ISKORISTIO MONOPOL

Amazon Indijcima prodavao lažnjake: Globalni gigant promovirao svoje kopije popularnih artikala

Amazon se potrudio da njihov proizvod bude među prvim rezultatima pretraga, i da se reklamira klijentima
Interni dokumenti otkrivaju kako se radilo o ponašanju koje je bilo dio strategije tvrtke, a ne slučajnost
 MANJUNATH KIRAN/AFP

Globalni gigant elektronske trgovine Amazon iskoristio je svoju moćnu poziciju kako bi kopirao uspješne tuđe proizvode, a onda promovirao vlastite kopije, namještajući rezultate pretrage na svojoj internetskoj stranici.

Otkriće je to druge istrage novinske agencije Reuters o poslovnoj praksi poznate kompanije, koja je umnogostručila svoje poslovanje u pandemiji, nakon češljanja internih dokumenata tvrtke. Reuters je proučio dokumente vezano za poslovanje Amazona u Indiji, koja je važno tržište u globalnom trgovinskom kolaču, i pronašao dokaze za sustavno djelovanje kompanije u rušenju konkurencije i manipuliranju rezultatima pretrage na svojoj tražilici, među ostalim i dokumente koji pokazuju da se o tome znalo na vrhu.

Amazon.com odavno se optužuje za takve nepoštene prakse, a tvrtka takve tvrdnje oduvijek negira.

Jedna od žrtava te strategije bila je kompanija John Miller, popularna marka odjeće, specijalizirana za košulje. Vlasnik kompanije je Kishore Biyani, poznat kao kralj trgovine u Indiji. Dokumenti potvrđuju da je Amazon odlučio preuzeti mjere košulja John Miller, kada je riječ o izrezu oko vrata i duljini rukava. Amazon je pratio i koja se roba vraća.

Stare optužbe

Cilj je bilo utvrditi koja će roba poslužiti kao "standard" ili "referenca", i potom se "replicirati", otkrivaju ti dokumenti. Upravo je na takav način kompanija Amazon pokrenula modnu marku Solimo baš za indijsko tržište, a potom je iskoristila Amazonovu stranicu za naručivanje kao platformu za plasman svojih proizvoda. Amazon se pobrinuo da njihov proizvod bude među prvim rezultatima pretraga na stranici Amazon.in, i da se reklamira njihovim klijentima.

Uspjeh Solima bio je širi od indijskog tržišta, kojem je prvotno bio namijenjen. Proizvodi te marke počeli su se prodavati i na američkom Amazon.comu.

Dokument iz 2016. godine pokazuje kako su se Amazonovi zaposlenici planirali povezati s proizvođačima robe koju su planirali kopirati, jer su saznali da "ti proizvođači koriste posebne procese kako bi postigli krajnju kvalitetu finalnog proizvoda". Tu proizvodnu ekspertizu pojedinih proizvođača Amazon u svojim dokumentima naziva "plemenskim znanjem".

Te optužbe protiv Amazona nisu nove. Jedan bivši zaposlenik optužio je tvrtku da koristi podatke trgovaca koji svoju robu prodaju preko njihove platforme prilikom odlučivanja o pokretanju vlastitih identičnih, konkurentskih brendova. Također, i da tvrtka manipulira rezultatima pretraživanja, kako bi potencijalni kupci prvo vidjeli njihovu robu.

Osnivač kompanije Jeff Bezos, 2020. godine, na svjedočenju pred američkim Kongresom, tvrdio je da njegova tvrtka zabranjuje zaposlenicima da koriste podatke o trgovcima u svrhu poboljšanja vlastitog poslovanja. Godinu ranije isto je tvrdio jedan od njegovih direktora.

Reutersova istraga ih demantira, jer pokazuje da je bila riječ o sustavnoj praksi te kako su za nju znali visokopozicionirani zaposlenici.

Riječ je o višim potpredsjednicima Diegu Piacentiniju (koji je u međuvremenu napustio tvrtku) i Russelu Grandinettiju, koji vodi jedan od međunarodnih Amazonovih odjela. Amazon je u odgovoru na optužbe agencije Reuters naveo kako vjeruje da su iznesene tvrdnje netočne, jer se takva praksa izričito zabranjuje.

Pritisak na Amazon

Ovo otkriće moglo bi pojačati pritisak pod kojim se Amazon nalazi u više zemalja koje smatraju da tvrtka krši zakone. Naime, Amazon je pod istragom u Sjedinjenim Američkim Državama, Europi i Indiji, zbog praksi kojima, kako tužitelji tvrde, krše zakone o konkurenciji i uništavaju druge poslovne subjekte. U Indiji se Amazon optužuje i za nepošteno favoriziranje vlastite robe.

Reutersovi nalazi mogli bi posebno zanimati i Europsku komisiju, koja istražuje je li tvrtka koristila privatne podatke prodavatelja kako bi poboljšala vlastitu trgovinu.

Lina Khan, nova šefica američke Savezne komisije za trgovinu, još je 2017. godine u izvještaju ustvrdila da Amazon nepošteno ima koristi od trgovina na svojoj platformi. "Treće strane su te koje podnose teret inicijalnih troškova proizvodnje, odnosno nesigurnost u trenutku kada na tržište uvode novi proizvod. Amazon ga tek locira, i s proizvodnjom počinje tek kada je ustanovljeno da je proizvod uspješan. Jasno je gdje leži problem s konkurentnosti", navela je Khan.

U prvom tekstu proizašlom iz Reutersove istrage o Amazonu navodi se da je tvrtka favorizirala velike indijske trgovine kako bi zaobišla regulative uvedene da se zaštiti male trgovce. Nakon objave, reagirala je indijska agencija za borbu protiv financijskog kriminala. Isti članak indijske su vlasti koristile na sudu na kojem pokušavaju dokazati Amazonovo kršenje antitrustovskih zakona.

U pokušaju pranja ruku - i dodatne zarade - Amazon je tek u lipnju u Indiji ponudio tvrtkama uslugu koju je već nudio diljem svijeta - pristup pravnicima za zaštitu intelektualnog vlasništva.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 07:57