CIJENE OTIŠLE U NEBO

Prva postpandemijska sezona mnoge turiste već neugodno iznenadila: ‘Pa zar je toliko skuplje?!‘

‘Zakon ponude i potražnje, to je jednostavno‘, kažu iznajmljivači automobila. S povratkom turizma, gledaju da dobro naplate usluge
Turisti na Palma de Mallorci
 Jaime Reina/AFP

Maillorcu u šali nazivaju najvećim njemačkim otokom, piše Deutsche Welle. Tamo iz godine u godinu putuju milijuni Nijemaca, a oni koji su to propustili prošle godine, žele svakako nadoknaditi ove.

Ali, neke je čekalo neugodno iznenađenje kad su pokušali rezervirati automobil za iznajmljivanje na ovom balearskom otoku. Mali automobili su se ranije u svibnju mogli unajmiti za 250 eura na dva tjedna. Sada neke agencije traže i čitavih tisuću eura.

Maillorca tu nije nikakava iznimka. Prema navodima njemačkog portala koji uspoređuje cijene rent-a-cara (billiger-mietwagen.de), za dolazeći vrhunac sezone u srpnju i kolovozu su cijene u Grčkoj porasle za 170 posto, a u Španjolskoj za 120 posto. Slično je u turističkim regijama Italije, Francuske ili Portugala.

„Zakon ponude i potražnje, to je jednostavno“, kaže na to hladno Antonio Masferer koji na Maillorci vodi udruženje agencija koje iznajmljuju automobile. Slično kaže Erich Sixt, šef agencije Sixt, jedne od najvećih u Europi: „Ići ćemo s cijenama koliko god nam dozvoljava tržište i koliko možemo opravdati pred mušterijama.“

Drastično smanjenje flote

Kako izvještava njemački javni servis HR, u ovoj branši je „ionako puno crnih ovaca, a sada izgleda da svi koriste trenutak kako bi isplivali iz krize u koju ih je gurnula korona“.

Naime, dramatičan pad potražnje za najmom vozila tijekom pandemije natjerao je ponuđače da drastično smanje flotu. Tako je Sixt početkom godine raspolagao s 93.000 vozila naspram 131.000 godinu dana ranije. Europcar je smanjio flotu sa 293.000 na 187.000, a Avis sa 607.000 na 412.000.

„Zbog ekonomski loše prošle sezone, ove godine je bilo teško ocijeniti hoće li posao krenuti nabolje“, rekao je za lokalni list Ramon Rois, šef udruženja malih ponuđača automobila na Maillorci. Prema podacima tog udruženja, na otoku sada mušterije čeka tek 30.000 vozila - prije pandemije bilo ih je 100.000.

Kako dalje piše HR, veoma je teško na brzinu naručiti veći broj vozila. Ne samo jer manji ponuđači za to nemaju kapitala, već i jer proizvodnja automobila ide sporije zbog pomanjkanja čipova.

„Čak i ako bi ponuđači željeli, često ne mogu brzo ponovo povećati broj automobila s kojima raspolažu“, kaže Frieder Behtell, stručnjak portala billiger-mietwagen.de. On ne očekuje pad cijena tijekom ljeta već, možda, tek na jesen.

Kraj damping-cijena?

No ne treba očekivati da cijene ikada više padnu na nivo prije pandemije. Jer branša odavno pati od pogubne konkurencije i damping-cijena što firme vodi u dugove. Čuvena firma Herz - ranije broj dva u Sjedinjenim Državama na polju iznajmljivanja vozila - prošle godine je prvo otpustila 20.000 ljudi, a onda otišla u stečaj.

Upravo je Maillorca bila poznata kao mjesto gdje se automobil može jeftino unajmiti, ali su se onda mušterijama natovarivala relativno skupa osiguranja i dodatna oprema poput navigacije, sjedišta za djecu i slično. „Sada su sasvim s tržišta nestale damping-cijene kod kojih se onda mušterije stave pod pritisak dodatnim uslugama", kaže Behtell. „Cijene su sada postale poštenije", rekao je, kako piše Deutsche Welle.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 04:15