Glavni globalni strateg Morgan Stanleya za Investicijski menadžment Ruchir Sharma procjenjuje kako su visoke šanse ispuhivanja više tržišnih balona. Čak ne postavlja samo pitanje hoće ili neće doći do njihovog ispuhivanja, nego procjenjuje i koliko bi se mogli ispuhati.
Sharma je proučavao obrasce u 10 najvećih ispuhivanja tržišnih balona u prošlom stoljeću – od sloma američkog tržišta 1929. do pada kineskih dionica u 2015. godini - te je došao do zaključka kako je prije pada karakteristično da cijene porastu 100 posto godinu dana prije nego dosegnu vrhunac, s tim da se najveći rast realizira u nekoliko zadnjih mjeseci klimaksa.
Ta njegova saznanja podudaraju se sa zaključcima drugih istraživača o tržišnim balonima, poput onih s Harvarda, a sada prema Sharmi na tržištu možemo pronaći barem pet „balončića“ koji ispunjavaju te kriterije.
To su tržište kriptovaluta za bitcoin i ethereum, tzv. dionice čiste energije (uključujući najveće kompanije koje proizvode električna vozila), dionice niske kapitalizacije (uključujući one s dobrim pričama tijekom pandemije), tehnološke dionice s niskim zaradama kompanija (više poznatih brendova) i tzv. Spacs investicije (special purpose acquisition companies) koje omogućuju investitorima ulazak u privatne kompanije prije nego se javno izlistaju.
Svaki od tih „balončića“, procijenio je Sharma, obuhvaćen je indeksom koji je lani porastao 100 posto. To ukazuje kako je veliki broj malih investitora i spekulanta optimistično kupuje vrijednosnice u očekivanju rasta u zadnjoj fazi tržišne manije. S obzirom da se očekuje rast kamata, teoretski to može biti otponac za ispuhivanje tržišnih balona.
Povijest je pokazala, piše Sharma, kako se tipične manje tržišne korekcije kreću na razini od najviše 25-35 posto, no u slučaju ispuhivanja balona dolazi do duže spirale pada te se cjenovno dno u pravilu nalazi negdje na 70 posto ispod najviše vrijednosti.
No, s druge strane, bez obzira što će možda doći do dizanja kamata, investitori trebaju znati kako centralne banke i dalje osiguravaju obilatu likvidnost na tržištima. To također može prevagnuti na stranu rizika tj. prema padu vrijednosti. Cijene tehnoloških dionica podsjećaju na balon iz dotcom razdoblja, kada je propalo mnogo start-upova, ali su u konačnici ostavili iza sebe cijeli niz tržišnih inovacija, dok su oni veliki koji su preživjeli (Google, Amazon…) vremenom postali dominantni divovi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....