VELIKA REKONSTRUKCIJA

Kako je zapravo ‘odčepljen‘ Sueski kanal: Uz tešku mašineriju ključni faktor bila je prirodna sila iz svemira

Prvi tračak nade ukazao se u nedjelju ujutro kad se pojavio nizozemski supersnažni remorker Alp Guard
Ever Given iz zraka
 Maxar Technologies/AFP

Golemi kontejnerski brod Ever Given čija je blokada dnevno koštala svjetsku trgovinu do 10 milijardi dolara, oslobođen je zahvaljujući - Mjesecu i snažnim tegljačima.

Tjedan dana trajalo je povuci-potegni u Sueskom kanalu koje se u jednom trenutku činilo kao da će potrajati tjednima.

Tim egipatskih, nizozemskih i japanskih radnika pet dana i pet noći iskopavao je ogromne količine pijeska i pokušavao osloboditi zaglavljeni brod koristeći gotovo 12 običnih tegljača.

"Međutim, pravi posao mogao je početi tek kad su stigla dva snažna pomorska tegljača", rekao je Peter Berdowski, šef nizozemske spasilačke jedinice Boskalis, za NPO Radio 1. "Bili smo uvjereni da je sav posao koji smo do tog trenutka malo pomogao, ali znali smo da neće biti dovoljan."

Svjesni da im treba "teška mašinerija", sve što su mogli je čekati. Naime, na tom području vrlo je malo takvih snažnih tegljača, a s obzirom na to da je kanal bio blokiran, pomoć je morala doći s južne strane, što je dodatno smanjilo dostupne mogućnosti.

Prvi tračak nade

Konačno, prvi tračak nade ukazao se u nedjelju ujutro kad se pojavio nizozemski supersnažni remorker Alp Guard. Specifikacije su mu i više nego zavidne – sposoban je povući 285 metričkih tona, što je 75% više od običnih tegljača kanala.

Prije nego je stigao Alp Guard, iskopano je više od 30 tisuća kubičnih metara pijeska.

"Bio sam 70% siguran da ćemo ga osloboditi u ponedjeljak, jer se počeo malo pomicati u nedjelju", kazao je Berdowski. „Stvari su se konačno počele kretati.”

Do izlaska sunca u ponedjeljak, krma Ever Givena, koja je gotovo tjedan dana bila na oko četiri metra od obale, odvučena je 120 metara u kanal. To je izazvalo neviđeno oduševljenje radnika i povike "Bog je velik!".

Nakon toga, sve se činilo jednostavnije.

Krma koja je konačno bila u kanalu, sada je poslužila kao "400 metara poluge" za pomoć pri podizanju prednjeg kraja broda koji je još uvijek bio zaglavljen.

U ponedjeljak ujutro pojavio se drugi snažni remorker, talijanski Carlo Magno, i pripremio se za plan oslobađanja u podne.

Surađujući s egipatskim kolegama na oslobađanju grdosije, glavna zadaća nizozemskog tima Boskalis bili su izračuni.

"Uloga Boskalisa bila je raditi izračun, voditi brojke", rekao je Berdowski „Dakle, kad se krma oslobodila u ponedjeljak ujutro, izračunali smo da bismo trebali pustiti 2 000 tona vodenog balasta u stražnjem dijelu broda, kako bismo gurnuli krmu prema dolje i podigli pramac".

"To je vrsta proračunskog posla koji inače radimo. Utvrdimo točan položaj na kojem trebamo pričvrstiti tegljače, u kojem točno smjeru bi trebali vući, u koje vrijeme, kako bismo maksimalno iskoristili plimu i oseku", dodao je Berdowski.

Pomogla plima

Visoka proljetna plima porasla je u podne i počela oštro opadati sljedećih nekoliko sati, ponašajući se kao nevidljiva ruka koja gura uzvodno stražnji dio broda, dok ga je konvoj tegljača povlačio nizvodno.

"Jako nam je pomogla snaga plime i oseke", rekao je Berdowski nizozemskim novinama Het Financieele Dagblad, "To je sila koja je zapravo veća od sile dva snažnih pomorskih remorkera."

„Naravno da i tlo mora surađivati. Bilo je nekih izvještaja da se ispod možda nalazi stijena, ali ispostavilo se da to nije bio slučaj".

U ponedjeljak oko 15 sati, pramac broda je oslobođen i brod je isplovio.

Saga oko divovskog broda čija je blokada koštala svjetsku trgovinu 6 do 10 milijardi dolara dnevno, sretno je završila. Međutim, nije se uvijek tako činilo.

U jednom trenutku, egipatski predsjednik Abdel Fattah al-Sisi postao je toliko očajan da je zatražio da počnu pripreme za opciju "C" – uklanjanje velikog broja kontejnera s broda.

"Srećom, nismo morali uklanjati više pijeska. To je bio plan B", rekao je Berdowski. “Bili smo spremni i na plan C. Ali, nadali smo se da će plan A uspjeti i ... uspio je."

"Morali smo čekati pet dana dok nismo dobili remorkere koji su bili u stanju obaviti posao", rekao je Berdowski. "Znali smo da prije toga nećemo moći puno toga učiniti... I jednom kad su došli, bili smo gotovi za jedan dan."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 21:11