REPORT GOJKA DRLJAČE

Europska unija bez dizel i benzinskih automobila do 2035. godine, svi će voziti električne

Problem su siromašnije zemlje u EU koje će se teže prilagoditi prelasku na e-vozila i drugim alternativnim oblicima zelenog transporta
 Jens Schlueter/Afp/Profimedia

Sudeći prema najavama povjerenika EU za zelenu politiku Fransa Timmermansa, Brisel će poduzeti radikalne korake kako bi osigurao 100-postotno smanjenje emisije CO2 do 2035. godine, što bi praktično značilo prestanak proizvodnje vozila s unutrašnjim izgaranjem te bi i dizelski i benzinski motori za samo 14 godina postali samo dio povijesti. Promjene će ići vrlo brzo. Već do 2030. godine EU planira smanjiti prosječnu emisiju ugljika 60 posto u odnosu na devedesete.

Ideja je Komisije kombinacijom poticaja i strožih pravila osigurati dominaciju električnih vozila. Posebno je bitno osigurati cjenovnu pristupačnost e-vozila svim Europljanima. Pri tome će se proizvođačima vozila nametnuti dodatni nameti za zagađivanje okoliša.

- To moramo napraviti kako bismo stimulirali uvođenje električnih vozila. Nije dovoljno najaviti datum ukidanja, nego moramo industriji govoriti, što činimo cijelo vrijeme, da dolaze strože norme za emisiju, što će ih onda same po sebi gurnuti u tom smjeru - rekao je Timmermans.

Njemački Volkswagen prošli tjedan je objavio kako ima cilj doista zaustaviti proizvodnju automobila s unutrašnjim izgaranjem do 2035. godine.

Dosad su standardi emisije CO2 izazivali žestoko protivljenje autoindustrije, ali dužnosnici EU zauzeli su čvrsti stav kako Europa do 2050. mora postati prvi dio svijeta s nultom stopom emisije ugljika. Brisel je stoga pripremio paket od 13 legislativnih mjera te su krenuli u akciju osiguravanja većinske potpore u EU parlamentu.

Zeleni optimizam EK prema Timmermansovim riječima temelji se na tome što uočavaju snažan zaokret u pristupu autoindustrije. E-vozila u ovom trenutku čine oko 11 posto novih registracija u EU, što je trostruko više nego u 2019. godini. Drugim riječima, sama autoindustrija prigrlila je ideju dekarbonizacije kao svoj cilj. Istina, još ostaje diskusija o brzini prilagodbe, ali Timmermans vjeruje da se i u tom dijelu ide prema dogovoru.

Ostao je i problem siromašnijih zemalja u EU koje će se teže prilagoditi prelasku na e-vozila i drugim alternativnim oblicima zelenog transporta. Brisel predlaže novi Socijalni fond klimatske akcije kako bi se pomoglo kućanstvima u procesu zelene transformacije. Siromašnije istočnoeuropske zemlje ipak upozoravaju kako njihove ekonomije, ovisne o fosilnim gorivima, teško mogu izdržati ritam ubrzane dekarbonizacije.

Timmermans poručuje kako EU zajednički mora adresirati i pitanje infrastrukture za punjenje e-vozila. U ovom trenutku samo tri zemlje - Francuska, Nizozemska i Njemačka - posjeduju 70 posto točaka za punjenje e-vozila.

- Moramo osigurati da svi Europljani mogu putovati električnim vozilima i puniti ih na razumnoj udaljenosti od mjesta gdje žele putovati ili gdje stanuju - izjavio je Timmermans.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
31. listopad 2024 05:42