Nekoliko desetaka putničkih zrakoplova 5. i 10. lipnja nakratko je nestalo s ekrana Kontrole zračne plovidbe u Autriji, Njemačkoj, Češkoj i Slovačkoj. Austrijska kontrola leta tvrdi da su avioni sa zaslona nestali na 25 minuta, dok njihovi kolege iz Češke i Slovačke tvrde da su nestanci bili višekratni i da su trajali po nekoliko sekundi.
Raspon broja “nestalih” zrakoplova kreće se od 13 do 50, ovisno o izvoru informacije. Richard Klima, glasnogovornik češke Kontole leta, rekao je da su zabilježena povremena isključivanja tzv. sekundarnog radara u razdoblju od desetak sekundi do nekoliko minuta, ali zahvaljujući radu primarnog radara, kontrolori su imali nadzor nad avionima.
Nepoznate kompanije
Zasad nije objavljeno kojim kompanijama pripadaju avioni iz ovih incidenata. Službene vlasti tvrde da sigurnost letova nije bila ugrožena, a u medijima se nestanak slike s radara povezivao s nestankom malezijskog putničkog zrakoplova prije nekoliko mjeseci. U slovačkoj Kontroli leta incidente povezuju s NATO-ovom vježbom elektroničkog ratovanja, koja se provodi na nekoliko lokacija u Europi. Navodno su prvi problemi nastali s početkom vježbe u Mađarskoj, gdje je Savez koristio uređaje za ometanje neprijateljskih radara. NATO je odbio komentirati te informacije.
Kontrolirani incident
Naši sugovornici smatraju da je najvjerojatnije riječ o kontoliranom incidentu, odnosno dogovorenoj vježbi presretanja aviona. Prema njihovim riječima, NATO povremeno u suradnji s Eurocontrolom obavlja takve vježbe u sklopu kojih piloti putničkih zrakoplova isključuju transponder i sekundarni radar u avionu ili samo potonji.
U slučaju isključivanja sekundarnog radara, kontrolori leta na svojim zaslonima gube podatke o brzini aviona, ali uz pomoć primarnog radara i dalje imaju podatke o kretanju aviona i njegovu položaju. U takvim slučajevima vojni se zrakoplovi dižu i obavljaju vježbu presretanja. Prema tvrdnjama naših izvora, takve je vježbe presretanja radila i bivša JNA na ovim prostorima, a povremeno ih provodi i NATO. Oni tvrde da se isključivanjem sekundarnog radara ne ugrožava sigurnost putnika i zrakoplova iako je malo čudno da je u vježbi, ako je doista o tome riječ, sudjelovalo toliko putničkih aviona.
U slučaju isključivanja i transponedera i sekundarnog radara kontrolor leta na zaslonu svog ekrana gubi podatke o položaju, brzini i tipu aviona. Na zaslonu je samo vidljiva točkica koja ukazuje na to da se na tom prostoru nešto nalazi. Upravo probleme koji nastaju isključivanjem ovih uređaja prijavljivale su kontrole leta u Austriji, Češkoj, Slovačkoj, Njemačkoj i Austriji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....