Europska unija kaznila je Google s rekordne 2,42 milijarde eura zbog zloupotrebe dominantnog položaja na tržištu, to jest zbog zloupotrebe dominacije njihovog pretraživača u formiraju vlastiti servis za online kupovinu, a na štetu konkurentskih servisa, piše Guardian.
Regulatorne službe EU dale su poznatoj tvrtki 90 dana da prestane s ilegalnim aktivnostima ili će se suočiti s novom kaznom u iznosu do 5% dnevnog prihoda njihove krovne tvrtke Alphabet.
- Google je s mnoštvom inovativnih proizvoda i usluga promijenio naše živote. I to je dobra stvar. Ali strategija Googlea za njihov online šoping servis nije imao veze samo s tim da boljim i inovativnom proizvodom od svoje konkurencije privuku kupce. Umjesto toga, Google je zlorabio svoj dominantni položaj na tržištu u području pretraživača tako da je promovirao vlastiti servis za online kupovinu i degradirao one svoje konkurencije u rezultatima pretraživanja.
To je ilegalno prema antitrustovskim pravilima EU. Time je uskraćena mogućnost drugim kompanijama da se natječu samo po osnovi sposobnosti i inovacije. I još važnije, uskratilo je europskim potrošačima mogućnost za pravi odabir usluge kojim bi uživali puni benefit inovacije - rekla je povjerenica EK za tržišno natjecanje Margrethe Vestager u obrazloženju odluke.
Iz Googlea su najavili da će se žaliti na odluku.
Slučaj se, inače, proteže još od 2010. godine, a nekoliko je osoba nedavno za Reuters naznačilo da će vjerojatno doći do takve odluke. Naime, oni su rekli kako vjeruju da nakon tri neuspjela pokušaja kompromisa u proteklih šest godina Google više nema planova za nove nagodbe, osim ako EU-regulatori ne promijene svoje stajalište.
Dosad je najveću kaznu radi monopolističkog ponašanja platio proizvođač čipova Intel 2009. godine - 1,1 milijardu eura.
Komisija je prije nešto manje od godinu dana kaznila još jednog američkog giganta, Apple, s 13 milijarda eura zbog korištenja neopravdanih poreznih pogodnosti koje mu je odobrila Irska. Tih 13 milijarda Apple mora uplatiti u irski proračun.
Sporni servis
Google je 2004. izbacio na tržište svoju uslugu usporedbe cijene u Europi, koja se u početku zvala "Froogle", zatim je preimenovana u "Google Product Search", a od 2008. nosi današnje ime "Google shopping".
Ta usluga omogućuje potrošačima da na internetu usporede proizvode i cijene te pronađu cijene različitih internetskih trgovaca na malo, uključujući internetske trgovine proizvođača ili platforme poput Amazona i eBaya.
Vodeći je Googleov proizvod tražilica Google, koja potrošačima daje rezultate pretraživanja, a oni tu uslugu plaćaju svojim podacima. Gotovo 90 posto prihoda Googlea potječe od oglašavanja, npr. oglasa koje prikazuje potrošačima kao odgovor na upit za pretraživanje.
Konkurentnost usluga za uspoređivanje cijena u velikoj se mjeri temelji na prometu. Veći promet rezultira većim brojem klikova i stvara prihode. Nadalje, veći promet također privlači više trgovaca na malo koji svoje proizvode žele uvrstiti u uslugu uspoređivanja cijena. S obzirom na Googleovu dominantnost u području općeg internetskog pretraživanja, njegova je tražilica važan izvor prometa uslugama uspoređivanja cijena.
Istraga Europske komisije je pokazala da je Google svoju uslugu za uspoređivanje cijena sustavno stavljao na istaknutiji položaj - kada potrošač pokrene pretraživanje u Googleovoj tražilici za koje Googleova usluga za uspoređivanja cijena želi prikazati rezultate, oni se prikazuju na vrhu ili pri vrhu rezultata pretraživanja.
Google je rezultate konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena snižavao na ljestvici svojih rezultata pretraživanja - poredak konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena u Googleovim rezultatima pretraživanja temelji se na Googleovim generičkim algoritmima pretraživanja.
Google je u te algoritme uključio niz kriterija, zbog čega su konkurentske usluge uspoređivanja cijena pale u poretku rezultata. Dokazi pokazuju da se i najviše rangirana konkurentska usluga nalazi u prosjeku tek na četvrtoj stranici Googleovih rezultata pretraživanja, a ostale još i dalje.
Na Googleovu uslugu za uspoređivanje cijena ne primjenjuju se Googleovi generički algoritmi pretraživanja, uključujući i snižavanje poretka.
- Google je zloupotrijebio svoj vladajući položaj na tržištu tražilica dajući nezakonitu prednost svojoj usluzi za uspoređivanje cijena. Istaknuto mjesto u rezultatima pretraživanja davao je samo svojoj usluzi za uspoređivanje cijena, dok je konkurentskim uslugama snižavao poredak. Gušio je tržišno natjecanje na temelju kvalitete na tržištima uspoređivanja cijena - zaključila je Komisija.
Google je tu praksu uveo u svih 13 zemalja Europskog gospodarskog prostora u kojima je predstavio svoju uslugu za uspoređivanje cijena, počevši od Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva u siječnju 2008. Zatim je tu praksu proširio na Francusku u listopadu 2010., Italiju, Nizozemsku i Španjolsku u svibnju 2011., Češku u veljači 2013. te Austriju, Belgiju, Dansku, Norvešku, Poljsku i Švedsku u studenome 2013.
Google mora primjenjivati iste postupke i metode za pozicioniranje i prikaz konkurentskih usluga za uspoređivanje cijena na Googleovim stranicama s rezultatima pretraživanja koje primjenjuje za svoju uslugu za uspoređivanje cijena.
Isključiva je odgovornost Googlea da osigura ispunjavanje uvjeta i objasni kako to namjerava učiniti. Bez obzira na opciju koju Google odabere, Komisija će pomno pratiti ispunjavanje uvjeta, a obveza je Googlea da o svojim aktivnostima obavještava Komisiju (ispočetka u roku od 60 dana od odluke, a zatim u periodičnim izvješćima).
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....