U Kremlju su ovih dana dovršili novi plan naoružavanja i modernizacije oružanih snaga, osmišljen za razdoblje od 2018. do 2027. godine. Prema tom planu nastavit će se modernizacija Zračnih snaga Ruske Federacije i to uglavnom kupnjom dodatnih komada višenamjenskog borbenog zrakoplova 4++ generacije Suhoj Su-35S, bombardera Su-34 Fullback i uvođenjem modernizirane verzije supersoničnog bombardera Tupoljev Tu-160M2.
No, o uvođenju novog višenamjenskog borbenog zrakoplova pete generacije, nedavno nazvanog Suhoj Su-57, nije bilo ni riječi.
- Teško da će Su-57 ući u serijsku proizvodnju dok se ne dovrše novi motori, što će se teško dogoditi prije 2027. Tijekom sljedećih osam godina Rusija će kupovati samo mali broj tih zrakoplova za testiranje - rekao je znanstvenik Dmitrij Gorenburg za PONARS Eurasia.
S druge strane, nastavit će se proizvodnja drugih borbenih zrakoplova poput spomenutih Su-35S, Su-34 Fullback i Su-30SM. Uz to će u operativnu službu ruskih zračnih snaga vjerojatno ući i manji broj novih MiG-ova 35, čiji proizvođač Mikoyan Gurevich sve slabije stoji naprema Suhoju.
- Novih 50 Suhoja Su-35S naručeno je krajem prošle godine, a nastavit će se i kupnja Suhoja Su-34 i Su-30SM, vjerojatno između 12 i 18 komada godišnje po modelu - smatra Gorenburg, a piše Dave Majmudar za National Interest.
Ovo je novi, iako nimalo neočekivani zastoj u razvoju Suhoja Su-57, donedavno poznatog pod oznakom T-50 ili PAK FA. Za početak, tu je spomenuti razvoj novog motora. Su-57 i dalje koristi dva Saturn izdeliye 117, odnosno AL-41F1 motora ((svaki razvija maksimalnih 146 kN potiska) - zapravo poboljšani dizajn motora AL-31F koji u različitim varijantama koristi cijeli niz modela Suhoja, od Su-27 do Su-34.
U proizvodnoj varijantni trebali bi se koristiti novi Saturn izdeliye 30 motori, od kojih bi svaki trebao razvijati potisak od 178 kN s naknadnim sagorijevanjem. No, kako piše Gorenburg, a prenosi National Interest, proći će još godine prije nego li se dovrše.
Drugo, tu je i pitanje znatno smanjenog radarskog odraza, odnosno "stealth" karakteristika, za koje većina analitičara smatra da ih novi Su-57 i dalje nema, barem u usporedbi s američkim borbenim zrakoplovima pete generacije, F-22 Raptorom i F-35 JSF, ili čak kineskim napadačkim zrakoplovom "pete" generacije, Chengdu J-20. Od ta tri zrakoplova, F-22 je u operativnoj službi od 2005. godine, F-35A od 2016., a Chengdu J-20 od prije nekoliko mjeseci.
Treće, Rusija je do sada naručila tek 12 modela do 2020., zapravo prototipova koji bi trebali biti novi korak prema proizvodnoj varijanti. Iako po dosad prikazanom Su-57 ima izvrsne manevrabilne sposobnosti, novi AESA radar i novu generacija projektila na raspolaganju (kada budu dovršeni i "instalirani"), a navodno i mogućnost "super krstarenja" bez korištenja naknadnog sagorijevanja, bez "stealth" mogućnosti ne može se u potpunosti smatrati borbenim zrakoplovom pete generacije.
Četvrto, uz sve ovo navodno se i vrhuška Zračnih snaga Indije, s kojima bi Rusi zajednički trebali razvijati varijantu Suhoja Su-57, PAK FA HAL, prilično nećka oko ulaganja najmanje pet milijardi dolara u projekt kojem se ne nazire skori kraj. Valja dodati i da novi plan naoružanja predviđa i znati porast u razvoju i proizvodnji dronova, bilo za napadačke, bilo za izviđačke svrhe, što će također iziskivati nemala sredstva i dodatno opteretiti ograničeni budžet.
I na kraju, Rusija i dalje planira kupovati i proizvoditi postojeće protuzračne obrambene sustave, poput prokušanog S-400 raketnog sustava. No, to znači i sporiji razvoj "nasljednika", takozvanog S-500 Prometej.
- Rusija će i dalje koristiti i kupovati S-400 sustav dalekog dometa i Pantsyr-S kratkog dometa. No, sve je manje vjerojatno da će S-500 sustav biti spreman za serijsku proizvodnju u neko skoro vrijeme, iako službeni plan tvrdi da će prototip biti dovršen 2020. godine. No, originalni planovi su predviđali i serijsku proizvodnju 2015. pa se to nije ostvarilo - napisao je Gorenburg.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....