afp

Nastojanja Europske unije da zatvori zakonske rupe zbog kojih ruska nafta i dalje ulazi u EU, naišla su na veliko odobravanje zemalja članica, rekli su dužnosnici i diplomati za Politico.

Predstavnici 27 zemalja članica u četvrtak su se sastali kako bi razgovarali o tehničkim aspektima 11. paketa sankcija koji se priprema protiv Rusije.

Tri dužnosnika upoznata s događanjima na sastanku kažu kako se trenutno nitko ne protivi jačanju postojećeg energetskog embarga - čak ni one zemlje za koje se vjeruje da imaju koristi od neprijavljenog uvoza ruske sirove nafte.

‘Naravno, ovaj paket se razlikuje od ostalih jer je usredotočen na slučajeve zaobilaženja zakona i imat će drugačiji učinak, pa ćemo pažljivo razmotriti sve prijedloge‘, rekao je diplomat iz zemlje suočene s pritiskom da smanji svoju energetsku povezanost s Rusijom. ‘Ali mi provedbu ne vidimo kao veliki problem - nemamo crvenih linija u vezi s tim.‘

U nacrtu prijedloga Europske komisije o novom paketu sankcija, stoji da bi se brodovima koji tajno prevoze rusku naftu iz luka EU zabranila plovidba. To je usmjereno na takozvanu ‘flotu u sjeni‘ zastarjelih tankera koji prevoze rusku sirovu naftu otkako je EU zabranio uvoz ruske nafte i naftnih proizvoda i otkako je skupina G7 ograničila cijene.

Rusija nema dovoljno brodova za prijevoz, pa je prisiljena koristiti tankere trećih zemalja kako bi prevezla svoju naftu. Smatra se da je velik dio te flote u grčkom vlasništvu, pokazala je analiza S&P Globala. Neki brodovi isključuju svoje transpondere i GPS uređaje kako ne bi bili otkriveni, navodi se u nacrtu sankcija.

‘S obzirom na naglo povećanja broja pokušaja prijevara i s time povezanih ekoloških rizika stranih brodova koji zaobilaze restrikcije EU i prevoze rusku sirovu naftu i naftne proizvode, novim mjerama bi se zabranio pristup lukama i dokovima Unije onim brodovima za koje se sumnja ili je utvrđeno da krše zabranu uvoza ruske sirove nafte i naftnih proizvoda pomorskim prometom u Uniju i ograničenje cijena koje je dogovoreno na sastanku G7‘, navodi se u nacrtu. Dodaje se da bi se iste kazne primjenjivale na brodove koji isključe svoje transpondere i GPS uređaje.

Nije jako vjerojatno da će to pooštravanje mjera prouzročiti veliku svađu, rekao je visoki dužnosnik Komisije koji je želio ostati anoniman.

‘Mislim da mediji vole pisati o svađama i napetostima, ali naš je uspjehu jedinstvu, a očuvanje tog jedinstva za vanjski svijet je vrlo važno‘, rekao je dužnosnik.

Mjere vezane uz naftu su dio šireg paketa sankcija koje će vjerojatno biti usmjerene na treće zemlje koje i dalje trguju s Rusijom, uključujući Kinu i Iran, a tu je i aneks kojim se prozivaju određene zemlje i proizvodi. Sve se to radi kako bi se osiguralo da ranije uvedene sankcije doista imaju utjecaja na rusko gospodarstvo i ometu sposobnost Kremlja da vodi rat u Ukrajini.

Iako se zasad nitko ne protivi pooštravanju sankcija za naftu, pravi test će doći kada pojedinačne zemlje doista budu morale i provesti te mjere, rekao je George Voloshin, globalni stručnjak u Udruzi certificiranih stručnjaka za borbu protiv pranja novca.

‘Provođenje mjera dosad je u cijeloj EU bilo prilično ograničeno‘, rekao je i dodao da će ‘uobičajeni sumnjivci - točnije mediteranske nacije‘, morati učiniti više nego samo prihvatiti pravila u Bruxellesu. Po povratku kući morat će ‘doista osigurati da nafta ne pritječe, a novac ne istječe iz njihovih zemalja‘.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 12:32