ZAŠTO SE RUŠE NOVI BOEINZI?

MISTERIJ PADA BOEINGA 737: ŠTO SE TO DOGAĐA S TIPOM AVIONA KOJI OBARA SVE REKORDE PRODAJE Stručnjaci zahtijevaju njegovo hitno prizemljenje

Pali zrakoplov je, kažu u Ethiopian Airlinesu, prošao rigoroznu kontrolu održavanja 4. veljače ove godine
 REUTERS, Boeing

Ethiopian Airlines, čijih je 157 putnika i članova posade skončalo na letu Boeingom 737 MAX 8, pridružio se avioprijevoznicima iz Kine, Indonezije i Kajmanskog otočja koji su odlučili privremeno obustaviti upotrebu tog novog, iznimno traženog i popularnog zrakoplova.

Naime, Boeing 737 MAX 8, ili skraćeno Boeing 737-8, na letu Ethiopian Airlinesa ET 302 iz Adis Abebe do Nairobija srušio se u nedjelju nedaleko grada Bishoftua, samo šest minuta nakon uzlijetanja. Uzrok nesreće još nije poznat, no riječ je o drugoj u proteklih pet mjeseci koja uključuje upravo taj tip zrakoplova. U listopadu prošle godine isti se, ali u vlasništvu indonezijskog avioprijevoznika Lion Aira, stropoštao u more nedaleko Jakarte. Tada je život izgubilo 189 osoba, a u propast se strovalio u 13. minuti leta.

“Iako još ne znamo uzrok nesreće, odlučili smo prizemljiti tu specifičnu vrstu zrakoplova kao mjeru dodatne sigurnosti”, poručili su iz Ethiopian Airlinesa, da bi se nešto kasnije tijekom dana pojavila vijest da su ekipe koje češljaju mjesto nesreće, a u čijem se središtu nalazi, prema pisanju američkog CNN-a, krater veličine košarkaškog terena, pronašle crnu kutiju. Upravo bi ona mogla sadržavati informacije o uzroku pada, koji bi mogao ozbiljno poljuljati sigurnosni imidž tog proizvođača aviona.

Neugodan zvuk

Uzrok najnovijeg pada zrakoplova nije ni otprilike poznat. zasad poznate informacije su šture. Zrakoplov je pokazivao anomalije u tzv. vertikalnoj brzini, odnosno stopi uspinjanja i spuštanja. Ona je, pokazuju podaci, bila nestabilna i varirala. Svjedoci govore da su vidjeli dim kako šiklja iz stražnjeg dijela aviona koji je ponirao i nepravocrtno se kretao, te vidjeli njegov pad koji je popratio snažan prasak.

Avion je, prije pada, tvrde, proizvodio i vrlo neugodan zvuk, a navodno je i naglo zaokrenuo. neki nagađaju da je planirao sletjeti na obližnju čistinu, no da se stropoštao prije nego je uspio to ostvariti. Poznato je i da je kapetan Yared Getachew, koji u životopisu ima 8000 sati letenja i vrlo dobar dosje, tražio kontrolu leta da mu dozvoli da se vrati u zračnu luku, slično kao što je tražio i kapetan zrakoplova Lion Aira.

“U ovoj fazi ništa se ne može isključiti”, poručio je Tewolde Gebremariam, izvršni direktor Ethiopian Airlinesa, koji je ukupno naručio 30 MAX-ova u sklopu svog programa proširenja. Pali zrakoplov je, isto tako dodaju, prošao “rigoroznu kontrolu održavanja” 4. veljače.

Nešto prije Ethiopian Airlinesa, odluku o prizemljenju svih zrakoplova Boeing 737 Max 8 objavio je i kineski regulator zračnog prometa. Zabrana koju su izdali vrijedi za sve kineske avioprijevoznike koji koriste taj tip zrakoplova i to, tvrde, u kontekstu činjenica da su obje nesreće, ova najnovija u Etiopiji, kao i ona u Indoneziji, uključivale novoisporučeni Boeing te da oba udesa imaju određenih sličnosti.

“Prizemljenje zrakoplova je u skladu s našim principom nulte tolerancije za sigurnosne opasnosti i strogom kontrolom sigurnosnih rizika”, pojasnili su.

Slično je rezonirao i Cayman Airways, koji će, piše britanski Guardian, obustaviti letove tim zrakoplovom sve dok traje istraga. Na prvom im je mjestu, dodaju, sigurnost putnika i članova posade. Na isto se odlučila i Indonezija, čije dvije kompanije - Garuda Airlines i Lion Air - koriste taj tip zrakoplova.

Drugi koji koriste taj tip zrakoplova - među ostalim American Airlines, Southwest Airlines, Norwegian Air, SilkAir, TUI Aviation, Fiji Airways, Icelandair, FlyDubai i WestJet - još čekaju ili pak tvrde da za sada nemaju planova o prizemljenju (ni otkazivanju narudžbi).

Naručeni avioni

Primjerice, Fiji Airways tvrdi da “ima puno povjerenje u letačku sposobnost svoje flote”, kao i FlyDubai, koji koristi 11 MAX 8 i dva MAX 9 aviona. Singapurska kompanija za leasing zrakoplova BOC Aviation, koja trenutno koristi pet dotičnih aviona, a stiže joj još 90, isto se suzdržava od prizemljenja u ovoj fazi.

“Dostupni podaci su ograničeni i ne možemo nagađati što je mogao biti uzrok nesreće”, navode. Singapore Airlines (pet u upotrebi i još 31 u narudžbi), odnosno njihova regionalna podružnica SilkAir (8 MAX 8 zrakoplova) isto ništa ne prizemljuje, no “nastavlja pozorno pratiti situaciju”. Od naručenog zasad ne planiraju odustati ni Virgin Australia ni Air Niugini kao ni Korean Air, koji ih očekuje 30.

Indijski SpiceJet i Jet Airways se još nisu izjasnili, a mnoge druge se još čeka. Sjevernoamerički avioprijevoznici također poručuju da motre situaciju. Ukupno gledano, na globalnoj razini u upotrebi je trenutno više od 300 Boeinga 737 MAX. U komercijalnoj su upotrebi od 2017. godine.

Oko prizemljenja su podijeljeni i stručnjaci. Neki tvrde da se nema što čekati i da bi Boeing trebao predvoditi inicijativu.

Apel stručnjaka

“Apsolutno, svi bi ih trebali prizemljiti. Mislim da bi Boeing trebao predvoditi, Boeing bi to trebao učiniti”, rekla je Mary Schiavo, analitičarka za zrakoplovni promet pri CNN-u te bivša glavna inspektorica u američkom ministarstvu prometa.

Drugi zasad staju na loptu.

“Trebat će se provesti službena istraga ove nove nesreće. Važno je ne nagađati koji su uzroci. Finalno, zaključno izvješće tek treba stići u slučaju Lionove nesreće”, tvrdi za medije Greg Waldron iz Flight Globala, tvrtki za zrakoplovna istraživanja. No, isto tako naglašava da se radi o slučaju bez presedana - o čak dvije nesreće s potpuno novim tipom zrakoplova u kratkom roku.

“Neizbježno je da će to utjecati na percepciju 737 Max obitelji”, tvrdi.

Žrtve najnovije nesreće porijeklom su iz najmanje 32 države. Najviše ih je iz Kenije (32), a među poginulima su i 22 osobe koje su radile za UN. Među stradalima je i 18 kanadskih državljana, po osam kineskih, talijanskih te američkih, sedam francuskih, šest egipatskih, pet njemačkih, četiri indijska te četiri slovačka državljana.

Ethiopian Airlines ima sjajan ugled i sigurnosni rejting

Ethiopian Airlines jedna je od vodećih afričkih zrakoplovnih kompanija za koju analitičari tvrde da ima vrlo zavidnu reputaciju i sigurnosni rejting. U vlasništvu je države te članica Star Alliancea od 2011. godine. Opslužuje čak 125 putničkih destinacija, od toga 20 u samoj Etiopiji.

Prema dostupnim podacima, od 1965. godine je imala 61 nesreću (od toga jedna smrtonosna otmica) i incident koji su rezultirali s ukupno 494 smrti. Ovaj pad zrakoplova najsmrtonosniji je u njihovoj povijesti. Unatoč tim brojkama, spada u iznimno sigurne kompanije. Osnovana je 21. prosinca 1945. godine.

Boeingov bestseler sada je srušio dionice tvrtke za 12,9

Kompanija Boeing, koja je poručila da je duboko potresena zbog nesreće, u svjetlu najnovijih događaja mogla bi se naći u popriličnim problemima. U njihovu svijetu Boeing 737 Max 8 pravi je bestseler, najbrže prodavan zrakoplov u povijesti te kompanije.

Sama obitelj Boeing 737 Max obuhvaća nekoliko modela. Max 8 i 9 već su u upotrebi. Kasnije ove godine pridružit će im se Max 7, a Max 10, kako je najavljeno, 2020. godine. Svaki od njih, pogodni - kako sama kompanija tvrdi - za povezivanje manjih gradova na interkontinentalnim i prekoatlantskim rutama, može primiti između 138 i 204 putnika, ovisno o modelu i rasporedu sjedala.

Ta serija je najnovija verzija “stare” Boeingove uspješnice Boeinga 737, kojeg su u svojoj povijesti proizveli više od deset tisuća. U odnosu na te starije modele, nova serija ima određene razlike. Motor je, tvrde analitičari, postavljen nešto više i prema naprijed u odnosu na krila, što, prema mišljenju nekih, može utjecati na ravnotežu zrakoplova.

Drugačije rade i senzori i s njima povezan softver. Upravo to se pokazalo spornim nakon nesreće Lion Aira. Nakon tog udesa se puno govorilo upravo o tom pitanju, a regulatorne su službe upozoravale da bi pitanje senzora, ako se ne adresira, moglo prouzročiti teškoće s kontrolom zrakoplova te voditi, među ostalim, značajnom gubitku visine i mogućem udaru o tlo.

Iako je istraga najnovije nesreće tek počela, Boeing je u ponedjeljak mogao osjetiti prve posljedice. Osim što su kompanije počele prizemljivati taj model njihova zrakoplova, pale su i dionice, i to, prema nekim informacijama, od devet do 12,9 posto. To bi moglo predstavljati najveći pad dionica te kompanije u posljednja dva desetljeća. Isto tako, tvrtka je odustala od predstavljanja svog najnovijeg gorostasa, modela 777X, koji može prevoziti čak 425 ljudi i koji bi trebao krenuti u upotrebu 2020.

Što se tiče same proizvodnje Boeinga 737 Max, riječ je o vrlo važnom programu za tvrtku. Na njega, prema planovima, otpada čak 64 posto proizvodnje kompanije do 2023. godine. Te je zrakoplove naručilo više od 100 tvrtki. No, ni razvoj zrakoplova nije prošao bez problema. Primjerice, u svibnju 2017. godine, kako prenose mediji, kompanija je obustavila testne letove na avionima 737 Max zbog zabrinutosti oko kvalitete motora.

Jesu li se dvije nove 737-ice srušile zbog istog uzroka?

Lion Air

- avion se srušio 13 minuta nakon polijetanja

- zrakoplov je bio u upotrebi 3 mjeseca

- poginulo je 189 ljudi

- dobri vremenski uvjeti

- pilot je tražio dopuštenje da se vrati u zračnu luku nedugo nakon polijetanja

- svjedoci su vidjeli kako zrakoplov pada s velikim nagibom nosa prema dolje

Ethiopian Airlines

- avion je pao 6 minuta nakon polijetanja

- zrakoplov je bio u upotrebi četiri mjeseca

- poginulo je 157 osoba

- dobri vremenski uvjeti

- pilot je prijavio tehničke probleme te tražio dopuštenje da se vrati u matičnu zračnu luku

- svjedoci su prijavili dim iz stražnjeg dijela aviona

Boeing 737 MAX 8 svaki dan i u Zagrebu

U Hrvatsku svakodnevno flyDubai na letu iz Dubaija za Zagreb leti sa zrakoplovom Boeing MAX 8, a portal Avioradar javlja da će ta kompanija nastaviti letjeti tim tipom zrakoplova do daljnjeg.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 03:51