DRAMA U GIGANTU

Izjava koja je u Njemačkoj odjeknula poput bombe: ‘VW više nije kompetitivan, slijede bolni rezovi‘

Priznanje VW-a dodatni je pritisak na ionako loš rejting vladajuće „semafor koalicije“ i Scholza

Thomas Schäfer

 Darius Simka/Imago Stock&people/Profimedia/Darius Simka/imago Stock&people/profimedia

Glavni izvršni direktor VW-a za proizvodnju putničkih automobila, Thomas Schafer, u ponedjeljak je na skupu voditelja prodaje u Wolfsburgu izrekao ono što je već neko vrijeme očigledno, ali je ipak u njemačkoj javnosti odjeknula kao detonacija nuklearne bombe, i to bačene na simbol njemačkog gospodarskog uspjeha, Das Auto:

„S mnogim od naših ranijih struktura, procesima i visokim troškovima mi više nismo kompetetivni kao VW brand“.

Ne treba posebno objašnjavati da su VW vozila u nekim državama, pa tako i u ruralnoj Hrvatskoj, desetljećima predstavljali ne samo prvi izbor kod kupovine automobila, nego i jedini izbor, pa će izjava o nekompetitivnosti Pola, Golfova, Passata, Tiguana… biti dočekana sa zrnom skepse, ali sasvim je sigurno da slijede krupne promjene. Schafer želi doći do onoga što on ocjenjuje kao kompetitivnost kroz niz rezova.

„Moramo adresirati ključna pitanja, uključujući osoblje“.

Razotkrivanje problema VW-a dodatni je udarac „semafor koaliciji“.

„SPD i Scholz potpuno krahiraju! Nijedan kancelar u INSA-i nikada nije bio tako loš. Na ljestvici popularnosti samo je nekoliko političara iza Scholza“, prenosi Bild rezultate INSA ankete.

Inače, glasnogovornicima VW bilo je bitno pojasniti za njemačke novine Bild kako se Schafer nije najpreciznije izrazio. Tvrde da se izjava „nismo kompetitivni“ nije odnosila na VW brand (iako je Schafer točno tako rekao) nego na administrativne troškove, troškove rada u Njemačkoj i razinu produktivnosti.

„Stoga će VW provesti program poboljšavanja performansi“, poručuje glasnogovorništvo VW-a, koje ipak nije puno promijenilo dojam Schaferove izjave.

Bilo kako bilo, svima je jasno da će VW bez obzira na to što je kompanija koja je tijekom desetljeća gomilala milijarde eura zarada i profita, ipak morati putem kojim su krenuli drugi proizvođači. U Tesli su, primjerice, već značajno reducirali produkcijske troškove te sada imaju daleko više profite po prodam vozilu. Na dizanju kompetitivnosti kroz rezanje troškova rade i drugi veliki konkurentni VW-a, poput Stellantisa i Renaulta. Oni su već pokrenuli svoje programe štednje.

Intrigantno je da se u VW-u raduju što imaju značajan broj starijih radnika koji će odlaskom u mirovinu olakšati muku otpuštanja radnika. Direktor ljudskih resursa VW-a Gunnar Kilian posebno je istaknuo instrument djelomičnog umirovljenja kao kartu na koju igraju:

„Mi moramo vidjeti demografsku krivulju kao prednost“.

Kilian je priznao da će veći dio ušteda unutar VW-a doći kroz druge vrste mjera, a ne kroz umirovljenje ili otkaze.

„Dva glavna menadžera ostavila su otvorenim koliko će radnih mjesta biti ukinuto. Čelnica radničkog vijeća Daniela Cavallo (48) istaknula je da do 2029. ne bi trebalo biti odstupanja od kolektivnih ugovora i sigurnosti posla. Uprava i radničko vijeće trenutno pregovaraju o programu učinkovitosti koji bi trebao donijeti ukupno deset milijardi eura. Odluke još nema, stoji u poruci na intranetu. Na radnom sastanku u Wolfsburgu 6. prosinca zaposlenici će biti obaviješteni o privremenom statusu. Cilj pregovaračkih strana je da se ključne točke završe ove godine“, piše Bild.

Kad velik VW pokrene mjere racionalizacije te dizanja učinkovitosti, problemi za vladajuću koaliciju dodatno će rasti.

„Tjedna anketa koju je proveo institut INSA za novine Bild am Sonntag pokazala je da je 73 posto ispitanika nezadovoljno saveznom vladom. Zeleni, koji uključuju vicekancelara Roberta Habecka i ministricu vanjskih poslova Annalenu Baerbock, pali su za jedan postotni bod u usporedbi s prethodnim tjednom, osvojivši 12 posto u anketi koja birače pita kako bi glasovali na prijevremenim izborima. Socijaldemokrati (SPD) i Slobodni demokrati (FDP) ostali su stabilni na 16%, odnosno 6 posto. Koalicija je pala na 34 posto, 18 postotnih bodova manje nego na saveznim izborima 2021., rekao je šef INSA-e Hermann Binkert pa naglašava: U ovom trenutku ne izgleda da će SPD ili Zeleni moći voditi vladu nakon općih izbora 2025,“ piše Reuters.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 09:08