I dok mi u Hrvatskoj još razbijamo glavu kako zaobići Neum i spojiti vlastiti teritorij – Pelješkim mostom, trajektom, cestom, nadvožnjakom ili podvožnjakom, Turci su danas, u utorak 29. listopada, u promet pustili željeznički tunel ispod Bospora kojim su spojili europski i azijski dio Istanbula.
Tunel Marmaray je osiguran je od potresa velike jačine, a koštao je čak 4 milijarde dolara, od čega je Japan financirao četvrtinu. Iako će tunel biti službeno pušten u promet on neće raditi punim kapacitetom jer su potrebne još neke korekcije, ali i s tom ograničenim prometom, smanjit će gužve preko dva postojeća željeznička mosta
Izgradnja tog podvodnog tunela bila je davna mašta osebujnog turskog premijera Recepa Tayyipa Erdogana, mada su još u 19. stoljeću sultani na Porti razmatrali tu mogućnost.
Radovi su počeli još. 2004 godine, ali su zbog vrijednih arheoloških nalaza na koje su naišli graditelji radovi bili obustavljeni. Posebice je bilo impresivno bilo otkriće 'groblja' 30 potonulih bizantskih brodova, nekoć najveće srednjovjekovne flote.
Ta neočekivana otkrića, međutim, živcirala su Erdogana. "Prvo su rekli da je nešto arheološko, pa su pronašli važne lončarske radove, pa ovo, pa ono. Je li bilo što od toga važnije od ljudi?", prigovarao je.
Turska vlada nada se da će novi željeznički put biti najvažnijom takvom vezom Kine s Europom. No, oduševljenje koje iskazuje Erdogan ne dijele svi u Turskoj smatrajući taj projekt još jednim megalomanskim potezom karizmatičnog premijera.
Naime, smatraju to faraonskim idejama jer u Istanbulu se gradi još jedan kanal uz Bospor, treći aerodrom te još jedan most preko te morske arterije.
Zbog graditeljskih ambicija Erdogana u Istanbulu su u ovog ljeta već bili veliki prosvjedi i neredi. Građani su se, između ostaloga, bunili da njegovi građevinski planovi rezultiraju uništavanjem zelenih površina i iseljavanjem ljudi iz njihovih kuća.
Tunel je dug 13,6 kilometara, a cijev tunela nalazi se 60 metara ispod morske površine i turska vlada tvrdi da se radi o najdubljem tunelu na svijetu. Promet je jedan od najvećih problema u Istanbulu, u kojem svaki dan dva milijuna ljudi prelazi Bospor dvama obično prometno zakrčenim mostovima. Po procjenama, Marmaray bi gužve trebao smanjiti za 20 posto. Tunel je dio šire željezničke mreže s jednog kraja Istanbula na drugi, ali sam prolazak ispod Bospora trajat će četiri minute.
Otvaranje ovog ambicioznog projekta poklapa se s 90. godišnjicom osnivanja moderne Turske. "Turska će dva praznika slaviti zajedno", rekao je nedavno ministar prometa Binali Yildirim. "Slavimo 90 godina republike i realizaciju 150 godina starog sna o tunelu ispod Bospora".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....