NAJTEŽI DANI

Propada modni brend kojeg su Hrvati obožavali, zatvara sve podružnice u Njemačkoj, 1300 ljudi bez posla

Modna industrija prolazi kroz teška vremena. Nedavno je došlo do vala bankrota

Trgovina Esprit u Haagu

 Anp/alamy/alamy/profimedia/Anp/alamy/alamy/profimedia

Esprit zatvara sve svoje podružnice u Njemačkoj. Zatvaranje modne tvrtke očekuje se do kraja godine, objavili su iz tvrtke Esprit.

Oko 1.300 zaposlenika ostaje bez posla. Ovo ne utječe na poslovanje Esprit izvan Europe. Glavna tvrtka grupe, Esprit Holding, nalazi se u Hong Kongu. Ipak, Njemačka je bila najvažnije tržište, javlja Njemačka novinska agencija (dpa).

Kupac je pronađen samo za prava na zaštitni znak za Europu. Riječ je o financijskom investitoru Alteri i njegovoj modnoj tvrtki CBR Fashion koja posjeduje i lance Street One i Cecil. Esprit će tako biti sačuvan kao brend. Pomalo je nejasno da bi se proizvodi mogli kasnije ponovno kupiti u Njemačkoj. Kada i u kojem obliku još nije poznato. No, dućani nekadašnjeg modnog diva nestaju iz pješačkih zona, prenosi Fenix Magazin.

Modna industrija prolazi kroz teška vremena. Nedavno je došlo do vala bankrota. Grupacija robnih kuća Galeria Karstadt Kaufhof, düsseldorfski modni trgovački lanac Peek & Cloppenburg, modni proizvođač Gerry Weber i njemački ogranak modne marke Scotch & Soda, između ostalih, podnijeli su zahtjev za stečaj. Trgovci na malo već duže vrijeme pate od nevoljkosti potrošača za kupnjom. Prema nedavno objavljenom istraživanju tvrtke Idealo, potrošači više štede pri kupnji odjeće nego na drugim robama široke potrošnje, prenosi dpa.

Kao i druge maloprodajne tvrtke, Esprit je također patio od posljedica pandemije korone. Maloprodaja tekstila, odjeće i obuće tek je nedavno bila nešto viša nego 2019. Godine. No, mnogi trgovci zarađuju znatno manje zbog znatno povećanih troškova za energiju, osoblje i najam.

Ono što čini stvari još gorim je to što sve više potrošača kupuje online umjesto u trgovinama. Azijski ponuđači kao što su Shein i Temu svojim jeftinim ponudama povećavaju pritisak i istiskuju dio ulaznog cjenovnog segmenta. Online bum je splasnuo, ali se udio etablirao na visoku razinu, posebice u modi i odijevanju.

Na ovu industriju otpada 20 milijardi eura, ili gotovo četvrtina cjelokupne online prodaje u Njemačkoj, pokazuju brojke u online monitoru koji je nedavno objavilo trgovačko udruženje. Online udio u ukupnom tržištu mode i odjeće veći je od 40 posto – više nego u bilo kojem drugom području. S druge strane, prodaja stacionarnih proizvoda pala je za oko 17 posto od 2019.

U stacionarnoj maloprodaji, manje se prodaje ostvaruje u istom prostoru, kaže stručnjak Marco Atzberger s EHI Retail Institute. Veliki dobavljači poput Zare i H&M-a stoga su prije nekoliko godina počeli smanjivati ​​broj svojih trgovina. “Drugi pružatelji usluga reagirali su tek kasnije ili ne mogu brzo reagirati zbog ugovora o najmu koji su u tijeku.” To dovodi do poteškoća i bankrota poznatih marki, primjerice Esprita.

“Prije 30 godina, Esprit je bio veliki, možda i najsjajniji brand u Njemačkoj,” kaže direktor Trgovačkog udruženja tekstilne obuće i kožne robe, Axel Augustin. Od tada su mnoge modne marke nestale, a pojavile su se druge, poput Zare.

Esprit je odavno izgubio nekadašnju važnost. Prema EHI-ju, hongkonški holding bio je u minusu u šest od sedam godina od 2017. godine. U 2023. godini zabilježeni su gubici od 2,3 milijarde eura. Prodaja je posljednjih godina stalno padala. Tome je pridonijela i činjenica da se mreža poslovnica znatno smanjila. U 2010. bilo je više od 1.100 trgovina diljem svijeta, a 2023. bit će ih samo 147. U Njemačkoj je grupa 2011. imala gotovo 180, ali sada ih je manje od 60.

Nedavno je bilo još oko 60 franšiznih trgovina. Većinom je u prošlosti upravljala PTH grupa. No, modni franšizer je u proljeće raskinuo ugovor s Espritom i preuredio brojne trgovine za druge lance. Još se ne zna što će biti s preostalim franšiznim trgovinama, priopćili su iz Esprita.

Marketinški stručnjak Martin Fassnacht iz poslovne škole WHU u Düsseldorfu kaže: “Brend je vrlo popularan i nekada se smatrao kultnim. Ali stare karizme više nema. Više nije sasvim jasno što Esprit predstavlja.”

Stručnjaci strateškim nedostatkom smatraju činjenicu da je sjedište Esprita u Hong Kongu. Odluke se donose u Aziji, a europsko tržište je zanemareno, kaže Johannes Berentzen iz BBE trading consultancy, piše Fenix Magazin.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. prosinac 2024 14:44