‘BRODOVI DUHOVI‘

Isključili su odašiljače, upalili bizarnu navigaciju, a onda su ove snimke otkrile njihov krajnji cilj

Tko je sabotirao Sjeverni tok?

Sabotaža Sjevernog toka 2

 /Afp

Ruski brodovi sposobni za izvođenje podvodnih operacija bili su prisutni nedaleko mjesta gdje su se kasnije dogodile eksplozije na plinovodu Sjeverni tok, tvrdi se u najnovijem istraživačkom dokumentarnom filmu, piše BBC.

Brodove su navodno locirali zahvaljujući presretnutim komunikacijama ruske mornarice.

Nakon podvodnih eksplozija prošlog rujna, dva plinovoda Sjeverni tok - izgrađena za prijenos plina iz Rusije u Europu - prestala su funkcionirati. No uzrok eksplozija još nije jasan.

Neposredno nakon eksplozija, na Zapadu su neki odmah okrivili Rusiju, dok je Moskva okrivila zapadne zemlje, uključujući Ujedinjeno Kraljevstvo.

Nedavno su se pojavili obavještajni podaci koji upućuju na proukrajinske operativce, koji su, navodno, djelovali neovisno o ukrajinskoj vladi.

U zemljama u blizini mjesta eksplozije još uvijek su u tijeku istrage. Do sada je objavljeno tek to kako se vjeruju da su eksplozije rezultat sabotaže, a ne nesretnog slučaja.

No najnovija dokumentarna serija ‘Putinov rat u sjeni‘ i podcast na engleskom jeziku ‘Hladna fronta‘ ukazuju na umiješanost Rusije.

Serijal danskog TV kanala DR-a, norveškog NRK-a, švedskog SVT-a i finskog Ylea otkrio je prošlog mjeseca kako se čini da su ruski brodovi mapirali vjetroelektrane u Sjevernom moru, uključujući obalu Ujedinjenog Kraljevstva.

Najnovija epizoda fokusirana je na, kako kažu, sumnjiva kretanja brodova neposredno prije eksplozija u Sjevernom toku.

Među brodovima su, navodno, bili i istraživački brod ruske mornarice Sibiryakov, tegljač SB-123 i treći brod iz ruske mornaričke flote kojeg mediji nisu uspjeli identificirati po imenu.

Radilo se o takozvanim ‘brodovima duhovima‘, koji su imali isključene odašiljače. Dokumentarac kaže da su pratili njihovo kretanje pomoću presretnutih radio komunikacija s ruskim pomorskim bazama između lipnja i rujna 2022.

Kretanje brodova pratio je bivši britanski mornarički obavještajni časnik, koji je radio na presretanju ruske Baltičke flote sve do umirovljenja 2018. Taj čovjek - koji u dokumentarcu nije imenovan - kaže da je za istraživanje koristio informacije iz otvorenih izvora i radio komunikacija.

Ti su brodovi, tvrdi neimenovani časnik, bili u blizini mjesta eksplozije po nekoliko sati, a u jednom slučaju gotovo cijeli dan.

Vjeruje se da je jedno od tih plovila, Sibiryakov, sposobno za podvodni nadzor i mapiranje, kao i za lansiranje malog podvodnog vozila.

Bivši časnik Kraljevske mornaričke obavještajne službe kaže da je u lipnju brod išao neobičnom navigacijskom stazom, oko mjesta gdje će se kasnije dogoditi eksplozija plinovoda, te svoj komunikacijski obrazac promijenio u tajni način.

Još jedno neimenovano plovilo također je bilo prisutno u tom području tjedan dana ranije.

I treći brod, tegljač SB-123, navodno je stigao samo pet dana prije eksplozija. Radio komunikacija sugerira da je ondje ostao cijelu večer i noć prije nego što je otplovio natrag prema Rusiji.

Satelitske slike koje su pregledale televizijske kuće podupiru tvrdnje o neobičnoj ruti, a i neka izvješća u Njemačkoj kažu da je brod u tom području bio 21. i 22. rujna.

Ovo se plovilo može koristiti za podršku i spašavanje podmornica i ima sposobnost obavljanja operacija na morskom dnu, kažu stručnjaci u dokumentarcu.

Prošli tjedan je otkriveno da je danska vojska nedaleko mjesta eksplozije snimila 26 fotografija još jednog broda ruske mornarice specijaliziranog za podmorničke operacije.

Danske novine pišu da je podmornički spasilački brod SS-750 četiri dana prije eksplozija fotografiran u blizini. To plovilo je sposobno nositi mini podmornicu.

Dokumentarac ne tvrdi da postoji neoboriv dokaz o tome što su brodovi namjeravali ili da Rusija stoji iza eksplozije. Ali postavlja pitanja o neobičnim aktivnostima uočenih brodova.

Rusija i dalje negira da je na bilo koji način umiješana u eksplozije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 01:30