LJUTNJA U AMERICI

VIDEO Snimljen trenutak kobnog udarca u najpoznatijeg mačka, građani bijesni: ‘Ili popravite ili zabranite te robotaksije‘

Nesreća u San Franciscu pokrenula je burnu raspravu o sigurnosti i odgovornosti tehnologije bez vozača

Waymo autonomni taksi

 Patrick T. Fallon/Afp
Nesreća u San Franciscu pokrenula je burnu raspravu o sigurnosti i odgovornosti tehnologije bez vozača

Smrt najpoznatijeg mačka u San Franciscu, KitKata, koji je stradao pod kotačima autonomnog vozila Waymo, otvorila je veliku raspravu o tome možemo li se zaista pouzdati u kamere, senzore i inteligenciju vozila bez vozača.

KitKat je bio dobro poznat u četvrti Mission kao ljubimac vlasnika trgovine delikatesama i alkoholnim pićima Randa‘s Market. Osim što je bio “dežurni mišolovac” u toj trgovini, redovito je obilazio druge dućane i ugostiteljske objekte u susjedstvu, zbog čega su ga prozvali gradonačelnikom 16. ulice.

Kada se 27. listopada autonomno vozilo Waymo zaustavilo kako bi ušli putnici, KitKat se zavukao ispod njega. Žena koja se zatekla u blizini stala je pred vozilo kako ono ne bi krenulo i pokušala ga namamiti, no ono je krenulo s vožnjom čim ju je moglo zaobići. Budući da s donje strane vozila nema nikakvih senzora, KitKat je zadobio teške ozljede i na kraju uginuo. Kamere Randa‘s Marketa su sve snimile, a snimku je prvi objavio New York Times.

- Nisam znala trebam li pružiti ruku i udariti jednu od kamera ili vrištati - rekla je Meg Brigman, koja je pokušala spasiti mačka. Vjeruje da bi KitKat još uvijek bio živ da je te noći za volanom bio čovjek koji bi sigurno stao i provjerio je li sve u redu kada bi vidio zabrinutu osobu kako kleči ispred njegova automobila. Iako Brigman kaže da je inače velika pobornica Wayma, smatra kako bi tvrtka trebala dodati senzore ispod automobila i omogućiti ljudima izvan vozila da komuniciraju s njima.

Policija zaustavila autonomni auto nakon nepropisnog polukružnog okretanja: Pogodite koga su kaznili

Glasnogovornica Wayma, Katherine Barna, potvrdila je da automobili nemaju senzore u podvozju. Dizajnirani su tako da nemaju mrtvih kutova oko vozila, ali, poput automobila koje voze ljudi, nemaju pogled na cestu ispod sebe.

VIDEO KOBNOG UDARCA POGLEDAJTE OVDJE

Iako zagovornici autonomnih vozila ističu kako ljudski vozači u San Franciscu svake godine ubiju stotine životinja i desetke ljudi, smrt omiljenog mačka bila je samo povod za glasnije negodovanje kritičara koji su i ranije bili zabrinuti zbog autonomnih vozila na njihovim cestama. Tim više što je Waymo prošle nedjelje udario i jednog psa, pa se brinu znači li to da će se isto kad-tad dogoditi i ljudima, jer tehnologija još uvijek nije dovoljno razvijena da bismo se u nju mogli potpuno pouzdati. Ma koliko znali da smo sigurniji pred autonomnim nego pred vozilom kojim upravlja pijani vozač ili onaj koji tipka poruke.

image

Waymo autonomni taksi

Patrick T. Fallon/Afp

Lokalni zakonodavci su pozvali na ograničenja rasta industrije. Jackie Fielder, gradska nadzornica San Francisca, rekla je da planira uvesti zakon koji bi omogućio okruzima da odluče hoće li dopustiti rad autonomnih vozila te poziva kalifornijsko zakonodavno tijelo da razmotri isto, piše Guardian.

Waymo, podružnica tvrtke Alphabet u SAD-u, upravlja s približno 1500 vozila, iako nije poznato koliko ih točno vozi u San Franciscu. U međuvremenu, prosvjednici i aktivisti počeli su ih ometati tako što stavljaju prometne čunjeve na poklopce motora, a neki idu toliko daleko da ih pale. U Teksasu je Waymo već najavio da će ispraviti greške na softveru svojih vozila nakon što su čak 19 puta uhvaćena kako ilegalno pretječu školske autobuse, prenosi Reuters.

- Pridržavanje najviših sigurnosnih standarda znači prepoznavanje kada bi naše ponašanje trebalo biti bolje. Kao rezultat toga, donijeli smo odluku o dobrovoljnom opozivu softvera u vezi s odgovarajućim usporavanjem i zaustavljanjem u tim scenarijima - rekao je u izjavi glavni službenik za sigurnost tvrtke Mauricio Pena. Dodao je da će Waymo "nastaviti pratiti i implementirati daljnja ažuriranja prema potrebi".

Omiljena meta prosvjednika: Zašto nasilnici pale robotaksije u Los Angelesu?

Rezultat je to inicijative lokalnog školskog sustava da se, u vrijeme kada djeca dolaze i odlaze iz škole, zaustave sve operacije vezane uz autonomna vozila u području oko škole, sve dok se ne osigura da vozila neće kršiti zakon.

- Ne možemo dopustiti da Waymo nastavi ugrožavati naše učenike dok pokušava implementirati rješenje. Waymo je snimljen kako prolazi pored zaustavljenog školskog autobusa samo nekoliko trenutaka nakon što je učenik prešao ispred vozila - napisao je odvjetnik školskog okruga.

image

Waymo autonomni taksi

Robin Utrecht/Anp Via Afp

Guardian podsjeća da je druga tvrtka za autonomne taksije, Cruise, prošle godine isplatila osam milijuna dolara ženi koju je njihovo autonomno vozilo odvuklo preko šest metara pločnika. Zbog svega toga otvoreno je pitanje odgovornosti te kako kazniti i disciplinirati autonomna vozila koja krše prometne propise. Kritičari upozoravaju da rapidno uvođenje autonomnih vozila stvara niz novih rizika, od tehničkih propusta i nepredvidivih algoritamskih odluka do nedostatka transparentnosti u načinu na koji sustavi funkcioniraju.

Ističu da se pravni okvir razvija sporije od tehnologije, što ostavlja praznine u regulaciji i otežava utvrđivanje odgovornosti u slučaju nesreća. Osim toga, zajednice pogođene testiranjem autonomnih vozila žale se na nedostatak demokratskog nadzora, povećanu nesigurnost u prometu te činjenicu da se teret eksperimentiranja nerijetko prebacuje upravo na stanovnike gradova gdje takva vozila voze svakodnevno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. prosinac 2025 21:31