(PO)TOP GUN

Šezdeset milijuna dolara pod morem: Olujni vjetar otpuhao američki borbeni avion s palube broda

Prilikom incidenta lakše je ozlijeđen jedan član posade, no u priopćenju mornarice tvrdi se kako je mornar zbrinut

Ilustracija, F/A-18 Super Hornet polijeće s palube nosača aviona Harry S. Truman

 Apfootage/Alamy/Alamy/Profimedia/Apfootage/Alamy/Alamy/Profimedia

Jedan elitni mornarički pilot, poput onih koje smo nedavno mogli gledati u novom nastavku Top Guna, ostao je ni kriv ni dužan bez svojeg prijevoza ovog vikenda, nakon što je skupocjeni F/A-18 Super Hornet otklizao s palube nosača u more pod zasad nerazjašnjenim okolnostima.

Do nesreće je došlo negdje u Mediteranskom moru, gdje se trenutačno nalazi nosač zrakoplova Harry S. Truman. U trenutku nesreće, nosač je bio povezan s opskrbnim brodom s kojeg je pretovarivao zalihe, kada je prema službenom priopćenju Američke ratne mornarice došlo do "neočekivanog olujnog vremena".

Radilo se o kiši i snažnom vjetru, koji je u jednom trenutku otpuhao jednog od lovaca-bombardera parkiranih na letnoj palubi nosača. Prilikom incidenta lakše je ozlijeđen jedan član posade, no u priopćenju mornarice tvrdi se kako je mornar zbrinut, te da se očekuje kako će se u potpunosti oporaviti.

Modernizirani lovci-bombarderi F/A-18 E/F vrijede između 30 i 60 milijuna dolara po komadu, a za sada još uvijek predstavljaju veliku većinu američke mornaričke avijacije, iako ih se polagano zamjenjuje novijim F-35 Lightning II zrakoplovima. Prilikom operacije opskrbe broda uzletno-sletne piste na palubi nosača su zatvorene, a svaki od parkiranih zrakoplova trebao bi biti privezan lancima za prihvatne prstenove na palubi.

Standardna operativna procedura za osiguravanje zrakoplova na palubi podrazumijeva vezanje s čak 18 lanaca, što bi zrakoplove u teoriji trebalo zaštititi čak i od olujnih vjetrova. Cilj predstojeće istrage bit će ustanoviti čiji su nemar ili nepažnja skrivili gubitak skupocjenog ratnog stroja.

Zadnji incident u kojem je zrakoplov bio otpuhan s palube nosača dogodio se 1995., no tada krivac nije bio vjetar. Tadašnji primarni mornarički zrakoplov F-14 Tomcat nepažnjom je prošao sa svojim ispuhom blizu drugog Tomcata, te ga je otpuhao preko ruba palube.

Još uvijek nije poznato hoće li mornarica pokušati izvući svoj zrakoplov s dna Mediterana - mora čija je prosječna dubina oko 1,500 metara. UK, SAD i NATO saveznici uložili su znatne napore u izvlačenje britanskog F-35 koji je pao s palube britanskog nosača Queen Elizabeth, također u Mediteran.

Sličan je trud uložen i u izvlačenje američkog F-35 koji je početkom ove godine pao u Južno kinesko more, no u oba slučaja radi se o najmodernijem zrakoplovu s brojnim tehnologijama koje SAD još uvijek čuva u najstrožoj tajnosti. Stariji Super Horneti, koji su u aktivnoj službi već više od dvadeset godina, u sebi nose znatno manje osjetljivih tehnologija.

Nosač zrakoplova Harry S. Truman doplovio je u Mediteran krajem prošle godine i trebao je ostati samo par mjeseci, no njegova je misija produžena do daljnjeg nakon izbijanja ruske invazije na Ukrajinu. Eskadrile F/A-18 stacionirane na Trumanu sada sudjeluju u "air policing" misijama NATO-a i u visokom su stanju pripravnosti u slučaju mogućih inkurzija ruskih snaga u NATO-ov zračni prostor. Američka mornarica sada odbija dati čvrste datume do kad Truman namjerava ostati u Mediteranu - najvjerojatnije ga neće opozvati dok ga neki drugi od 11 američkih supernosača na nuklearni pogon ne dođe zamijeniti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. prosinac 2024 11:44