KONAČNI PAD ŽELJKA ŽDERIĆA

Nezakonito privatizirao Konstruktor pa zajedno s kumom Jurom Radićem okrenuo 15 milijardi eura iz državne kase

 Ravlić/CROPIX

Sutkinji Općinskog suda u Splitu Ivani Bilušić trebalo je pola godine da osudi jednog od nekad najmoćnijih ljudi u Hrvatskoj - suvlasnika i direktora Konstruktor inženjeringa Željka Žderića (57) na šest mjeseci zatvora. Bila bi to za birokrate iz Bruxellesa koji nadgledaju učinkovitost pravosuđa ugodna vijest da se ne zna da je tomu prethodila 10 godina duga istraga koju je pokrenuo građanin Božo Biuk, jer su se državne instance sve vrijeme pravile da slučaj Konstruktor ne postoji.

Izvješće o pretvorbi GP Konstruktora iz 1998. i nalaz Državne revizije iz 2003. koji je potpisala Šima Krasić dali su za pravo tužitelju, čiji je glavni svjedok bio inženjer Biuk. Taj nekadašnji direktor Mehanizacije u GP Konstruktoru preminuo je baš uoči donošenja presude za koju se borio dva desetljeća, potrošivši prije toga svaki svoj umirovljenički dan da ispravi nepravdu koja je nanesena njemu i drugim malim dioničarima GP Konstruktora, a koji su Žderić i suradnici, ranih 90-ih, namjerno poslali u stečaj.

Pranje novca

Biuk je u pismima Mladenu Bajiću, Ivi Sanaderu, Stipi Mesiću i medijima upozoravao na bogaćenje suvlasnika Konstruktora osnivanjem 35 sestrinskih tvrtki preko kojih se, tvrdio je, prao novac, ali i na to da je u Konstruktor inženjeringu završio dio skupe građevinske mehanizacije koji je pripadao i nekad konkurentskim splitskim građevinskim poduzećima, no za to nije bilo dokaza.

Za pretvorbu nekadašnjeg GP Konstruktora nepravomoćno je presuđeno i ostalim članovima tadašnjeg Upravnog odbora tvrtke: Josipu Kuzmaniću, Berislavu Bašiću i Ivici Mladineu koji su dobili šest mjeseci uvjetno. Mladineo je javnosti poznat kao bliski suradnik bivšeg premijera Sanadera i dugogodišnji šef Porezne uprave, no on nije i jedini od - političkom establišmentu važnih ljudi - kojima se u dva desetljeća okružio Metkovac Željko Žderić. Najvažniji je bio njegov vjenčani kum i suvlasnik IGH Jure Radić s kojim je prijatelj još iz studentskih dana, a kojem su Žderićevi konkurenti u biznisu pripisivali da je zaslužan za to što su Konstruktor inženjeringu dodjeljivani najveći poslovi na izgradnji državne infrastrukture. Procjene kažu da je građevinski lobi od rata naovamo okrenuo 15 milijardi eura, sve iz državne kase, a građevinarstvo je uz turizam bilo najpropulzivnija gospodarska grana sve do recesijske 2009. GP Konstruktor 80-ih je bio jedno od važnih splitskih poduzeća.

‘Neš me činit pizdom’

No, potkraj 80-ih počinje gomilati dugove, prvenstveno zbog problema na gradilištima u Iraku i izgubljenih arbitražnih sporova, ali i zbog toga jer im je ukradena mehanizacija u Keniji i Tanzaniji. Godine 1991. GP Konstruktoru prijetio je stečaj zbog 7,5 milijuna maraka duga koji se nagomilao u inozemstvu, pa su prvookrivljeni Žderić i suokrivljenici odlučili pokopati tvrtku da bi uskrsli novu, a zatim su u nju prebačeni sva imovina GP Konstruktora i svi zaposlenici, ali ne i dugovi! Žderić se pravdao čijenicom da su primanja u Konstruktor inženjeringu u odnosu na ugasli GP Konstruktor narasla i do sto puta (!) i da o sudbini poduzeća ovisi 1500 radnika.

Nije se samo bivši direktor mehanizacije u Konstruktoru Božo Biuk od početka suprotstavio pretvorbi GP Konstruktora - u medijima je nastupao kao opunomoćenik dijela malih dioničara koji su zbog pravnih makinacija ostali kratkih rukava. Iz poduzeća je otišao 1991. u prijevremenu mirovinu, dakle baš u vrijeme kada je inženjer iz doline Neretve postao direktor.

- Znaš kako je, Žderić ima iza sebe i Radića i Sanadera, i desne i live. Meni u DORH-u kažu: ‘Je, šjor Božo, sve šta tvrdite je točno’, al’ ja, Ljubičiću, ne vidim rezultata. Desi mi se da mi se oni koji su se s menom borili da dobijemo dionice više ne javljaju. Odma znam da im je Žderić zaposlio ženu, sina, zeta.. - ispričao mi je Biuk jednom prilikom.

- Pazi, on meni stalno ša-lje svoje emisare, moli me da odustanem od svega, ali ja neću, neću i - gotovo! Nisu meni bitne pare, ja sam čovik penzioner, živim pristojno, iman ovo nešto vikendice; al’ onako, da prostiš, činit me pizdom i ne dat mi dionice koje san zaslužija radeći u Konstruktoru, e to neću dopustit - žestio bi se Biuk, pokazujući odgovore iz državnih institucija iz kojih su mu redom zahvaljivali što ih je izvijestio o svojim sumnjama, ali i redovito ne bi ništa poduzimali. Zviždač Biuk je protiv sebe imao najmoćniji građevinski kartel u zemlji pod čijim su se kišobranom vrtjele milijarde državnih kuna koje je država posuđivala u inozemstvu, a one se odlijevale ne samo u građevinski sektor, nego i u stranačke crne fondove i privatne džepove.

Jure Radić, Žderićev kum i nekad politička perjanica Tuđmanova HDZ-a, autor famoznog mosta na Maslenici koji i usred ljeta zatvori bura, suvlasnik je IGH koji se često pojavljuje baš u poslovnim aranžmanima s Konstruktor inženjeringom. Tu je i Petar Đukan, također suvlasnik IGH i predsjednik NO-a, čiji je sin Saša direktor zagrebačke podružnice Konstruktor inženjeringa.

U igri je i nekadašnja ministrica graditeljstva Marina Matulović-Dropulić, još jedna suvlasnica IGH kojoj se prigovaralo da je dobro zaradila na dionicama te tvrtke jer je određivala gdje će se, što i tko će raditi, našavši se tako u klasičnom sukobu interesa. Dok je Matulović-Dropulić bila članica NO-a Hrvatskih željeznica, IGH je dobio i posao projektiranja nizinske pruge od Rijeke do Zagreba vrijedan 75 milijuna kuna, zanimljiv po tome što ga i danas aktualizira Radimir Čačić. Žderiću je blizak još jedan HNS-ovac, Splićanin Jakša Marasović, nekadašnji direktor Hrvatskih voda, a čija je supruga radila u Konstruktorovu tvorničkom listu. Činjenica je da je Konstruktor inženjering i u vrijeme Račanove Vlade također dobivao velike poslove. I Nevenka Bečić, sestra gradonačelnika Željka Keruma i saborska zastupnica, kao bivša zaposlenica u računovodstvu, bila je dioničar Konstruktor inženjeringa.

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Magazina Jutarnjeg lista

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 13:10