BORBA ZA DRŽAVU KOJA BIRA POBJEDNIKE

Obama je spasio Ohio sa 62 mlrd. $, a sada traži: Dajte mi vaše glasove!

 AP Photo/David Goldman/Eric Gay

Država u kojoj predsjednički kandidati praktički “kampiraju” u ovoj je kampanji, kao i u mnogima prije toga, Ohio, savezna država koja je od 1964. svaki put glasala za pobjednika i bez koje, smatra se, republikanski predsjednički kandidati ne mogu pobijediti u utrci za Bijelu kuću.

Ohio je i na ovim izborima jedna od devet “neizvjesnih” država - onih u kojima još nije jasno tko će pobijediti i praktički jedinima u kojima se kampanja vodi.

Amerikanci ih uspoređuju s državama “na ljuljački”, koje se njišu između “crvenih” republikanaca i “plavih” demokrata, pa ih katkada nazivaju i “ljubičastim” državama.

‘Na ljuljački’

Ohio je uz to i država koja sjajno predviđa tko će na predsjedničkim izborima pobijediti: ni jedan republikanski kandidat nikad nije pobijedio a da nije dobio povjerenje većine birača u Ohiu, dok su se demokrati provukli dvaput - Franklin Roosevelt 1944. i John F. Kennedy 1960. godine.

Sada bi ta država mogla biti sudbonosna i za Romneyja. Ako izgubi u Ohiu, morao bi odnijeti pobjedu u svih osam ostalih neizvjesnih država: Coloradu, Floridi, Iowi, Sjevernoj Karolini, New Hampshireu, Nevadi, Virginiji, Wisconsinu.

Obami, pak, i bez Ohia ostaje još nekoliko kombinacija pomoću kojih bi mogao dobiti 270 elektorskih glasova potrebnih za pobjedu. Predsjednik je zasad u vodstvu - prosjek triju različitih anketa u Ohiu koji objavljuje CNN pokazuje da među izglednim biračima Obama je u vodstvu pred Romneyjem sa 50 prema 47 posto - no još prošli mjesec, prije prve TV debate, Obama je bio u vodstvu za 10 postotaka.

Više kombinacija

Ohio je neizvjesna država zbog toga što je vrlo raznolika, pa je često smatraju Amerikom u malom - po rasnoj i etničkoj pripadnosti, vjeri, dohotku, ekonomiji. Nezaposlenost je 7,2 posto, manje od nacionalnog prosjeka od 7,8 posto. Unatoč tome što ima samo 18 elektora, zauzima disproporcionalno mjesto u kampanji. Obamina kampanja u Ohiu ima 120 ureda, Romneyjeva 40. Dvojica kandidata u toj su saveznoj državi bila 75 puta - više posjeta, 79, dobila je samo Florida. Ohio je sa 93 milijuna dolara na trećem mjestu među državama po količini novca koje su na televizijske reklame potrošili kandidati, iza Floride sa 104 milijuna dolara i 29 elektora te Virginije sa 96 milijuna i 13 elektora, koja također pokazuje koliko su privilegirane neizvjesne države u kampanji. U Kaliforniji, koja ima 55 elektora, nisu potrošili ništa - jer ta država tradicionalno i bez iznimke na predsjedničkim izborima glasa za demokrate.

Globalni utjecaj

Ponekad taj disbalans ima i globalne posljedice - procjenjuje se, primjerice, da upravo zbog neizvjesnih država u tzv. Kukuruznom pojasu Sjedinjene Države inzistiraju na proizvodnji neučinkovitog goriva od etanola, čak i kada to dovodi do globalnog povećanja cijena hrane jer je to važno za farmere koji uzgajaju kukuruz upravo u neizvjesnim državama Ohiu i Iowi.

Romneyjev bankrot

Unatoč tome što mu popularnost pada, Obami u Ohiu, uz pozitivne ekonomske vijesti u posljednje vrijeme općenito, važnu prednost daje njegov paket mjera iz 2008. i 2009., vrijedan 62 milijarde dolara, za spas autoindustrije - o kojoj ovisi svako osmo radno mjesto u Ohiu. Romney je tih godina zagovarao “uredan bankrot” General Motorsa i Chryslera, što mu u Ohiu nisu zaboravili.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 08:29