Prekjučer sam u Odranskoj u Zagrebu s Viktorom Marohnićem iz 5minuta, i Vladom Končarom iz Revolucije snimao kratki promo spot za iPad aplikaciju Jutarnjeg lista. Skromna jednokatnica iza Vjesnikove zgrade danas je dom klubu borilačkih sportova i tvrtki 5minuta, najuspješnijem hrvatskom startupu na području mobilnih komunikacija. U tim je prostorijama, prije 12 godina nastao i dugo se vremena radio Jutarnji list.
Nisam kročio u taj prostor 6 godina, od kada smo se preselili u bliže velikim zgradama u centru, i sad ulazim radi jednog novog lansiranja, prve iPad aplikacije u Hrvatskoj.
To jest neka mini revolucija. U Hrvatsku dolazi platforma, koju je Rupert Murdoch, izdavač Suna i Wall Street Journala nazvao spasiteljem novinske industrije. Da li osjećam uzbuđenje novog početka? Teško je reći. Nekad su se stvari planirale za vječnost. Proizvoda je bilo malo, njihovo pokretanje je bilo skupo, pripreme su trajale mjesecima. Ako bi novine uspjele, uhvatio si boga za bradu, mogao si od toga živjeti desetljećima. Danas je drugačije: sve je permanent beta, u fazi stalnog lansiranja, ponovnog izmišljanja i dorade. Umjesto banga i godina letargije, svaki dan je novi launch.
Što je iPad
A opet, iPad nije samo još jedna platforma, nego stvarna revolucija u čitateljskom iskustvu, načinu korištenja, oblikovanju sadržaja. Ispunjenje sna o stalnoj uključenosti i potpunoj mobilnosti, koji se godinama izgrađivao kroz širenje širokopojasnog pristupa internetu, unapređenje mobilnih telefona i prijenosnih računala.
iPad je igračka, neodvojiva ekstenzija ruke, modni dodatak neponovljive elegancije, sprava za socijalnu interakciju, dovoljno dobar radni alat, priručna knjižara težine 700 grama i kristalno čist ekran za savršenu reprodukciju slike. iPad je savršeno jednostavna sprava: kompjutor stalno spojen na internet, sadržan u ekranu kojim se upravlja dodirom. Sve što je u raznim oblicima nastajalo godinama i već postojalo - tekst, slika, televizija, internet, search, socijalne mreže, mobilnost, real time - integrirano u 25x19 centimetara koji su promijenili sve.
iPad aplikacije i novine
I još nešto: iPad je stvoren da se koristi kroz aplikacije. Znači ne kroz beskonačni međusobno ulinkan svijet weba, nego kroz zatvoreni svijet destinacije.
Web nervira izdavače i urednike: sadržaj može svatko preuzeti i nadograditi, autorstvo je upitno jer u proizvodnji sadržaja sudjeluju svi - konkurenti, blogeri, forumaši. Priča nikada nije gotova i zatvorena, deadline je stalno, nema izdanja, čitatelji su promiskuitetni i slijede linkove u mreži umjesto da sadržaj brenda pogledaju do kraja.
Što je najgore, sve je to za korisnike besplatno, a u podjeli oglasnog kolača sudjeluju i blogeri, i agregatori koji prikupljaju tuđi sadržaj, i web start-upi bez opterećenja velikih troškova redakcija, i velike kompanije iz drugih lanaca vrijednosti kao što su telekomi ili televizije. I to nije sve: na webu je teško uvjeriti oglašivače da oglas na cijenjenoj destinaciji treba biti puno skuplji nego na bezveznoj. Izdavači koji ulažu puno novca u stvaranje premium sadržaja izjednačeni su s amaterima i agregatorima - koji ne ulažu ništa.
Aplikacije bi sve to trebale promijeniti: one vraćaju značaj brendu, drže čitatelja u vlastitom dvorištu, omogućavaju povratak na stari poslovni model novina: pola plaća čitatelj, pola oglašivač.
Kakve novinske aplikacije
Zaboravili smo još nešto: da su novinske web stranice zapravo najčešće ako ne ružne, onda dosadne, s uniformiziranom tipografijom, nestilizirane, prilagođene brzim izmjenama. One nisu djelo, nego work-in-progress. Recimo da lijepo na webu nije bio prioritet. Novinske aplikacije mogu vratiti lijepo.
Što su onda novinske kuće u zemljama u kojima je iPad lansiran napravile sa svojim aplikacijama?
Neki su se za doba tableta koji će promijeniti pravila igre pripremali već neko vrijeme. Times Reader New York Timesa, plaćena aplikacija na webu New York Timesa, koristeći drugu tehnologiju, anticipirao je iskustvo čitanja na iPadu. Prijelom više novinski nego webovski, ograničena količina materijala, “čita se kao novine, a updatea se kao web”. No, NYT još nije pustio svoju pravu aplikaciju na iPad.
Švedski izdavač Bonnier je dugo pripremao izdanje za tablet (v. video o tome na YouTubeu), što im je pomoglo u lansiranju jedne od najbolje ocijenjenih iPad aplikacija, Popular Sciencea. Većina je radila napamet. Čak i veliki naslovi, poput Timea, primljeni su prije lansiranja u Apple i imali priliku u desetak minuta pregledati iPad. Na temelju toga radili su aplikaciju. To znači da su novinske aplikacije sada slika očekivanja i želja toga što bi one mogle biti između weba i tiska: otvorene su sve mogućnosti, razvoj ide u više smjerova.
Aplikacije: razni modeli
Neki su se odlučili na iPad naprosto staviti pdf izdanje svojih novina. Mali broj izdavača radio je webovske aplikacije, primjerice nizozemski De Telegraaf. Neki su testirali aplikaciju na segmentu svog sadržaja - kao Guardian Eyewitness za fotografiju.
Najveći broj onih koji su radili aplikacije za dnevne novine ipak su napravili redizajnirane elektronske verzije dnevnih novina - neke od njih prelijepe: Financial Times, Wall Street Journal, USA Today. Neki od njih ne baš - kao londonski Times.
Kada se uđe u strukturu, primjerice, USA Todaya, aplikacija je krajnje jednostavna. Ona prati prijelom tiskane naslovnice: klikom na glavu ulazi se u preostale tri sekcije lista, čije naslovne strukturom repliciraju naslovnu lista. U četverostupačnoj strukturi lijevi stupac ispod glave rezerviran je za feature, srednja dva za glavni naslov, s B-naslovima ispod, desni stupac za ostale vijesti. Izgleda kao RSS čitač s maskom novina. Uz briljantne fotogalerije i multimediju.
Što je Jutarnji-app
Aplikacija za Jutarnji rađena je šesteroručno - posao ispod haube preuzeo je 5minuta, s kojim EPH već surađuje na web projektu Ptičice i društvenoj mobilnoj mreži Punkt, a dizajn je radio Vladimir Končar iz Revolucije. Logiku i okvir dizajna složio je EPH, da budem precizniji - ja (da kritičari na iTunes dućanu dobiju ime i prezime).
Odmah moram reći: to nije aplikacija za novinske nostalgičare. Ona polazi od pretpostavke da app nije preslika weba, ali nije ni adaptacija novina. Naslovna stranica polazi od fascinacije iPadom kao spravom za gledanje. Zato je sastavljena od fotografija - jedne dominantne i tri manje, od kojih svaka vodi u članak jedne od četiri sekcije lista: vijesti, kultura, spektakli, sport.
Navigacija je banalno jednostavna: swipe, prelazak rukom lijevo i desno za kretanje među člancima u sekciji i u galerijama, scroll za čitanje članaka do dna, tap na glavu lista za otvaranje pop-over menija. U navigaciji nisu predviđene naslovne stranice podrubrika - postoji samo naslovna stranica i članak. Time smo možda podcijenili ludičku dimenziju uređaja - želju da se s njime igra, da čitatelj šeta po aplikaciji, ali smo dobili na jednostavnosti.
Izgled članka namjerno ne oponaša novine: u većini novinskih aplikacija članak je organiziran u stupce (zmija), na kraju zadnjeg stupca scrolla se na novi frame - stranicu, gdje se nastavlja čitanje u stupcima. Članak na appu Jutarnjeg je jednostupačni, kao na webu - to ćemo vjerojatno morati mijenjati jer će praksa ustaliti višestupačni prijelom za dnevnonovinske appove - ali nismo mogli izdržati.
Kako se proizvodi
Aplikacija Jutarnjeg koja se sada može besplatno down-loadati s iTunes dućana sadržajem ne odgovara aplikaciji koja će se pojaviti kada se iPad pojavi na hrvatskom tržištu. Aplikacija se sada zasniva na web sadržaju jutarnjeg.hr, nema premium sadržaja i nema svoj urednički tim.
Nakon što se iPad pojavi na hrvatskom tržištu, aplikacija će biti platforma za uređeni premium sadržaj Jutarnjeg. Imat će svoje dnevno izdanje s redovnim i izvanrednim updateima te živi feed zadnjih vijesti. Znači, moći će se koristiti i kao izvor svježih vijesti i kao novine koje daju selekciju i pregled najbitnijih dnevnih tema. Unutar aplikacije postojat će i opcija listanja pdf izdanja, za one koji će željeti novine vidjeti u obliku prelomljenom za tisak. Ili za one koji će htjeti usporediti iPad i print izdanja, jer se ona neće ni tekstualno u potpunosti podudarati.
U budućnosti ćemo kod većine izdavača svjedočiti diverzifikaciji iPad izdanja od tiskanog izdanja - ne samo u dodanim fotogalerijama ili videu. Radikalni primjer Timesove aplikacije, koja jednim dnevnim izdanjem imitira rok tiskanja novina, više je gesta nego poslovni model.
Gdje je tu novac
iPad aplikacije su užitak za korisnike i najveći mogući izvor zabave za urednike - ništa ne moraš kratiti, ništa ne moraš dodavati da popuniš rupu, objaviš sve slike koje želiš i možeš odabrati upravo onoliko sadržaja koliko misliš da ti treba.
Ali ima li tu i nekog novca?
Već smo rekli - izdavači su iPad dočekali s entuzijazmom. Aplikacije donose model koji u igru vraća naplatu sadržaja. I to ne samo na aplikacijama nego i na webu. One donose razdvajanje sadržaja na opći i premium, na onaj za plaćanje i onaj besplatni.
Jutarnji list također će svoj sadržaj segmentirati na dio dostupan svima i dio dostupan pretplatnicima. iPad aplikacija Jutarnjeg bit će plaćena aplikacija, kao i dijelovi portala jutarnji.hr. Korisnici će moći odabrati više razina pretplate - od maksimalne, koja uključuje splet pretplate na sve digitalne i print usluge, do segmentiranih, za samo neke platforme ili usluge.
Jutarnji.hr ostat će otvoren u svom osnovnom obliku: izloženost zajednici i onima kojima Jutarnji nije primarna destinacija velika je povlastica weba. Web Jutarnjeg, ali i drugih jakih brendova veliku većinu posjeta ostvaruje preko tražilica, društvenih mreža, upućivanjem s drugih sajtova. To je blagodat uključenosti u mrežu i javnu raspravu koju ne želimo izgubiti.
Ali vrijeme besplatnog svega je prošlo. Kraj tog razdoblja označio je upravo dolazak iPada.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....