Najnoviji helikopter američkih marinaca nakon niza testova napokon je spreman za proizvodnju. Nazvan CH-53K King Stallion ("kraljevski pastuh") ovaj transportni helikopter s mogućnošću prenošenja teškog tereta zamijenit će 40-godišnji CH-53E koji je trenutno u službi., a bit će najveći i najteži u američkoj vojsci.
I dok proizvođač Sikorsky očekivano hvali helikopter na sva zvona (ima moderan dizajn, moderan kokpit, sastavljen od kompozitnih materijala, veći kapacitet za prenošenje tereta, veću sigurnost u borbenim uvjetima i tako dalje...), kritičari ističu samo jedan problem - cijenu, piše Bloomberg.
Naime, 200 ovih helikoptera koje američki marinci misle nabaviti (uz sve dodatne dijelove) tijekom sljedećih 13 godina koštat će zapanjujućih 31 milijardu dolara. Samo između ožujka prošle godine i travnja ove godine cijena "nabavnog paketa" povećala se za 6,9 posto, a svaki CH-53K King Stallion košta 138,5 milijuna dolara, 7 milijuna više nego je to bio slučaj prošle godine. Kako piše Kyle Mizokami za Popular Mechanics, od 2013. godine četvrtina iznosa utrošenog na ovaj program otišla je na istraživanje i razvoj.
Koliko je ova cijena paprena, otkriva i činjenica da "kraljevski pastuh" po jedinici košta više od bilo koje varijante najskupljeg američkog zrakoplova, F-35. Naime, prema zadnjem dogovoru Lockheed Martina i Pentagona, F-35A koštat će 94,7 milijuna dolara, F-35B 122,8 milijuna dolara i F-35C 121,8 milijuna dolara po primjerku (tu ne računamo povijesnu cifru od 400 plus milijardi dolara utrošenih na razvoj ovog programa).
Za tehnički bližu usporedbu, helikopter CH-53E Super Stallion, kojeg će CH-53K zamijeniti, koštao je 14,7 milijuna dolara 1977. godine, što bi iznosilo malo više od 61 milijun u današnjim dolarima. Znači, još uvijek 77 milijuna manje od ultra-skupog nasljednika. No, valja napomenuti da su cijenu pojedinog primjerka CH-53K uračunati i troškovi rezervnih dijelova i razvoja - kad bi se oni odbili, helikopter bi koštao oko 96 milijuna dolara po primjerku, što je i dalje mnogo.
Sam helikopter ima sjajne sposobnosti, između ostalog i nosivost od 13 tona (na primjer, dva Humveeja) na brzini većoj od 170 km/h, što je tri puta više od helikoptera koji zamjenjuje. Tri moćna motora od 5600 kW svaki omogućuju mu maksimalnu brzinu od 315 km/h, a u tome mu pomažu i novi rotori četvrte generacije od kompozitnih materijala. Prazan teži nešto više od 15 tona, natovaren 33,6 tona, a može uzletjeti s čak 38 tona težine.
"Kraljevski pastuh" bit će dostupan i za izvoz, a interes su usprkos visokoj cijeni već izrazili Japanci i Nijemci.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....