TRIJUMF ZA PET MINUTA

Mi smo napravili hrvatski Twitter i tako zaradili milijun i 200 tisuća dolara.

Optužuju ih da samo kopiraju globalne servise, no slovenska je investicija ušutkala kritičare i lansirala Pet minuta na globalno tržište
 Goran Mehkek/CROPIX

Kada je Luka Abrus u ime Microsofta dodijelio Viktoru Marohniću nagradu za najbolju web aplikaciju (Ptičica), vjerojatno nije slutio da će tri godine kasnije raditi s njim. Viktor je tada osvojio nagradno putovanje u Las Vegas, a društvo mu je pravio upravo Luka. Sprijateljili su se, kažu u šali, uz kocku, žene i web. U petak smo ih zatekli u pekari, nedaleko sjedišta tvrtke Pet minuta, iza Vjesnikove zgrade. Pitam ih tko je od njih dvoje sad šef, a oni se pogledavaju kroza smijeh.

To još nismo definirali, a inače u tvrtki ne držimo do hijerahije, odgovara mi Viktor. Kupili su dva skromna peciva. To im je danas prvi obrok, cijeli su dan proveli po sastancima. Sjedamo na colu u obližnji kafić, nimalo ekskluzivan. Ni po čemu se ne razlikujemo od ostatka gostiju. No ono što njih dvojicu ipak odvaja od većine je iznos od 1,2 milijuna američkih dolara što ih je Viktorova tvrtka dan ranije dobila od slovenskog investitora RSG Capital, za startup projekt ShoutEm. Dodatni razlog za veselje je dolazak Luke u Viktorovu tvrtku, što se nekako poklopilo sa slovenskom investicijom.

Personalizirane platforme

Viktor je tvrtku Pet minuta osnovao sa Sašom Šarunićem koji je u trenutku intervjua, ugašena mobitela i s nogama u plićaku neke uvale, mislima vjerojatno bio daleko od svakodnevnice ispunjene razvijanjem softvera. A upravo se time bavi njihova tvrtka. Razvijaju kvalitetan softver, mahom za inozemne tvrtke i mahom za mobilne uređaje. U Hrvatskoj su poznati po Ptičici, hrvatskoj verziji popularnog Flickra, servisa za razmjenu (uglavnom amaterskih) fotografija. Ranije su razvili društvenu mrežu za mlade, Trosjed.net, od kojeg su digli ruke u trenutku kad se pojavio Facebook i zavladao domaćom (i svjetskom) online društvenom sferom. Njihov najrecentniji domaći projekt je geolokacijski, mobilni društveni servis Punkt, kojeg su razvili s EPH-om. Na tržištu su već godinama. S tvrtkom Real Networks digli su prihod na više od milijun eura godišnje. No, ono po čemu su najpoznatiji u svijetu je startup ShoutEm.

Riječ je o softverskoj platformi za pokretanje mobilnih i lokacijskih društvenih mreža, koje svaki korisnik može u potpunosti personalizirati. Ono što su nekoć na internetu bili forumi, koje je svatko uz minimalno poznavanje tehnologije mogao pokrenuti, pojašnjava mi Viktor, danas su servisi poput ShouteEma. Znaš li da u Japanu, primjerice, više od 60 posto ljudi internetu pristupa mobilnim uređajima, umjesto računalima?, pita me Viktor. To je budućnost čiji smo mi dio, dodaje. A to je upravo ono o čemu smo pisali u prošlom Nedjeljnom pod naslovom ‘Web je mrtav’. Razvoj takozvanih pametnih telefona sve je veći. Prema nekim procjenama, u sljedećih pet godina u čitavom će svijetu biti veći broj korisnika mobilnog interneta, na uštrb onog kućnog, a umjesto web stranica ljudi će većinu informacija dobivati putem mobilnih aplikacija.

Nema satisfakcije

Tvrtka Pet minuta upravo je završila s razvijanjem jedne takve za tvrtku Shazam. Viktor mi ekskluzivno demonstrira tehnologiju koja će kroz koji mjesec stići na iPhone i HTC uređaje diljem svijeta. U kafiću je muzika tiha pa uključuje laptop. Par trenutaka kasnije pušta pjesmu ‘I Can’t Get No Satisfaction’ od Rolling Stonesa. Uključuje aplikaciju na svom mobitelu koji ubrzo prepoznaje i izvještava o kojoj je pjesmi riječ, tko je izvođač, te gdje se pjesma može kupiti na internetu.

Strašna stvar. No već relativno poznata i prisutna na tržištu. Inovacija koju su oni razvili stiže par trenutaka kasnije. Pazi sad, pokazuje mi Viktor uzbuđeno, sad će aplikacija prepoznati koji stih upravo svira i sama nastaviti ispisivati riječi pjesme. ‘And the man comes on the radio, he's tellin' me more and more’, prikazuje se na ekranu. Da čitava stvar bude uzbudljivija, tekst pjesme ispisuje se u fontu i bojama kakvi su upotrijebljeni na naslovnici albuma. S razlogom očekuju da će aplikacija biti veliki hit. Pjesma završi, a Viktor prigodno doda kako je ono što njemu ne daje satisfakciju bojazan domaće softverske inteligencije kako su oni na Zapadu nešto pametniji od njih.

Obišao sam na desetke konferencija gdje su uglavnom Amerikanci i Britanci koji predstavljaju svoju tehnologiju. Pričam s tim ljudima, surađujem s njima i uviđam bjelodanu činjenicu - oni nisu ni po čemu pametniji od nas. Naši web developeri barataju s istim znanjima i vještinama. Žao mi je, nastavlja Viktor, što se više tvrtki u Hrvatskoj ne bavi razvijanjem takvih tehnologija. Povećala bi se konkurencija, proširilo bi se tržište, a onda bi bilo lakše i isplativije razvijati nove aplikacije. Što je Amerikancima dati milijun dolara za startup? Ništa! Pa ako uspije - super, ako ne, nikome ništa. Kod nas? Eh, kod nas je to gotovo pa nemoguća misija, zaključuje Viktor.

No, da nije u potpunosti nemoguće, dokazuje upravo ShoutEm i 1,2 milijuna dolara koje su dobili. Ono što je do sada bio njihov projekt, priča Viktor, u idućih će se godinu dana promijeniti. Upravo je zato Luka, koji ima višegodišnje iskustvo iz Microsofta, gdje je prodavao softverska rješenja, stigao u Pet minuta, odnosno u tvrtku ShoutEm, koja se pravno odvojila od tvrtke Pet minuta.

Pitam Luku zašto je otišao iz Microsofta, gdje je bio poprilično visoko rangiran. Odgovor je očekivan. Kaže, već par godina, kad vanjskim klijentima predstavljaju softverska rješenja temeljena na microsoftovoj platformi, uzimaju Viktorovu tvrtku kao ‘zlatni primjer’.

Stručnjak za prodaju

Čuo bih se s Viktorom otprilike svakih šest mjeseci, priča Luka, i svaki put bih saznao da je upravo poduplao broj zaposlenika. Kad je došao do brojke 25, koliko ih tvrtka sad ima, kaže, postalo mu je jasno u kojem smjeru se razvijaju te kako želi biti dio te ekipe. Viktor mu je ponudio funkciju koja će pokrivati dio gdje su, kaže Viktor, bili najtanji - prodaja. Nekoliko nam je poslova propalo baš zbog toga što nismo imali iskustva u prodaji, priča Viktor.

Sve prije bi napravili savršeno, a onda bi u tom trenutku zapeli i sve bi palo u vodu. No, danas smo iskusniji, stariji, pametniji, naučili smo pravila biznisa pa sad to ide lakše. Lukina zadaća je upravo ta - nastaviti dobru prodaju njihovih softverskih rješenja. Došao bi on, kaže, i da nije bilo prošlotjedne velike investicije, no to je bio šlag na vrhu torte koji mu je, kaže, baš onako dobro sjeo.

Prije nego ćemo se povući u njihov ured, uputio sam Viktora jedno škakljivo pitanje. Naime, već su im nekoliko puta razni domaći web stručnjaci zamjerili što nemaju originalnih ideja, već često kopiraju inozemne. Naši prvi projekti su bili kopije. Nije stvar u originalnosti, odgovara mi Viktor, već u načinu kako ćete jedan proizvod prilagoditi za tržište na kojemu itekako postoji potražnja. U tome je ShoutEm bio orginalan. Na početku smo samo skupljali hrabrost da izđemo na globalno tržište. Zamislite profesora nekog fakulteta koji je na Twitteru i koji želi napraviti isti takav servis za svoje studente.

Što bi on trebao napraviti, pita me Viktor. Namaknuti milijune za razvoj tako kompleksnog softvera? Nema smisla, odgovara na svoje pitanje. Upravo tu mi upadamo. Nudimo ljudima ono što žele i trebaju, a za to ne mogu izdvojiti previše novca.

Naplata funkcija

Do sada je više od 20 tisuća mikroblogerskih mreža diljem svijeta pokrenuto na ShoutEm platformi. I to besplatno. U svrhu promocije, ekipa iz Pet minuta nekima od njih posebno je dizajnirala stranice i izrađivala mobilne aplikacije. No spomenuti plan za sljedećih godinu dana nešto je drugačiji. Konkretno, počet će naplaćivati pokretanje servisa na njihovoj ShoutEm platformi, po cijeni od 10 do otprilike 50 dolara mjesečno. Niska cijena, kažu, tu je zbog njihove niše na koju ciljaju, a to su manje web zajednice, projekti, news stranice… Svima njima ShoutEm će ponuditi brdo mogućnosti i aplikacija. Nema smisla, kaže Viktor, da se utrkuju s velikima, poput Twittera. Njima je dovoljno, dodaje Luka, da imaju svoje niše od kojih će profitirati.

Globalna ekspanzija

Želimo kroz godinu dana napraviti cjelovit globalni proizvod, kažu. Na ShoutEmu će raditi ukupno šest ljudi, od kojih će jedan biti smješten u Londonu gdje će ovih dana otvoriti prvi ured. U narednih par mjeseci planiraju otvoriti ured i u New Yorku. ShoutEmu ovo nije prva investicija. Prije su dobili 240 tisuća eura takozvane seed investicije od Hrvatske agencije za podršku razvoja visoko-tehonološkog sektora Bicro. Na taj su iznos dodali svojih 110 tisuća eura i tada je projekt, zapravo, zaživio. Upitali smo Juru Mikuža, direktora RSG Capitala, slovenske tvrtke kojoj je ovo prva velika investicija u jednu hrvatsku tvrtku, zašto su odlučili podržati ovaj projekt.

Jednostavno je. Ekipa i njihov kvalitetan proizvod, pravda nam Mikuž telefonski investiciju. Pratili smo par mjeseci kako se razvija njihov projekt, nastavlja Mikuž, a onda odlučili kako je vrijeme za ulazak s novcem. Pregovori su trajali dobrih šest mjeseci što je, pojašnjava Mikuž, i inače praksa kod ovako velikih investicija.

Njihov fond, koji pripada domeni takozvanih ‘venture capital’ fondova, prvi je i najveći te vrste u Sloveniji. Imaju kapital od 10 milijuna eura koji su prikupili dijelom od privatnih investitora, a dijelom od fondova Europske Unije. U pravilu u projekt investiramo pet godina, priča Mikuž, a onda sljedećih pet tražimo takozvani ‘exit’, izlaz, odnosno prodaju te, u konačnici, kapitalnu dobit. Za ShoutEm, uvjeren je Mikuž, trebat će im maksimalno tri godine da počnu na njemu zarađivati. Njihova investicija, prva takve vrste u Hrvatskoj, trenutno je i jedina. Drugih zanimljivih projekata u Hrvatskoj, kaže, trenutno ne vide, iako pozorno prate ne samo događaje i razvoj na domaćoj web sceni, već i ostalim zemljama regije, uključujući Srbiju, Bugarsku, Makedoniju…

Najbolji na svijetu

I Mikužu je, kao i Viktoru, žao što se tvrtke tog tipa teško i polako razvijaju i probijaju na tržište. Spremni su, kaže, financijski podržati dobru ideju, no trenutno ih ovdje baš i nema na vidiku. U međuvremenu, njihova tvrtka financira nekoliko slovenskih i europskih projekata, uglavnom u službi razvoja novih tehnologija.

Povlačimo se iz kafića u njihov ured, u prostorije gdje je prije desetak godina pokrenut Jutarnji list.

‘Tvrtka Pet minuta je najbolja na svijetu. Dođi se i ti zaposliti ovdje’, piše dječjim rukopisom na dva A4 papira, a pored teksta nacrtan je zlatni bokal. Djelo je to Viktorove kćerke, postavljeno, zasluženo, odmah na ulazu u ured. Posvuda vise plakati s Muhammedom Alijem i motivacijskim tekstovima. Uz stolove se kotrlja fitness lopta, u hodniku su parkirani bicikli, a zvuk tipkovnica nadjačava glazba. Viktorovi zaposlenici, od kojih će 19, i to uglavnom stalno zaposlenih, ostati razvijati softvere u sklopu Pet minuta, nisu se dali omesti našim dolaskom. Navikli su na medije, ovih dana često u njihovom uredu škljocaju fotoaparati. Svi su dobro raspoloženi i evidentno zadovoljni investicijom. Tih će 1,2 miljuna dolara, doduše, u potpunosti sjesti na račun firme u tri rate. Prva stiže ovih dana, a druga i treća su uvjetovane. Stići će istovremeno kad i prvi rezultati. Tek kad se sklope novi ugovori, razviju nove aplikacije i proda proizvod.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 02:41