KUPUJU JEFTINU NAFTU

Kina iza kulisa pomaže Rusiji: Tankeri već plove, a kao najveći igrač iskočila je firma iz Hong Konga

Potez najvećeg svjetskog uvoznika nafte uslijedio je mjesec dana nakon što je prvotno smanjio uvoz iz Rusije.

Kineski tanker/Ilustracija

 Chinaimages/Ddp Usa/Profimedia/Chinaimages/Ddp Usa/Profimedia

Kina potiho povećava kupnju nafte iz Rusije po povoljnim cijenama, popunjavajući prazninu koju su ostavili zapadni kupci koji se povlače iz poslova s ​​Rusijom zbog njezine invazije Ukrajine, piše Reuters.

Potez najvećeg svjetskog uvoznika nafte uslijedio je mjesec dana nakon što je prvotno smanjio uvoz iz Rusije, iz straha da će izgledati kao da otvoreno podupire Moskvu i potencijalno izloži svoje državne naftne kompanije sankcijama.

Kineski prekomorski uvoz ruske nafte skočit će u svibnju na gotovo rekordnih 1,1 milijuna barela dnevno, u odnosu na 750.000 barela u prvom tromjesečju i 800.000 barela u 2021. godini, procjenjuje specijalizirani konzultant Vortex.

Unipec, trgovačko ogranak najveće azijske rafinerije Sinopec, predvodi kupovinu zajedno sa Zhenhua Oilom, sastavnicom kineskog obrambenog konglomerata Norinco, pokazuju podaci brodara i trgovaca koje je Reuters imao na uvidu. Trgovački izvori kazuju da je kompanija registrirana u Hong Kongu Livna Shipping, odnedavna glavni otpremnik ruske nafte u Kinu.

Sinopec je odbio komentar, a Zhenhua i Livna nisu odgovorile na zahtjeve za komentarom.

Kompanije popunjavaju novonastalu rupu koju su zapadni kupci ostavili nakon ruske invazije na Ukrajinu, iznosi Reuters, jer su Sjedinjene Države, Britanija i neki drugi ključni kupci nafte zabranili uvoz ruske nafte ubrzo nakon invazije. Europska unija pak dovršava plan daljnjeg kruga sankcija, uključujući zabranu kupnje ruske nafte. Mnoge europske rafinerije već su prestale kupovati od Rusije iz straha da će naletjeti na sankcije ili privući negativan publicitet.

Vitol i Trafigura, veliki svjetski trgovci, postupno su obustavili kupnju od Rosnefta, najvećeg ruskog proizvođača nafte, uoči 15. svibnja i stupanja na snagu EU-ova pravila o zabrani kupnje ruske nafte osim ako je "strogo nužno" za osiguranje energetskih potreba EU-a.

"Stanje je počelo dobivati ​​drastičan zaokret nakon izlaska Vitola i Trafigure, što je stvorilo vakuum, a mogle su ga popuniti samo kompanije koje mogu pružiti vrijednost i imaju povjerenje ruskih kolega", rekao je jedan kineski trgovac koji je želio ostati anoniman.

Blagodat niskih cijena

Niska cijena ruske nafte - spot cijene na fizičkom tržištu su prema trgovačkim izvorima oko 29 dolara niže po barelu u odnosu na one prije invazije - prava su blagodat za kineske rafinerije sučeljene sa smanjenjem marži zbog usporavanja gospodarstva. Cijena je znatno ispod konkurentskih barela s Bliskog istoka, Afrike, Europe i SAD-a.

Kina zasebno prima oko 800.000 barela dnevno ruske nafte preko naftovoda prema vladinim ugovorima. To bi povećalo uvoz u svibnju na gotovo 2 milijuna barela dnevno, ili na 15 posto ukupne potražnje Kine. Za Rusiju, prodaja nafte pomaže u ublažavanju udarca sankcija na njezino gospodarstvo.

Kineske tvrtke u državnom vlasništvu, predvođene Sinopecom i Zhenhuom, u svibnju će povećati kupnju. Samo Sinopec će vjerojatno kupiti najmanje 10 isporuka preko ESPO-a (naftovod Istočni Sibir–Tihi ocean) u svibnju i udvostručiti svoj volumen prije invazije, a neka trgovanja bila su po rekordnom popustu od 20 dolara po barelu ispod referentne cijene sirove nafte u Dubaiju, rekla su trojica trgovaca.

Sinopec, Zhenhua i Livna transportiraju više nafte iz ruskih luka na Baltičkom moru na sjeverozapad Europe i izvoznog čvorišta Dalekog istoka Kozmino.

Zhenhua, najmanji kineski trgovac naftom u državnom vlasništvu, unajmio je brodove za transport ruske nafte, prema podacima o otpremi i trgovcima koji su upoznati s tim pitanjem. North Petroleum International, podružnica Zhenhua, ukrcala je dvije ESPO isporuke početkom svibnja i još dva tereta ruskog brenda Urala preko luke Ust-Luga na Baltičkom moru krajem travnja i sredinom svibnja, prema podacima Refinitiva i Vortexa iz izvješća brodskog posrednika i trgovca.

Norinco, jedna od najvećih svjetskih obrambenih industrija, je prije više od dva desetljeća proširio poslovanje na naftu, dobivši koncesiju za proizvodnju nafte u Iraku 1990-ih. Njegovo trgovačko poslovanje Zhenhua nedavno se proširilo na područje ulaganja i trgovinu plinskim terminalima.

Preko Švicaraca

Zhenhua je, tvrdi Reuters, kupila dio svoje opskrbe ruske nafte preko švicarske tvrtke Paramount Energy, trgovca specijaliziranog za marketing nafte, od neovisnih ruskih i kazahstanskih proizvođača uglavnom privatnim krajnjim korisnicima, priopćila su dva trgovca upoznata s tim kretanjima.

Redovni prodavač nafte preko ESPO-a od 2016. za kineske neovisne rafinerije, Paramount Energy je proširio svoje poslovanje u Kini povećavši prodaju Zhenhuji nakon što je 2020. otvorio ured u Pekingu, doznaje se od izvršnih direktora u trgovini.

Odgovarajući na Reutersovo pitanje, Paramount Energy je zanijekao da je poslovao nakon ruske invazije na Ukrajinu. Naveo je "da ima kupce u Kini za ESPO teret sirove nafte koji se isporučuje prema dugoročnim ugovorima uspostavljenim znatno prije 24. veljače (kada je počela invazija na Ukrajinu). Ovu naftu isporučuju isključivo neovisni proizvođači nafte i nedržavne tvrtke, kao što je dugo bila naša politika", kažu iz Paramount Energyja.

Livna, koja prije nije bila glavni igrač u izvozu ruske nafte u Aziju, od kraja travnja utovarila je preko sedam milijuna barela ruske nafte Urala preko ESPO-a za Kinu, prema podacima Vortexa i Refinitiva o praćenju brodova.

Prethodno redoviti otpremnik izvoza ruskog Urala za Europu, Livna je počela slati rusku naftu u provinciju Shandong, kinesko središte neovisnih rafinerija, početkom 2020. godine, prema podacima o otpremi.

Do sada je u svibnju Livna utovarila osam isporuka ili gotovo šest milijuna barela nafte preko ESPO-a namijenjene Kini, u odnosu na jedan ili dva tereta mjesečno početkom godine, pokazuju podaci o otpremi. Livna je također u svibnju utovarila najmanje dvije isporuke brenta Urala iz baltičkih luka u Kinu, rekli su trgovci.

Povlačenje zapadnih trgovaca također je privuklo novog igrača grupu Shandong Port International Trade, trgovca kojeg u poslovanju podupire pokrajinska vlada, rekli su trgovački izvori.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 19:54