'POKRET O' LANSIRA IPAD MAGAZIN

Ovo nema veze s print magazinom. To je kao da radite web, TV i novine, sve u isto vrijeme!

Sve počinje posječenim stablom. Stablo padne negdje u Skandinaviji, zatim se preradi negdje u Njemačkoj, pa se ukrca na velike kamione koji voze do Hrvatske, gdje čekaju tekstovi i fotografije koje su novinari proizveli u redakcijama i na terenu.

Sve se to lijepo otisne na papir, koji na jednoj strani ulazi u ogromnim rolama, a na drugoj izlazi u obliku uredno složenih novina ili magazina. Oni se zatim ukrcaju na kamione, koji ih razvoze posvuda. Praktički, gdje god ima asfaltirane ceste. Čitatelji ih, napokon, u svome susjedstvu kupuju za cijenu koja je samo dijelić onoga koliko je koštalo dopremanje papira sa sjevera, produciranje vijesti i dostava do svakog kioska.

OK, ne potječe svaki list novinskog papira od netom srušenog stabla u Skandinaviji. Često se radi o recikliranom, starom papiru. Ali, svejedno.

Potreba za novim

Kad se ovako pogleda cijeli lanac proizvodnje, novinsko izdavaštvo zaista izgleda kao potrošen poslovni model. Posebno ako uzmete u obzir da čitatelj koji je do jučer kupovao vaš magazin danas u rukama drži nešto drugo - uređaj zvan iPad.

Ana Penović, Boris Ličina i Luka Sučić vjeruju da je jedini način da čitatelj sutra ponovno u rukama drži magazin taj da se magazin prilagodi iPadu. Zato su pokrenuli Pokret O(tpora), prvi hrvatski magazin dostupan isključivo na iPadu.

Zadimljeni stan na zagrebačkoj Zavrtnici njihov je bunker u kojem pripremaju prvi broj. Da se radi punom parom svjedoče i ostaci sedam porcija palačinki iz palačinkarnice, jednog od onih fast food restorana s dostavom koji su izmišljeni samo da bi opsluživali pretjerano zaposlene ljude.

- Krenuli smo u izdavanje iPad magazina iz čiste potrebe da radimo nove stvari. Naš poslovni model? Ljubav prema tehnologiji i novinarstvu, želja da budemo prvi u novim trendovima - kaže Boris Ličina Borja. On i Ana Penović glavni su urednici, a Luka Sučić glavni programer Pokreta O(tpora). Njegova softverska tvrtka 1337bit d.o.o. specijalizirala se za razvoj iPhone aplikacija.

Borja i Ana izdavači su magazina Plan B, koji već četvrtu godinu izlazi svaki mjesec u tiskanom obliku. Nakon Plana B - Pokret O… Otkud “otpor” u imenu novog magazina?

- Smatramo da će iPad izdavaštvo na našoj medijskoj sceni još neko vrijeme biti underground, izvan mainstreama. To je jedan razlog zašto smo odabrali ime Pokret O(tpora). Drugi razlog je činjenica da nemamo baš dobro mišljenje o medijima u Hrvatskoj. Ovo je i naš otpor prema površnim temama - kaže Borja.

U Pokretu O(tpora) uvjereni su da većina hrvatskih medija podcjenjuje čitatelje, da u prezentiranju vijesti idu “na prvu loptu”, odnosno na najlakše rješenje.

- Svi samo prepisuju jedni od drugih. I svi se pale na sise i guzice… Voljeli bismo da uz naš iPad magazin odraste drukčija generacija čitatelja - kaže Boris Ličina.

Nova generacija će sigurno odrastati uz iPad. Taj Appleov uređaj trenutačno u Hrvatskoj, prema najoptimističnijim procjenama, koristi do deset tisuća ljudi. Čak i prije no što se službeno počeo prodavati, imalo ga je tri do četiri tisuće Hrvata koji su ga nabavili u drugim zemljama.

TV, web i tisak u jednom

Nema ni godinu dana da se iPad prvi put pojavio u Appleovim dućanima u Americi, a već ih je prodano 15 milijuna diljem svijeta. Korisnici iPada kupili su već 100 milijuna knjiga u Appleovoj online trgovini iBooks.

Prve dnevne novine koje se objavljuju isključivo na iPadu, nazvane The Daily, počele su izlaziti 2. veljače. Izdaje ih stari medijski mogul Rupert Murdoch. Razlog zbog kojeg je uložio 30 milijuna u dnevne novine za iPad? “Želimo biti ondje gdje su korisnici.” A, korisnici se definitivno sele na iPad.

Mnogi magazini sada imaju svoju iPad aplikaciju. Ali, na prste dvije ruke mogu se izbrojati novine ili magazini koji se objavljuju samo na iPadu. Način pripovijedanja potpuno je drukčiji u članku za iPad nego u članku za novine ili u prilogu za TV. The Daily je, primjerice, u petak imao izvještaj svog specijalnog reportera s američko-meksičke granice u Arizoni. Tekst je bio prilično kratak za jednu specijalnu reportažu, između jedne i dvije novinske kartice. Ali zato je na drugoj stranici, između teksta ubačen 4-minutni video, na četvrtoj ponovno drugi videoprilog, na petoj interaktivna mapa s točkama koje se na dodir prsta pretvaraju u fotografije s tekstom.

- Onaj tko kreira tekst za iPad magazin mora imati široku sliku što želi ispričati i na koji način. Ne može novinar misliti samo na tekst, a ostalo prepustiti drugima - kaže Ana Penović. I reklame u najboljim svjetskim iPad izdanjima u potpunosti su interaktivne.

- Produkcijski, rad na iPad magazinu je kao da radiš TV emisiju, web stranicu i tiskano izdanje novina - dodaje Boris Ličina.

To je novo iskustvo za novinare i urednike, ali i novo iskustvo za čitatelje. Čitanje vijesti na iPadu mnogo je uzbudljivije nego čitanje na papiru. Ako ste stvarni ljubitelj filma, recenzije pročitane na papiru nikad vas više neće privlačiti jednako kao recenzije pročitane u iPad novinama. Zašto? Zato jer čitanje recenzije i zamišljanje filma nije isto što i čitanje recenzije i gledanje isječka iz filma.

iPad aplikacija Jutarnjeg lista lansirana je u rujnu prošle godine. Do danas je imala nekoliko tisuća downloada, iako je sam iPad u Hrvatsku službeno stigao tek krajem siječnja.

Tomislav Wruss, direktor medija EPH, prilikom lansiranja je izjavio: “To nije aplikacija za novinske nostalgičare. Ona polazi od pretpostavke da app nije preslika weba, ali nije ni adaptacija novina. Naslovna stranica polazi od fascinacije iPadom kao spravom za gledanje”. Dodao je i kako je iPad označio kraj besplatnog sadržaja na webu. Jutarnji se priprema uvesti naplaćivanje sadržaja na svojim web stranicama, a iPad aplikacija bit će dio ponude za digitalne pretplatnike.

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Jutarnjeg

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
29. studeni 2024 00:56