TOP GUN BUDUĆNOSTI

Britanci proizvode borbeni avion iz znanstvene fantastike: ‘Ovako nešto još niste vidjeli! Čitat će misli!‘

Vlada Ujedinjenog Kraljevstva već je izdvojila 2 milijarde funti za projekt Tempest i ta će se brojka vjerojatno višestruko povećavati

Model predloženog borbenog aviona Tempest

 Justin Tallis/Afp

Tijekom Drugog svjetskog rata, piloti Spitfirea znali su opisivati svoj avion kao savršeni produžetak udova - bio je toliko brz i intuitivan da se činilo kao da je dio njihova tijela. No, ono što se najavljuje kao velika vojno-tehnološka revolucija mogla bi sinkronizaciju pilota i aviona podići na sasvim nove, znanstveno-fantastične razine.

Naime, borbeni bi avioni za desetak godina pilotima mogli čitati misli. Borbeni mlažnjak Tempest, sastavljen upravo na takve specifikacije, trenutačno razvijaju britanski BAE Systems, Rolls Royce, European missiles group, MDBA i talijanski Leonardo. Umjetna inteligencija trebala bi u stvarnom vremenu pomagati pilotu onda kada procijeni da je ovaj preopterećen ili pod ekstremnim stresom, piše BBC.

Senzori u pilotovoj kacigi pratit će moždane signale i druge medicinske podatke. Tijekom više letova, zamisao je da umjetna inteligencija sakupi ogromnu bazu podataka o biometrijskim i psihometrijskim karakteristikama "svog" pilota.

image

Tempest, novi projekt britanske vojske

Justin Tallis/Afp

Na taj način umjetna inteligencija mogla bi se aktivirati kao pomoć pilotu u trenutku kada i ako procijeni da je potrebno. Recimo, umjetna inteligencija mogla bi "intervenirati" u trenutku kada bi pilot, zbog ekstremnih gravitacijskih sila, počeo gubiti svijest.

Jedan od inovatora koji rade na razvoju ovog borbenog aviona, britanska tvrtka BAE Systems, tvrdi da će do 2027. godine upogoniti jedan demonstracijski zrakoplov koji će testirati neke od ovih tehnologija.

Ova letjelica bit će ujedno i testna platforma za hrpu budućih digitalnih mogućnosti. Kada konačno poleti, Tempest će vjerojatno rutinski biti okruženim dronovima - koje inovacijski konzorcij jednostavno opisuje kao "dodatke" avionu.

image

Model borbenog aviona Tempest prikazan u britanskom Farnboroughu

Justin Tallis/Afp

"Moramo se nositi s tempom tehnoloških promjena. Ovako nešto još niste vidjeli", kaže John Stocker, Tempestov direktor poslovnog razvoja. "Svjedoci smo toga da je povijest prepuna trenutaka gdje su upravo sredstva utrošena na vojnu obranu pokretala napredak, a onda bi vojne inovacije sustizala komercijalna tehnologija. Sada je suprotno, sada je komercijalna tehnologija često naprednija."

Stocker predviđa i izradu novog borbenog aviona sa sustavima koji se mogu nadograditi jednostavno poput preuzimanja aplikacije na pametni telefon. Veliki dio proizvodnje borbenih aviona trebao bi postati automatiziran. Roboti na proizvodnoj liniji dijelili bi podatke s dobavljačima pa bi se dijelovi mogli brzo transferirati.

U projektu s britanskim BAE Systems i talijanskim Leonardom surađivat će i japanski Mitsubishi. Inače, Mitsubishijev projekt budućeg lovca FX ima mnogo toga idejno zajedničkog s Tempestom.

Valja reći, ovo je novo iskustvo za europske zrakoplovne komapnije - a čitava suradnja s Japanom stvorena je na temelju projekata koji egzistiraju u digitalnom svijetu, odnosno kako to opisuje John Stocker: "Ne nosimo aktovke između Tokija i Wartona!"

S Japancima surađuje i Leonardov radarski odjel sa sjedištem u Edinburghu. Popularna ideja o radaru kao rotirajućoj anteni, koja skenira naprijed i odbija signale od objekata koji se približavaju, već je zastarjela. Umjesto toga na cijeni je brzi, digitalni pregled podataka koji dopremaju različiti senzori.

No, "caka" je u tome što senzori naprosto hvataju previše detalja da bi ih ljudski mozak mogao kvalitativno kalibrirati, zbog čega umjetna inteligencija postaje ključna u analizi i obradi bujice podataka.

U Tempestu se nadaju da bi umjetna inteligencija mogla djelovati kao neka vrst filtera, čime bi se spriječilo da pilot u trenutku postane preplavljen nadolazećim informacijama.

Treba dodati i da se projekt osmišlja paralelno s idejama proizvođača oružja MBDA. Projektili se mogu lansirati s Tempesta, ali tako što bi se prvo predali jednom od njegovih pomoćnih robota koji bi ih onda preusmjerio na hitniju metu.

Sve ove zamisli oslanjat će se i na potpuno nove motore. Tu na scenu stupa Rolls-Royce koji neće pokretati samo Tempest, nego i čitav njegov digitalni sustav. Sva navedena obrada različitih informacija i dostupne inteligencije mogla bi zagrijati avion poput preopterećenog laptopa.

image

Motor koji za novu generaciju britanskih borbenih pilota razvija Rolls Royce

Justin Tallis/Afp

Inženjeri Rolls-Roycea nastoje osmisliti kako izvući tu toplinu i istovremeno generirati dovoljno energije da bi sav agregat Tempestovih digitalnih sustava nastavio normalno raditi.

"Želimo osnažiti svaki aspket sustava", poručuje John Wardell, direktor razvojnih programa Rolls-Roycea.

Inače, vlada Ujedinjenog Kraljevstva već je izdvojila 2 milijarde funti za projekt Tempest i ta će se brojka vjerojatno višestruko povećavati prije nego mlažnjak uopće uđe u službu. No, neki, razumno, postavljaju i sljedeće pitanje: Zašto se britanska vlada naprosto ne koncentrira na izradu novih Typhoona, britanskih borbenih aviona koji su se pokazali veoma korisnim i efikasnim u različitim vojnim misijama? Projekt "Typhoon" svojedobno je otvorio preko 20 tisuća radnih mjesta, a britanskoj ekonomiji je, nakon početne investicije od 12 milijardi, u blagajnu pospremio čak 21 milijardu funti.

image

Tempest, borbeni mlažnjak nove generacije

Justin Tallis/Afp

No, BAE Systems tvrdi da će se do 2040. Ujedinjeno Kraljevstvo i njegovi saveznici suočiti s novim prijetnjama i sofisticiranijim oružjem koje zahtijeva drugačiji odgovor i naprednu tehnologiju. Nema sumnje ni da spomenuti izvozni uspjeh Typhoona objašnjava i dobar dio entuzijazma britanske vlade prema Tempestu - borbenom avionu nove generacije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 09:31