Jadranski naftovod odbacio je u petak tvrdnje ministra vanjskih poslova i trgovine u Vladi Mađarske, Pétera Szijjártóa, da su MOL-u u posljednje tri godine naknade za transport nafte kroz Hrvatsku proizvoljnim odlukama hrvatske strane podignute za pet puta u odnosu na razdoblje prije rata u Ukrajini.
- Potpuna je neistina da je Janaf podigao naknade u protekle tri godine. Metodologija kojom se izračunavaju naknade uzima u obzir duljinu i razinu iskorištenosti kapaciteta pojedine dionice naftovoda, kao i pregovarački proces te nije vezana uz pravnu osobu. Janafova metodologija izračuna poznata je predstavnicima mađarske strane te ni u kojem slučaju nije proizvoljna - poručili su iz Janafa, podsjećajući da imaju dugogodišnju poslovnu suradnju s MOL-om i važeći ugovor o transportu nafte.
Uvjete transporta nafte za MOL Grupu kroz Hrvatsku Szijjártó je spomenuo u objavi na Facebooku u kojoj polemizira s navodima Europske komisije i premijera Andreja Plenkovića da Mađarska nije blokirana u opskrbi naftom nakon nedavne odluke Ukrajine da potpuno blokira transport nafte iz Rusije prema središnjoj Europi budući da, poručili su EK i hrvatski premijer, ima na raspolaganju naftovod kroz Hrvatsku. Szijjártó optužuje EK da u dogovoru s Ukrajinom kažnjava države koje su za mir i protiv slanja naoružanja u Ukrajinu. Pritom odbacuje naftovod kroz Hrvatsku kao rješenje za problem jer je, ustvrdio je, Hrvatska nepouzdana kao tranzitna država.
- Hrvatska nije pouzdana jer je podigla naknadu za tranzit nafte na pet puta više od prosječne tržišne naknade od početka rata. Nije pouzdana jer je onemogućila MOL da ugovori dugoročnu isporuku. Nije pouzdana jer nije provela investicije potrebne za povećanje kapaciteta naftovoda, a podatke koje daje o maksimalnom kapacitetu naftovoda nitko nikad nije dokazao - naveo je Szijjártó u toj objavi na društvenoj mreži.
Iz Janafa su ocijenili neistinitim i Szijjártóov navod da je MOL onemogućen u sklapanju višegodišnjeg ugovora o transportu nafte.
- U veljači 2023. s predstavnicima MOL Grupe testirali smo transportni kapacitet naftovoda na dionici prema mađarskoj granici te utvrdili kako se njime mjesečno može transportirati 1,2 milijuna tona sirove nafte. Sukladno tome, Janaf može u cijelosti zadovoljiti potrebe rafinerija MOL Grupe u Bratislavi i Budimpešti za sirovom naftom - stoji u reakciji Janafa na istup mađarskog ministra vanjskih poslova. Iz te kompanije postavljaju pitanje Szijjártóu zašto mađarska strana izbjegava transport sirove nafte kroz sustav Janafa.
- Uvjereni smo kako cijena transporta tu nije čimbenik - dodaju.
Kritizirajući ulogu premijera Plenkovića u pokušaju mađarske strane da se Ukrajina prisili na deblokadu transporta ruske nafte, Szijjártó izražava uvjerenje kako je "očito slučajnost da je hrvatski premijer u četvrtak napisao pismo predsjedniku Europske komisije u kojem reklamira naftovod koji prolazi Hrvatskom". Mađarski ministar pritom zaključuje kako se "još jednom dokazuje da Ukrajinci mogu činiti što god žele državama članicama EU, osobito ako su za mir i ne isporučuju oružje".
Premijer Plenković, podsjetimo, u četvrtak je otkrio da je poslao pismo mađarskom premijeru Viktoru Orbánu, slovačkom premijeru Robertu Ficu i čelništvu Europske komisije u kojem je izrazio spremnost Hrvatske i Jadranskog naftovoda da udovolje zahtjevima za transport nafte u kapacitetu većem od 14 milijuna tona godišnje. Szijjártó otkriva da mu je dan nakon Plenkovićeva pisma Orbánu, Ficu i EK izvršni potpredsjednik Europske komisije Valdas Dombrovskis poslao pismo u kojem ga uvjerava da Ukrajina ne ugrožava sigurnost opskrbe naftom Mađarske i Slovačke te da je tim državama na raspolaganju naftovod kroz Hrvatsku.
Szijjártóove optužbe na račun Janafa dolaze nakon što su Janaf i MOL u travnju ove godine ugovorili transport 2,2 milijuna tona nafte za razdoblje do 31. prosinca ove godine te potpisali ugovore o skladištenju oko 150 tisuća kubičnih metara nafte na Janafovim terminalima u Sisku i Omišlju također do kraja ove godine.
S druge strane, tri mjeseca prije spomenutih ugovora Janafa i MOL-a predsjednik Uprave MOL-a Zsolt Hernadi požalio se u jednome intervjuu na tarife koje MOL plaća Janafu, rekavši da su previsoke i proizvoljne. I tad je iz Janafa stigao demanti Hernadijevih tvrdnji koje je Szijjártó u petak ponovio.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....