SUPER MOĆNI NOSAČ AVIONA

FOTO: NAJSKUPLJI BROD U POVIJESTI Amerikanci su na njega potrošili gotovo 13 milijardi dolara kako bi postali apsolutni gospodari svjetskih mora!

Nosač zrakoplova USS Gerald R. Ford
 Mass Communication Specialist 2nd Class Ridge Leoni / U.S. Navy

Novi američki nosač zrakoplova, USS Gerald R. Ford, prije nekoliko dana je počeo s testiranjima na moru.

Riječ je o najskupljem brodu u povijesti, koji je američke porezne obveznike koštao 12,9 milijardi dolara, gotovo 2,4 milijarde više nego što je originalno bilo predviđeno. Razlog za tako visoku cijenu leži u činjenici da se radi o prvom nosaču aviona nove Ford klase (prema prvom brodu) u koji je ugrađen velik broj novih sustava i tehnologija koja bi ga trebale činiti značajno boljim od prethodne Nimitz klase, čiji je prvi brod USS Nimitz u službu američke mornarice uveden davne 1975. godine.

Konstrukcija Gerald R. Forda, koji je ime dobio po bivšem američkom predsjedniku (i bivešm potpredsjedniku koji je funkciju čelnika SAD-a preuzeo nakon što se Nixon pod prijetnjom opoziva povukao zbog skandala Watergate), počela je 2005. godine, kobilica je položena 2009. godine, na vodi je bio prvi put 2013. godine, a vrijeme njegovog početka službe bilo je predviđeno za rujan 2015. godine. To znači da će kasniti dvije godine, budući da se sada očekuje da uđe u sastav mornarice u rujnu ove godine.

Mass Communication Specialist 2nd Class Ridge Leoni / U.S. Navy
Nosač zrakoplova USS Gerald R. Ford

USS Gerald Ford otprilike je istih gabarita kao i brodovi prethodne klase (333 metra dužine, 76 metara visine i masu od 100.000 tona pod punim teretom), ali će imati osjetno manji broj posade i vojnog osoblja zaduženog za borbene avione - 4660 osoba nasuprot maksimalno 5600 koliko se može nalaziti Nimitz klasi. Pogon će osiguravati dva nuklearna reaktora koji će proizvoditi snagu od 300 megavata svaki (tri puta više nego oni na Nimitzu) i osigurati da limit plovidbe bude ograničen tek količinom zaliha (kao što je to inače slučaj s nuklearnim pogonom), piše Kyle Mizokami za Popular Mechanics.

Brzina ovog broda bit će veća od 30 čvorova (56 km/h), dok je njegova krajnja brzina strogo čuvana tajna. Kroz brod prolazi više od 1200 kilometara optičkih kablova, dnevno može proizvesti više od milijun i pol litara friške vode, a prostori za posadu dizajnirani su tako da budu znatno udobniji u odnosu na Nimitz klasu.

Nadalje, USS Gerald R. Ford imat će kapacitet do 75 zrakoplova i helikoptera koji će svoje misije obavljati s njegove palube. Među njima će biti 44 borbena zrakoplova podijeljena u četiri eskadrile, najčešće F/A-18 E/F Super Hornets, ali i novi, ultra-skupi borbeni zrakoplovi pete generacije, F-35C Joint Strike Fighters. Osim njih, na brodu će biti mjesta i za 19 MH-60R i MH-60S Seahawk helikoptera, pet EA-18G Growler zrakoplova specijaliziranih za elektroničko ratovanje (ometanje protivničkih senzora i oružja), četiri E-2D Hawkeye zrakoplova zaduženih za rano upozorenje i koordinaciju zrakoplova tijekom zračnih bitaka i dva C-2 Greyhound transportna zrakoplova.

Chief Mass Communication Specialist Christopher Delano / U.S. Navy
Nosač zrakoplova USS Gerald R. Ford

Mornarica od novog nosača aviona očekuje znatna poboljšanja i tehnički napredak u odnosu na Nimitz klasu, pa je tako novi brod opremljen modernim AN/SPY-3 AESA radarom i revolucionarnim elektromagnetskim sustavom za lansiranje zrakoplova (EMALS) koji bi u teoriji trebao omogućiti lansiranje 25 % aviona više nego nosači klase Nimitz, uz 25 % manje članova posade. Uostalom, cijeli dizajn broda i novi nuklearni reaktori A1B trebali bi biti znatno poboljšanje u odnosu na dizajn i pogon klase Nimitz.

EMALS je možda i ključni dio novog nosača aviona, dizajniran tako da "nježnije" lansira zrakoplove i druge letjelice s palube, što bi trebao produžiti vijek borbenih zrakoplova, ali i omogućiti lansiranje manjih letjelica poput dronova. Valja napomenuti da ovaj sustav nije radio na prvom javnom predstavljanju prošle godine, ali iza američke mornarice tvrde da su te tehničke poteškoće otklonjene i da u budućnosti ne bi trebalo biti većih problema.

Osim toga, Ford klasa imat će i novi sustav za zaustavljanje zrakoplova, Advanced Arresting Gear (AAG), koji se također suočio s problemima tijekom testiranja. AAG je dizajniran tako da smanji broj ljudi koji njime upravljaju, a trebao bi biti i lakši za održavanje u odnosu na prethodne sustave.

Mass Communication Specialist 2nd Class Ridge Leon / U.S. Navy
Nosač zrakoplova USS Gerald R. Ford

- USS Ford, kao i svaki brod koji je prvi u klasi, ima te će i dalje imati mnoge izazove. No, mogućnosti koje ima su potrebne sada i u budućnosti te će mornarica nastaviti s teškim poslom da Ford bude čim prije spreman za ulazak u flotu, s posebnom pažnjom usmjerenom na nove sustave, rekao je prošle godine glasnogovornik Američke mornarice, zapovjednik Mike Kafka, komentirajući probleme s novim sustavima.

Na ovaj brod je prošli mjesec došao i predsjednik Donald Trump koji je velik dio svojeg političkog kapitala uložio u drastično povećanje vojnog proračuna (čak 54 milijarde dolara) - taj će novac mornarici dobro doći s obzirom na to da je ukupno planirano 10 nosača zrakoplova iz klase Ford. U tijeku je završni dio konstrukcije drugog broda iz klase, John F. Kennedyja, dok će kobilica za treći, USS Enterprise, biti položena 2018. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 07:01