BITKA ZA CRVENO MORE

‘Morska autocesta‘ na udaru rata, poskupile i vozarine za Jadran, spas nudi Rt dobre nade!

Rast cijena nafte služi kao podsjetnik na rizik ukorijenjen u stalno rastućim napetostima na Bliskom istoku

Huti napadaju brodove u Crvenom moru

 Osamah Yahya/Zuma Press/Profimedia

"Odlučili smo prekinuti tranzit kroz Crveno more i Adenski zaljev do nove odluke", priopćila je danska brodarska kompanija Maersk u utorak nakon što su jemenski militanti, koje podržava Islamska Republika Iran, napali njihov brod na Staru godinu.

Skupina 18 logističkih tvrtki zaobilazi Crveno more zbog napada na trgovačke brodove i preusmjerava ih na alternativnu rutu oko Afrike, objavila je Međunarodna pomorska organizacija (IMO). "Znatan broj kompanija" već je preusmjerio brodove na rutu oko Rta dobre nade "kako bi se napadi prorijedili i, naravno, kako bi se ublažio (njihov) utjecaj, posebno na pomorce", rekao je glavni tajnik IMO-a Arsenio Dominguez pred Vijećem sigurnosti UN-a u srijedu. Od 12 do 15 posto svjetske trgovine odvija se preko Crvenog mora, nazvanog "morska autocesta". Spaja Sredozemlje i Indijski ocean povezujući Europu i Aziju. Sueskim kanalom godišnje prođe oko 20.000 brodova.

8 od 10 posto svjetske nafte

Rast cijena nafte služi kao "podsjetnik na rizik ukorijenjen u stalno rastućim napetostima na Bliskom istoku", rekao je tržišni analitičar Tamas Varga, prenosi Reuters. Cijene barela referentnog tipa Brent porasle su u petak ujutro 0,57%, na 78,03 dolara po barelu, dok je američki tip West Texas Intermediate porastao 0,79%, na 72,76 dolara. Crvenim morem prolazi 8 do 10 posto svjetske nafte i do 8 posto ukapljenog prirodnog plina (LNG), prije svega prema Europi. Cijene plina su od prosinca i prvih napada Huta porasle 8 posto na nizozemskom, referentnom europskom tržištu, ali se još uvijek nalaze u domeni “razumnih”, ispod 35 eura za megawattsat. Naglo zahladnjenje na sjeveru Europe također je utjecalo na rast cijena.

image

Maersk je odabrao zaobilaznu rutu

Sergei Gapon/Afp

Preusmjeravanje prometa preko Rta dobre nade povećava troškove i odgađa dostavu robe za nekoliko tjedana.

Francuska brodarska grupa CMA CGM najavila je da će od 15. siječnja udvostručiti vozarine za kontejnerski prijevoz na potezu od Azije do Mediterana. Vozarina na ruti Azija-zapadni Mediteran iznosit će 6.000 dolara po kontejneru od 40 stopa, stoji u obavijesti objavljenoj u utorak na mrežnoj stranici CMA GMA. Na početku godine iznosila je 3.000 dolara. Podigli su i vozarine na ruti prema Jadranu, na 6.100 dolara po kontejneru od 40 stopa, i prema istočnom Mediteranu, na 6.200 dolara. Vozarina na ruti prema Crnom moru iznosi sada 6.300 dolara, piše dpa, prenosi Hina.

image

Jemenska Obalna straža

-/Afp

Globalni opskrbni lanci su čvrsti

Kad je riječ o utjecaju cijene pomorskog prijevoza, ugledna analitička tvrtka Capital Economics navodi da su “globalni opskrbni lanci u dobroj poziciji nositi se s transportom oko Rta dobre nade. Zalihe proizvedene robe su obilne u odnosu na potražnju, proizvođači izvještavaju da jedva da je ikad bilo lakše doći do ključnih dijelova i robe, a logistički menadžeri izvještavaju da je iskorištenost kapaciteta u globalnoj logističkoj mreži niska u usporedbi sa zadnjim zastojem u isporuci u 2021. godine”. Zabilježene su gužve u lukama protekla dva tjedna, ali još je rano zaključiti je li riječ o strukturalnom problemu povezanom s Crvenim morem ili je to samo sezonski fenomen.

Capital Economics zaključuje da je “malo vjerojatno da će preusmjeravanje trgovačkih brodova od Crvenog mora i s tim povezani porast troškova prijevoza dovesti do ponovnog porasta globalne inflacije. Ako rat u pozadini poremećaja pomorskog prometa eskalira u širi regionalni sukob, to bi predstavljalo rizik inflacije putem viših cijena energije”.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. svibanj 2024 13:07