VELIKI POREMEĆAJ

Novi udar nakon pada mosta: Zatvara se najveća automobilska luka u Americi!

Privremeno zatvaranje luke osjetit će i EU jer je preko nje SAD mjesečno izvozio oko pola milijuna tona ukapljenog plina
 Kent Nishimura/Afp

Rušenje mosta u Baltimoreu moglo bi izazvati poremećaje u međunarodnoj trgovini jer je do daljnjega obustavljen promet lukom kroz koju je lani prošlo 52,3 milijuna tona tereta, vrijednog 80 milijardi dolara. Svaki mjesec u kojem je brodski promet kroz luku zatvoren, više od šest milijardi dolara tereta mora biti preusmjereno u druge luke.

Kontejnerski brod Dali udario je u potporni stup mosta Francis Scott Key u američkom Baltimoreu u ranim jutarnjim satima u utorak, uzrokujući njegovo urušavanje. Most se nalazi na ulazu u luku Baltimore, najveću američku luku za izvoz automobila i devetu po ukupnom prometu. U nesreći je nestalo šest ljudi, pretpostavlja se da su mrtvi. Dvije su osobe izvučene iz vode, od kojih je jedna u teškom stanju. Šest ljudi koji se vode kao nestali bili su dio noćne građevinske ekipe koja je popravljala oštećenja na mostu. Potraga za tijelima je obustavljena, a istraga se sada koncentrira na pitanje kako je došlo do nesreće, prenosi BBC.

Nema sumnje da će ovo imati velik i dugotrajan utjecaj na opskrbne lance, rekao je američki ministar prometa Pete Buttigieg. Kada bi luka mogla biti ponovno otvorena, ne može se niti nagađati jer je prerano za procjene koliko će vremena biti potrebno za čišćenje kanala. Američki predsjednik Joe Biden rekao je novinarima da će vlada "pomaknuti nebo i zemlju" kako bi ponovno otvorila luku i što prije obnovila most, ali to će ipak potrajati. Srušeni most premošćivao je relativno uski kanal rijeke Patapsco, dovoljno dubok da omogući prolazak velikim kontejnerskim brodovima i kruzerima.

image

Kontejnerski brod Dali udario je u most Francis Scott Key u Baltimoreu

Roberto Schmidt/Afp

CNN, pak, prenosi da je kroz baltimorsku luku lani prošlo rekordnih 850.000 vozila. Koristili su je najveći proizvođači automobila, od General Motorsa i Forda do Nissana, Fiata i Audija. Također, preko Baltimorea se izvozi znatna količina ukapljenog prirodnog plina (LNG) namijenjenog članicama Europske unije i Velikoj Britaniji. Oko pola milijuna tona LNG-ja izveze se mjesečno preko Baltimorea, rekao je ekspert Marco Forgione za BBC. Odustajući od jeftinijeg prirodnog plina iz Rusije, EU se počela sve više oslanjati na skuplji ukapljeni plin iz SAD-a.

U luci Baltimore radi 15.300 ljudi, a s njom je povezano još 139.180 radnih mjesta. Danski brodarski div Maersk priopćio je nakon nesreće da će izostaviti Baltimore iz svojih usluga u doglednoj budućnosti. Teret namijenjen Baltimoreu istovarit će u obližnjim lukama, upozoravajući klijente da bi to moglo značiti kašnjenja.

image

Kontejnerski brod Dali udario je u most Francis Scott Key u Baltimoreu

Kent Nishimura/Afp

Osim automobila, očekuje se da će posebno biti pogođen izvoz ugljena. Ernie Thrasher, izvršni direktor tvrtke Xcoal Energy and Resources sa sjedištem u Pennsylvaniji, izjavio je za Bloomberg da bi rušenje mosta moglo zaustaviti isporuke ugljena iz Baltimorea do šest tjedana. Odatle se isporučuje oko 20 milijuna tona godišnje, od čega velik dio ide u Indiju.

Brod Dali, koji je udario u most, prevozio je Maerskove kontejnere. Plovio je pod singapurskom zastavom. Zasad je objavljeno da je posada prije udara u most uputila poziv u pomoć zbog "problema s napajanjem". Vlasti su odmah zatvorile most za automobilski promet, ali na mostu su već bila brojna vozila, koja su pala u vodu kad se most srušio. Singapurske vlasti tvrde da je brod imao sve potrebne dozvole te da je prošao dvije odvojene inozemne lučke inspekcije u lipnju i rujnu 2023. godine.

Brodom upravlja Synergy Marine Group. Kompanija je izvijestila da su na brodu bile 22 osobe, uključujući indijsku posadu i dva američka lučka pilota. Tvrde da nitko nije ozlijeđen.

image

Brod Dali koji je udario u most

Tasos Katopodis/Getty Images Via Afp

Luka Baltimore objavila je da je brodski promet obustavljen do daljnjega, ali kamioni se i dalje obrađuju, prenosi CNN. Do subote je u Baltimore trebalo stići sedam kontejnerskih brodova, kaže Judah Levine, voditelj istraživanja u logističkoj tvrtki Freightos. Volkswagen je objavio da su lani preko Baltimorea otpremili i primili oko 100.000 vozila. Sada očekuju moguća kašnjenja u isporuci jer će promet u tom dijelu SAD-a biti preusmjeren.

Ekonomski ekspert Oren Klachkin upozorava da prijete teškoće u prometu uzduž američke istočne obale, s obzirom na to da je dnevno preko Key Bridgea prolazilo između 30.000 i 35.000 vozila. Srušeni most je na koridoru Interstate 95, glavnoj prometnoj arteriji duž istočne obale. Velik dio prometa preusmjerit će se na tunele, no to će neizbježno uzrokovati kašnjenja. Tragedija na mostu Francis Scott Key utjecat će na mnoge opskrbne lance na istočnoj obali SAD-a, ustvrdio je u razgovoru za Quartz Patrick Penfield, profesor upravljanja lancima opskrbe na Sveučilištu Syracuse. Više od 11 milijuna vozila koristilo se godišnje tim mostom.

Preusmjeravanje lučkog tereta u Philadelphiju, Norfolk ili luku New York/New Jersey moglo bi povisiti cijene prijevoza kamionima i željeznicom te dovesti do zagušenja u tim lukama, upozorava Judah Levine. To bi moglo povećati pritisak na dizanje cijena brodskog prijevoza, koje su se uglavnom vratile na razinu iz 2019. godine, prije pandemijskog skoka. No, cijene putovanja iz Azije prema istočnoj obali SAD-a više su nego dvostruko veće od razine iz ožujka 2019. jer su napadi na brodove u Crvenom moru prisilili brodove da skrenu oko Afrike umjesto da koriste Sueski kanal.

Mark Zandi, glavni ekonomist Moody‘s Analyticsa, kaže da rušenje mosta u Baltimoreu ne bi trebalo izazvati promjene u američkoj nacionalnoj ekonomskoj statistici. No, dodatno će zakomplicirati međunarodnu trgovinu, s obzirom na niz postojećih poremećaja u međunarodnom lancu opskrbe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. prosinac 2024 00:55