Kada netko spomene Indiju, prosječnom će čovjeku na pamet pasti nekoliko stvari. Netko će se sjetiti da tamo živi više od 1,3 milijarde ljudi i da će uskoro postati najnapučenija zemlja svijeta (prema nekim znanstvenicima, to već i jest). Mnogima će u glavi biti slike predivne grobnice Taj Mahala, neki će se sjetiti bengalskih tigrova i indijskih kobri, a neki partijanja na Goi.
Jedna od slika koja se također često veže uz Indiju je i ona prenapučenih, starih, sporih vlakova u kojima (i na kojima) se ponekad naizgled voze cijela sela, sa svim pripadajućim blagom.
- U Indiji dnevno vozi više od 10.000 vlakova i preveze se jedna cijela populacija Australije - rekao je svojedobno za Guardian bivši predsjednik upravnog odbora Indijskih željeznica Vivek Sahai.
Većina tih vlakova su stare su mašine koje voze na uglavnom dotrajalim tračnicama i prugama, a najbrži vlak u državi ide maksimalnom brzinom od 160 km/h i to na liniji New Delhi - Agra.
No, kad je prije nešto više od tri godine Narendra Modi postao novi premijer Indije, obećao je drastične promjene. Između ostalog, Modi je tijekom kampanje izložio plan da se u Indiji počne s gradnjom brzih željezničkih linija, po uzoru na one s Dalekog istoka (Japan, Tajvan, Kina) ili Zapadne Europe (Francuska, Španjolska).
Važan korak prema ispunjenu tog obećanja Modi je napravio 14. rujna kad je s japanskim premijerom Shinzom Abeom položio kamen temeljac za brzu željezničku liniju između Mumbaija, najvećeg indijskog grada u kojem živi 18,5 milijuna ljudi, i Ahmedabada, glavnog grada savezne države Gujarat u kojoj je Modi bio premijer od 2001. do 2014. godine. Riječ je o šestom najvećem gradu u Indiji u kojem živi preko 6 milijuna ljudi.
- Ovo je nova Indija čiji snovi nemaju granica. Projekt vlaka-metka donijet će brzinu i zaposlenost. Ovo je projekt blizak ljudima, prijateljski nastrojen prema okolišu - rekao je Modi.
Otvaranje 2022. godine
Plan je da se 508 km duga željeznička linija završi do polovice 2022. godine, a svečano otvorenje već je zakazano je za 15. 8. 2022., točno na 75. godišnjicu indijske neovisnosti. No, projekt neće biti nimalo jeftin.
Predviđa se da je ukupni trošak izgradnje oko 19 milijardi dolara, od čega će više od 80 posto biti financirano kreditom koji će po ultra-povoljnoj stopi od 0,1 posto dati Japan, kao znak sve jače ekonomske suradnje ovih dviju država, jedne etablirane, a druge rastuće ekonomske sile. Osim kredita koji financira projekt, u njemu je i japanska tehnologija.
Brzom linijom će tako najvjerojatnije voziti japanski Shinkansen (vlak-metak) E5 serije, koji u Japanu već nekoliko godina prometuju na nekim linijama, brzinama i do 320 km/h. Indijski dužnosnici najavili su da će na liniji između Mumbaija i Ahmedabada voziti brzinom i do 350 km/h, čime će se sadašnje putovanje između dva grada s osam sati smanjiti na ispod tri sata, uključujući sva stajanja.
Neće samo vlakovi biti impresivni - kako trasa prolazi preko dijelova zemlje s vrlo gustom vegetacijom, većina pruge bit će izdignuta iznad zemlje, a na jednom dijelu gradit će se i 21 km dugi tunel, od kojeg će 7 km biti ispod morskog dna.
Osim što će znatno skratiti put između dva grada, ova linija bi prema željama indijskih vlasti trebala dovesti i do otvaranja 36.000 novih radnih mjesta.
No, Modijevi planovi za razvoj željeznica idu mnogo dalje. Prema pisanju Guardiana, vlada je obećala potrošiti 137 milijardi dolara na obnovu dotrajale željezničke infrastrukture. S obzirom na to da u nesrećama godišnje pogine preko deset tisuća ljudi, očito je da tu leži i prioritet.
Jednom kad se stare željeznice obnove, indijska vlada mogla bi krenuti u izgradnju dodatnih brzih linija (navodno se razmatra šest potencijalnih koridora), među njima i onu između New Delhija i Mumbaija. Iako su Japanci pokazali veliku inicijativu, moguće je da će na novim linijama biti angažirani i Kinezi.
Podsjetimo, Kina je u manje od 15 godina izgradila mrežu brzih željezničkih linija koja se proteže na oko 22.000 km (oko 2/3 svih brzih željezničkih linija na svijetu), a planira se i dodatno proširenje na više od 30.000 km u narednih deset godina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....