ZELENA AGENDA

Europski zračni prijevoz na prekretnici, a sav teret past će na leđa građana? Cijene karata mogle bi biti brutalne!

Zastupnici u Strasbourgu su u srijedu izglasali nova pravila koja se tiču upotrebe održivih zrakoplovnih goriva u zračnom prijevozu

Ilustracija

 Nikolaenko Viacheslav/Alamy/Alamy/Profimedia/Nikolaenko Viacheslav/alamy/alamy/profimedia

Europska zrakoplovna industrija nalazi se na prekretnici. Europska unija je, naime, odlučila da se u sljedeće dvije godine na gotovo svim letovima iz zračnih luka mora upotrebljavati određena razina održivih zrakoplovnih goriva. Uzimajući u obzir da su održiva zrakoplovna goriva (SAF) trenutačno tri do četiri puta skuplja od kerozina te da zapravo još nigdje u svijetu ne postoji tržište zelenih zrakoplovnih goriva, pred avioindustrijom je zahtjevno razdoblje. A ako vlade EU-a ne istupe i javnim politikama ne podrže ovu europsku inicijativu, sav teret će pasti na leđa građana, koji će za putovanje zrakoplovom morati plaćati višestruko veću cijenu nego što to čine danas.

Nakon dugotrajnih pregovora između Komisije, Vijeća i Parlamenta, zastupnici u Strasbourgu su u srijedu izglasali nova pravila koja se tiču upotrebe održivih zrakoplovnih goriva u zračnom prijevozu.

Prema inicijativi "ReFuelEU Aviation", od 2025. će zrakoplovi koji polijeću iz europskih zračnih luka trebati koristiti minimalno dva posto održivog zrakoplovnog goriva. Taj će se postotak s godinama povećavati pa će tako do 2035. minimalna količina SAF-a morati iznositi 20 posto, a 2050. čak 70 posto. Ta će se pravila primjenjivati na sve komercijalne odlazne letove iz europskih zračnih luka, s iznimkom za najudaljenije teritorije, poput Kanarskih otoka. Inicijativa je dio šireg napora EU-a da Europa do 2050. postane prvi klimatski neutralan kontinent.

Najveći naglasak stavljen je na veću upotrebu sintetičkih ili e-goriva, dobivena pretvorbom električne energije u tekuće gorivo. Osim e-goriva, održivima će se smatrati i određena biogoriva proizvedena od poljoprivrednih ili šumskih ostataka, algi, biološkog otpada, korištenog ulja za kuhanje ili određenih životinjskih masti. Reciklirana mlazna goriva proizvedena od otpadnih plinova i otpadne plastike također se smatraju "zelenim".

Proizvodnja održivih goriva je danas još uvijek vrlo ograničena, a održiva zrakoplovna goriva čine manje od 0,1 posto ukupne potrošnje goriva za zrakoplove. Zastupnik Zelenih Jakop Dalude istaknuo je kako u ovom trenutku kompletna proizvodnja održivih zrakoplovnih goriva ne bi bila dovoljna niti kako bi se pokrila jedna trećina nacionalnih letova u Švedskoj.

Cilj EU-a je da se europska proizvodnja poveća s nekoliko stotina tisuća tona na 160 milijuna tona godišnje do 2050. Više od stotinu proizvodnih pogona, uključujući najmanje tri u Francuskoj, trebalo bi ugledati svjetlo dana u Europi, s više od 200 000 novih radnih mjesta.

Ključni izazov je to što je avioindustriju posebno teško dekarbonizirati. Dok je tehnologija obnovljive energije već omogućila prijelazak na električne automobile, kamione i ostala cestovna vozila, u ovom trenutku ne postoji tehnologija koja bi to isto učinila za zračni promet. Postoje nekoliko inovativnih rješenja, ali su ona još daleko od široke primjene. Airbus je, na primjer, najavio da će do 2035. imati prvi zrakoplov s nultom emisijom, koji će koristiti vodikove gorive ćelije. Električni avioni također mogu biti održiv koncept, ali će vjerojatno biti ograničeni na vrlo male letjelice zbog ograničenja u tehnologiji baterija i njihovih kapaciteta.

Postoji i realna opasnost da će doći do povećanja cijena letova ako vlade ne uskoče i pomognu zrakoplovnim kompanijama prelazak na održiva goriva. Izvjestitelj parlamenta José Ramón Bauzá Díaz apelirao je na nacionalne vlade da podrže ovu mjere financijskim sredstvima, poreznim poticajima i smanjenjem birokracije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 02:21