RATNI PROFITER

Bankrotirao u Rusiji, pa iz Miamija varao i Ruse i Amerikance, kupio BMW ‘sedmicu‘ i luksuznu jahtu...

Mozak operacije i njegov pomoćnik uhapšeni su zbog poklušaj izbjegavanja sankcija i pranja novca

Dovitljivi prevaranti nudili su ruskim avio proijevoznicima rezervne dijelove za njihove zrakoplove

 Michal Cizek/Afp

Oleg Patsulja i Vasilij Besedin, ruski poslovni ljudi iz Miamija u Sjedinjenim Američkim Državama, uhićeni su početkom svibnja zbog sumnje da su Rusiji dostavljali avionske kočnice i drugu robu koja podliježe međunarodnim sankcijama koje su toj zemlji nametnute zbog invazije na Ukrajinu koju je pokrenula krajem veljače 2022. godine.

Patsulja i Besedin uhićeni su nakon sastanka s agentom Odjela za kontrolu izvoza Ureda za industriju i sigurnost Sjedinjenih Američkih Država Justinom Kentom, koji je dogovoren kako bi on Rusima navodno pomogao riješiti problem blokirane pošiljke kočnica za Boeingove zrakoplove. Patsulja i Besedin potpisali su na sastanku izjavu kojom garantiraju da će se dijelovi koristiti namjenski i da su svjesni sankcija koje su nametnute Rusiji i Bjelorusiji te da kočnice neće biti poslane u Minsk i Moskvu.

Rusi su nakon stavljanja svojih potpisa na deklaraciju uhićeni te optuženi za pokušaj zaobilaženja sankcija te pranje novca povezano s krijumčarenjem. Ako ih se proglasi krivima, i jedan i drugi bi mogli biti kažnjeni kaznom zatvora od najviše 20 godina.

Kako piše The Insider, Patsulja je u svibnju ruskim avioprijevoznicima ponudio da im pribavi rezervne dijelove koji im trebaju. Optuženi je Rus u pismu, koje je poslao prijevozniku Rossija Airlines, ustvrdio da nekolicina njegovih tvrtki već surađuje s ruskim klijentima poput avioprijevoznika Smartavije i Ministarstvom obrane Ruske Federacije. "U svjetlu sankcija koje su nametnute Rusiji, uspješno se nosimo s novim izazovima", stoji u pismu koje je Patsulja poslao Rossiji.

image

Optuženi je Rus u pismu koje je poslao prijevozniku Rossija Airlines ustvrdio da nekolicina njegovih tvrtki već surađuje s ruskim klijentima poput avioprijevoznika Smartavije i Ministarstvom obrane Ruske Federacije

Lex Rayton/Alamy/Profimedia

Patsulja je visoke cijene po kojima je nudio dijelove pravdao sankcijama. "Cijene koje nudimo uključuju dostavu u vaša skladišta u Moskvi. S obzirom na to da su Rusiji nametnute sankcije, narasli su troškovi dijelova, logistike, prijevoza i dostave. Često je potreban i certifikat naručitelja, međutim mi to rješavamo", stoji u pismu koje je Patsulja poslao avioprijevozniku Pobeda.

Patsulja se ruskim avioprijevoznicima javio u ime turske tvrtke. Vasilij Besedin je istovremeno pokušao preko tvrtke MIC P&I doći do rezervnih dijelova za zrakoplove koje proizvode američke tvrtke, a koji podliježu sankcijama. Marža ruskih krijumčara bila je veća od 30 tisuća dolara, što je gotovo pola od cijene dijelova.

Besedin je u kolovozu 2022. pronašao dobavljača kočnica iz savezne države Arizone koji mu je sedam setova kočnica ponudio za 490 tisuća dolara. Patsulja se potom javio Smartaviji i ponudio im da im kočnice nabavi za 721 tisuću dolara. Smartavia je novac uplatila na račun Patsuljine turske tvrtke, koja ga je potom uplatila na račun tvrtke MIC P&I, koja je bila prijavljena na istoj adresi kao i Patsulja. Besedin i on su dobavljača uvjerili da dijelovi neće otići u Rusiju i Bjelorusiju te garantirali da će ih dostaviti turskom avioprijevozniku. Unatoč tome što su dobavljaču iz Arizone poslali niz uputa, on im se više od mjesec dana nije javio. Posao je u konačnici propao i Smartavija nije dobila naručene kočnice.

U želji da pribave i u Rusiju isporuče već plaćene kočnice, Patsulja i Besedin su pronašli tvrtku izvan SAD-a koja je uspjela naručiti nekoliko kompleta kočnica. Međutim, cijena tih kočnica bila je znatno veća od cijene koju je Smartavia izvorno platila. U dokumentaciji koja se ticala te transakcije pisalo je da će Besedin i Patsulja dijelove poslati na Maldive te da ih neće preprodati drugim tvrtkama. Američke su ih vlasti, međutim, otkrile, transakcija je stopirana te kočnice nikad nisu stigle na Maldive.

Istovremeno, Pobeda je Patsulji i Besedinu rekla da joj hitno trebaju kočnice te rekla da je jedan komplet spremna platiti 165 tisuća dolara. Avioprijevoznik je u to ime na račun Patsuljine turske tvrtke uplatio nešto manje od 750 tisuća dolara. Međutim, poduzetnici ovaj put nisu uspjeli naći dobavljača, a dodatno ih je omela intervencija Ureda za industriju i sigurnost.

Osim što se Patsulju i Besedina tereti za pokušaj izbjegavanja sankcija, optuženi su i za pranje novca. Unatoč tome što ruskim avioprijevoznicima nisu uspjeli dostaviti kočnice, iz Turske su za "kočnice" između 31. svibnja 2022. i 31. siječnja 2023. primili 2,75 milijuna dolara. Njih su dvojica te novce u konačnici prebacili na svoje privatne račune. Mediji su izvijestili da je Patsulja dio novca potrošio na automobil BMW 740i i jahtu Sea Ray Sundancer.

Američki tužitelji smatraju da je Patsulja od poslovanja sa subjektima i robom pod sankcijama zaradio oko 4,5 milijuna dolara. Ako se utvrdi da je kriv za sve što mu se stavlja na teret, oduzet će mu se taj novac i sve što je s njim kupio. Patsulja ruskoj državi duguje 568 milijuna rubalja (7,04 milijuna dolara), od 2018. tamo ga tretiraju kao bankrotiranu osobu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 08:31