SIJU POMUTNJU

Kijev je osnovao Brave1 i plan je samo jedan: ‘Nečujno se dokotrljaju do Rusa, ispale 300 metaka i nestanu!‘

Kijev je osnovao Brave1, tehnološki inkubator koji pomaže povezati inovatore i investitore u sektoru obrambene industrije

Vojnik pokraj borbenog vozila bez posade

 Andrew Matthews/Pa Images/Profimedia/Andrew Matthews/pa Images/profimedia

Nečujno i neupadljivo dokotrljaju se ruskim vojnicima iza leđa, ispale 300 metaka i prije nego što neprijateljske snage uopće stignu reagirati, sklone se na sigurno. Otkako su se pojavili na bojištu prije nekoliko mjeseci, ukrajinski kopneni dronovi siju pomutnju među ruskom vojskom. Ruske trupe za sada nisu pronašle adekvatan način kako se obraniti od oklopnih vozila koja nemaju vozača ni strijelaca, visoki su tek oko metar i po te imaju domet od dva do pet kilometara.

Nedugo nakon što je Putin pokrenuo sveobuhvatnu invaziju na Ukrajinu, Kijev je modernizirao svoju flotu dronova u zraku i na moru. Sada planira isto učiniti i s dronovima na kopnu.

Borbena kopnena vozila bez posade ili UGV-i su autonomna ili daljinski upravljana vozila sposobna izvršavati zadaće bez ljudske intervencije. Mogu biti robusni strojevi ili lagana i jeftina vozila za izvođenje kompliciranih manevara. Koriste se u napadačkim i obrambenim operacijama, ali i u izviđanju, evakuaciji ranjenika, deminiranju, postavljanju nagaznih mina i dopremanju municije. UGV-i koriste umjetnu inteligenciju, strojno učenje, senzorsku tehnologiju i robotiku, a obradom podataka u stvarnom vremenu mogu čak izraditi precizne karte okruženja.

Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski rekao je prošlog mjeseca da će vojska uspostaviti zaseban ogranak za dronove iz zraka, mora i kopna, pod nazivom Snage bespilotnih sustava.

image

Evakuacijski robot

Sopa Images Limited/Alamy/Alamy/Profimedia/Sopa Images Limited/alamy/alamy/profimedia

"UGV će postati sljedeća prekretnica u ovom ratu", najavila je Natalija Kušnerska, glavna operativna direktorica tehnološkog inkubatora Brave1, koji ima za cilj olakšati suradnju između industrije i obrambenog sektora. Brave1 traži nove tehnološke inovacije u sektoru obrambene industrije i spaja ih s potencijalnim investitorima i korisnicima.

Ukrajinski ministar tehnologije i inovacija Mihail Fedorov rekao je da zemlja želi stvoriti "vojsku robota" i da kreće u masovnu proizvodnju kopnenih bespilotnih letjelica.

Od početka rata u Ukrajini, Brave1 je primio 1300 projektnih prijedloga za potpore, od čega je 140 bilo za UGV-e. Više od 50 UGV-a već je testirano u realističnim ratnim uvjetima, a 14 je zadovoljilo sve kriterije i dobilo potvrde te bi uskoro trebali biti poslani na bojište.

U siječnju je predstavljen UGV nazvan D-21-11. To je kopneno vozilo bez posade na četiri kotača i s kupolom na kojoj se nalazi strojnica, a glavne zadaće su mu izviđanje i motrenje te ofenzivne i defenzivne operacije. Bez kupole, robot služi kao nosač tereta, poput dostave streljiva i hrane vojnicima. Robot naziva Ratel S ukrajinskog proizvođača dronova Ratel nešto je manji robot, koji može postavljati protutenkovske mine ili sudjelovati u samoubilačkim operacijama, odnosno služiti kao dron kamikaza. Ima tih električni motor, domet od preko pet kilometara i maksimalnu brzinu do 25 km/h. Na bojištu pomaže i robot Ratel M, nosač tereta s kapacitetom od 250 kilograma, koji donosi potrebnu opremu ukrajinskim vojnicima. Jedan od ponajboljih ukrajinskih kopnenih dronova je Ironclad tvrtke Roboneers. Riječ je o višenamjenskom bespilotnom kopnenom vozilu dizajniranom za obavljanje borbenih zadaća. Težine je 1800 kilograma i ima maksimalnu nosivost do 350 kilograma. Maksimalna brzina iznosi mu 20 km/h po cesti, dok na off-road terenima postiže 15 km/h.

image

Borbeni kopneni robot snimljen pokraj tanka Challenger 2

© Crown Copyright/Eyevine/Profimedia/© Crown Copyright/eyevine/profimedia

Dok paketi vojne pomoći sa Zapada u Ukrajinu pristižu sve rjeđe, domaći inovatori okreću se većoj proizvodnji UGV-a, za koju se nadaju da bi mogla postati ključno oružje u ratu. Jedan od njih je Oleksij Jelin, koji je počeo proizvoditi kopnene dronove nakon što je u studenom zadobio ozljedu na bojištu. Dok se oporavljao, razmišljao je o tome kako bi dronovi mogli ponuditi sigurniji način za oporavak unesrećenim vojnicima. Unutar nekoliko mjeseci razvio je dva različita modela, a izrada svakog drona koštala ga je otprilike 9000 dolara. Motori dolaze iz osobnog transportera, sličnog Segwayu, metalne dijelove nabavlja od lokalnih proizvođača, a kontroleri su slični onima koji se koriste za vozila na daljinsko upravljanje. "Ideja je učiniti ga maksimalno jednostavnim i maksimalno jeftinim", kaže Jelin za WSJ.

"Naš glavni cilj je umanjiti sudjelovanje ljudi na bojnom polju. To će sačuvati živote i zdravlje ukrajinskih vojnika. To je naš asimetrični odgovor na brojčanu nadmoć neprijatelja", rekla je nedavno Forbesu Natalija Kušnerska.

UGV vozila nisu posve nova. Francuska vojska napravila je eksplozivne kopnene bespilotne letjelice još 1915., a Britanci i Nijemci koristili su UGV-e u Drugom svjetskom ratu. Međutim, od tada se kopneni dronovi nisu pretjerano koristili u borbi. Kopnene bespilotne letjelice, naime, obično se suočavaju s većim preprekama od onih u zraku i vodi, gdje ne postoje neravni tereni, zgrade, šume i ostale prepreke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 08:59