Na otoku Pašmanu, mala butiga plavih vrata i prozora skriva veliku priču. Njezini su autori Ana i Krsto Matulić.
Sve je počelo s ručno izrađenim sapunima i domaćom vinskom kvasinom, a izraslo u simpatično carstvo prepoznatljivih otočnih proizvoda s modernim štihom koji danas nagrade skupljaju i diljem Europe.
Od malih nogu
Kad slušamo njihovu priču, nekako si mislimo da i nije moglo biti drukčije. OPG Matulić produkt je simbioze koju Ana i Krsto razvijaju praktički cijeli život. Oboje su s Pašmana, vršnjaci su - imaju 36 godina, išli su zajedno u osnovnu školu. Radili su u turizmu, ona kao vodič na francuskom, on kao skiper, i planirali otvoriti turističku agenciju.
Od te ideje na kraju nije bilo ništa - zaplivali su potpuno drugim vodama, onima obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva. Njihov OPG star je otprilike koliko i njihov brak - osam godina, a dućan u kojem prodaju svoje prehrambene i kozmetičke proizvode radi već sedmu sezonu. Nedavno su otvorili i web shop te sagradili i mali proizvodni pogon.
Iako OPG razvijaju zajedno, simbioza ima jasno postavljene “granice”. Svatko se specijalizirao za nešto - Ana za kozmetiku, a Krsto za prehrambene proizvode.
No, nazivnik je zajednički.
Naime, temelj njihovih proizvoda, bez obzira je li riječ o kozmetici ili hrani, domaće su, vlastite, pašmanske sirovine. U slučaju kozmetike to su, kaže Ana, njihovo tradicionalno, hladno prešano maslinovo ulje te samoniklo bilje, a u slučaju prehrambenih artikala - nadovezuje se Krsto - domaći ocat, smokve i njihove čili papričice. Ako nečega usfali, primjerice smokava ili hidrolata i eteričnih ulja, nabavljaju ih od lokalnih obitelji ili manjih OPG-ova. Nešto je drukčije u slučaju složenijih kozmetičkih receptura, gdje neke sastojke moraju posebno pribaviti.
U Aninu asortimanu ima sapuna, krema od smilja te aloe vere i lješnjaka, melema, šampona od mente, sprejeva za tijelo i kosu, pilinga, seruma... Sve što Ana - koja se o kozmetici educirala i u Parizu - složi, dobro se prodaje. Dućan pak najčešće pohode Slovenke koje, dodaje, obožavaju prirodnu kozmetiku.
- Najpopularnija je krema od smilja, hidratantna dnevna krema za suhu i zrelu kožu - govori, a trenutačno je posebno - kao sirovina - intrigira aloe vera. Upravo su zato zasadili i oko 200-tinjak primjeraka te biljke.
U Krstinoj “polovici” OPG-a dva su proizvoda posebno na glasu - sad već proslavljeni Pašmanero, fermentirani umak od čili papričice, i nešto noviji aceto od smokve. Oba proizvoda žanju nagrade i priznanja, među ostalim u međunarodnoj areni, primjerice u Belgiji i Italiji.
Danas proizvode i prodaju tri vrste Pašmanera - crveni, žuti i tamni. S crvenim je sve i počelo, a zahvaljujući njemu, postali su i prvi mali hrvatski proizvođač koji je nagrađen Superior Taste Awardom.
- To je fermentirani miks čilija kojem se dodaje kvasina kako bi bio tekuć i koji se zatim pasira - objašnjava Krsto. Pritom mu nije najvažnija ljutina nego okus. S vremenom su se, iako su jedne godine zasadili čak 28 vrsta čilija, opredijelili za 10 vrsta papričica. Sade ukupno 2000 sadnica.
“Suludi projekt”
No, s vremenom se rodila još jedna ideja.
- Razmišljaš i govoriš o poslu danima i noćima. A ako imaš jeftinu sirovinu, možeš eksperimentirati. Tako samo počeli raditi i aceto balsamico od smokve - objašnjava Krsto.
Upravo u njega trenutačno ulažu najviše. Šale se da su ga prozvali “suludim projektom”. Njihove smokve, a zasadili su 180 novih, rastu na brdu gdje nema vode pa je Krsto mora dopremati traktorom. No, “suludost” je postala perjanica OPG-a, za koju se kupuju i posebne bačve, one od divlje trešnje. Krsto tvrdi da mu je dan kad stignu nove bačve, baš onakve kakve je naručio, najsretniji u godini.
Da razviju i naprave aceto trebale su tri godine, tijekom kojih su pohodili i Modenu u Italiji, kako bi se educirali o acetu. Na početku su eksperimentirali sa 300 kilograma smokava. Lani su radili s dvije tone. No, nemoguće je procijeniti koliko ćete aceta na kraju dobiti.
I jedan i drugi, uvjeravaju nas, a mi im vjerujemo, obožavaju to što rade, iako rade po cijele dane.
Čili ne zna za blagdan, on želi vodu, govori Krsto koji voli biti u polju. Njegova supruga, šali se, tamo dolazi samo kad su gradele. No, i njezini su dani dupkom ispunjeni. Osim što se bavi kozmetikom, radi u dućanu, brine o marketingu, društvenim mrežama i komunikaciji s kupcima.
No, ključ njihova uspjeha, osim u trudu, leži u još jednoj stvari.
- Krenuli smo u ovaj posao u paru. Baš je zato tako dobar. Tako smo kreativniji, dajemo si ideje, stalno govorimo o tome. Mislimo da je zato tako naraslo, zato što smo oboje 100 posto u tome - kaže za kraj Ana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....