Oleksandar Kamišin, izvršni direktor ukrajinske državne željezničke tvrtke Ukrzaliznitsja (Ukrajinske željeznice), nije spavao mnogo ni u najbolja vremena, prije ruske invazije na njegovu zemlju. U nedjelju navečer, pak, dok su američkog predsjednika Joea Bidena u noćnom putovanju od 10 sati prevozili u Ukrajinu vlakom iz Poljske - u vagonu sada poznatom kao "Rail Force One" (igra riječi, aluzija na američki predsjednički zrakoplov Air Force One, op.a.), Kamišin gotovo oka nije sklopio.
Zajedno s ostalima uključenima u tajnu operaciju dovođenja američkog predsjednika na njegov susret s ukrajinskim predsjednikom Volodimirom Zelenskim u Kijevu, Kamišin je pratio kretanje vlaka u zapovjednom centru. Ovaj bradati muškarac s hipsterskom pletenicom koja mu pada preko obrijanog dijela glave odozada, namjerno je neodređen u vezi mnogih detalja cijele operacije. Prošle je godine njegov predani tim dovodio svjetske čelnike, VIP osobe i diplomatske misije gotovo svakodnevno u sklopu programa pod nazivom "Željezna diplomacija".
Sigurnost je sve, rekao je Kamišin u intervjuu za The Guardian na kijevskom glavnom željezničkom kolodvoru. "Nije došlo ni do jednog curenja informacija. Osiguranje vlaka nije snimalo fotografije. Mi poštujemo povjerenje izaslanstava. To nije izazov. To je naš posao koji radimo svaki dan". Zamislite, kaže sa smiješkom, predsjednik Sjedinjenih Država dolazi u ratom razorenu zemlju vlakom.
"Izazov je tretirati izaslanstva pravilno jer, poput Bidena, provode više vremena u vlaku nego u Kijevu. Proveo je (Biden) 20 sati u vlaku i četiri sata u Kijevu. Svi znaju da su Ukrajinci hrabri. Također želimo da znaju da goste dočekujemo s dobrodošlicom".
I državnici i građani jednaki
I dok je Kamišin na Twitteru objavio kako se "ne sjeća kako je od Putinove ideje da se ‘zauzme Kijev za 3 dana‘ došlo do predsjednika Bidena koji hoda Kijevom zajedno s mojim predsjednikom Zelenskim 362. dana rata", intenzivne pripreme, uključujući koordinaciju s Bidenovim sigurnosnim timovima, započele su tek posljednjih tjedana.
Ponekad diplomatski protokol kad je vagon Rail Force One u pitanju uključuje i suptilan humor. Tako, primjerice, kad je njemački kancelar Olaf Scholz putovao vlakom, njegovi ukrajinski domaćini stavili su vazu s irisima u vagon, u znak zahvalnosti za nedavnu odluku Berlina da isporuči Ukrajini sustav protuzračne obrane Iris-T.
Ono što Kamišin sugerira o operaciji dovođenja Bidena pažljivo je formulirano. Unatoč tome što su SAD obavijestile Moskvu o posjetu nekoliko sati unaprijed, naravno da je bilo sofisticiranih varki izvedenih kako bi se skrenula pozornost unutar, kao i izvan Ukrajine, u vezi toga tko bi mogao biti u vagonu koji je bio posebno preuređen za tu priliku.
Bidenov posjet ponovno je naglasio važnost željezničke mreže u zemlji koja je već godinu dana uglavnom dostupna samo željeznicom ili cestom. Većina onih koji dolaze u Ukrajinu - novinari, humanitarni djelatnici, diplomati i svjetski čelnici - dolaze i odlaze istom rutom, obično sporim noćnim vlakovima koji prelaze 600 kilometara do prve postaje u Poljskoj.
Prvi put su ih koristili premijeri Poljske, Slovenije i Češke u ožujku prošle godine, nekoliko tjedana nakon početka rata, a njihov su primjer ubrzo slijedili i tadašnji britanski premijer Boris Johnson i predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen, ali i glumac Sean Penn i Bono Vox iz slavnog rock benda U2, koji su vlakom stigli do Kijeva.
U tom pogledu, vlakovi s plavim i žutim bojama ukrajinske zastave postali su ultimativno sredstvo postizanja jednakosti svih putnika, iako predsjednici i premijeri putuju u njima s malo većom udobnošću od većine. Na početku rata vlakovi su evakuirali golem broj obitelji, a sada su ključni element u održavanju povezanosti Ukrajine sa svijetom dok su sve zračne luke u zemlji zatvorene.
U ruskim zračnim udarima pogođene su brojne željezničke postaje - najpoznatiji i najstravičniji napad bio je onaj u Kramatorsku prošle godine, kada je postaja pogođena kazetnim punjenjem - ali više puta i trafostanice koje su napajale željezničku mrežu prije rata. Ipak, bez obzira na sve to, Kamišinovljevi ljudi održavali su promet vlakova, uz zapanjujuće minimalna kašnjenja.
Prometuju i bez struje
Ilustriraju to brojke za 2022. godinu. Više od 4 milijuna osoba evakuirano je vlakom, uključujući milijun djece, bez ijednog smrtnog slučaja, uključujući 600.000 ljudi koji su evakuirani u inozemstvo i 2.500 ozlijeđenih civila koji su evakuirani medicinskim vlakom. Mobilizirano je i deset tisuća željezničara, dok su vatrogasni vlakovi bili raspoređeni 300 puta kao odgovor na ruske napade. Pritom su 353 željezničara izgubila život zbog sukoba.
Iako vlakovi putuju sporije nego u prijeratnim vremenima, kako bi strojovođe mogli reagirati na prijetnje, pametni sustav održava mrežu u radu čak i u situacijama masovnih nestanaka električne energije uzrokovanih ruskim napadima na energetsku infrastrukturu.
Pritom su se u tvrtki oslanjali na starije dizelske lokomotive, raspoređene strateški po željezničkom sustavu, koje su bile u stanju pripravnosti kad nestane struje, da bi se potom brzo premještale kako bi odvezli lokomotive na električni pogon i njihove vagone s mjesta gdje su zapeli.
“Imamo rješenje kad granatiraju energetsku infrastrukturu. Kad nestane struje i vlak zaglavi usred ničega, imamo dizelski tim spreman otići i pokupiti ga. Radi se o učinkovitosti i postavljanju vlakova na prava mjesta. Nikada nismo otkazali niti jedan dugolinijski vlak", dodaje Kamišin. "Čak i ako ljudi kasne, znaju da će stići na svoje odredište", zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....