KAKO VRATITI UGLED HRVATSKIM UČITELJIMA (1)

‘Hitno smijeniti staru gardu, ona mlade vodi u propast’

Dr. Ante Bežen: Dovesti mlade učitelje, postojeće usavršiti i modernizirati obrazovni program

ZAGREB - Želite vrhunski obrazovni sustav? Prvo morate imati ugledne, vrhunski obrazovane, predane i dobro plaćene učitelje. Bez toga, ne morate ni počinjati. To nam je, pojednostavljeno, poručio Finac dr. Pasi Sahlberg, jedan od vodećih stručnjaka na području razvoja obrazovnih politika i reformi, predstavljajući najbolji obrazovni sustav na svijetu - finski.

- Za razliku od Finske, u Hrvatskoj je učitelj loše plaćen, pri dnu je ljestvice uglednih zanimanja i s krajnje manjkavim obrazovanjem s obzirom na moderne zahtjeve.

Smjena stare garde

Dok ne dođe do smjene generacije stare garde na učiteljskim fakultetima i dolaska novog kadra koji se neće toliko opirati promjenama, dok se pred postojeće školske učitelje, koji i dalje “proizvode” ljude starih znanja, ne postave jasni zahtjevi za stalnim općim usavršavanjem i dok se ne moderniziraju programi po kojima rade i jedni i drugi, ne možemo očekivati nikakva poboljšanja - kaže dr. Ante Bežen, prodekan zagrebačkog Učiteljskog fakulteta. Reforma učiteljskih fakulteta, veći zahtjevi prema učiteljima i sveučilišnom kadru su, kaže, nužni, međutim ništa se konkretno ne poduzima. Obrazovanje je, tvrdi, svim političkim elitama na prvom mjestu samo deklarativno.

Finska je, kaže dr. Bežen, prije 50-60 godina bila na istom razvojnom nivou kao i Hrvatska. Tada su odlučili da će sve što imaju uložiti u obrazovanje.

- Učinak je danas više nego vidljiv. U Hrvatskoj se svi kunu u obrazovanje, ali nitko ništa ne poduzima - tvrdi dr. Bežen.

Obrazovani programi u školama, kao i oni po kojima se danas obrazuju učitelji, slaže se i dr. Pero Lučin, rektor Sveučilišta u Rijeci, odgovaraju potrebama sredine prošlog stoljeća.

- I dalje se inzistira na predmetima, gomili činjenica i reprodukciji. Učitelji nisu obučeni da kod djece razvijaju iztraživanje, snalažljivost, prezentaciju - kaže dr. Lučin.

U Finskoj su pak učiteljski fakulteti, dodaje, najprestižniji fakulteti i teže ih je upisati od, primjerice, medicine, prava ili ekonomije. Finci se već nekoliko desetljeća intenzivno bave obrazovanjem učitelja, koji danas, da bi predavali u osnovnoj školi, moraju imati diplomu višeg stupnja te napredovati i kao učitelji i kao istraživači.

Faks za najambicioznije

- Na učiteljske se fakultete žele upisati najbolji i najambiciozniji maturanti, a učitelj je jedno od najcjenjenijih zanimanja. Učitelji u školama nisu, kao kod nas, potplaćeni i prosječno zarađuju plaću koja, preračunato u kupovnu moć, odgovara iznosu od naših 12.000 kuna. No, mnogi od njih uopće ne rade u školama - objašnjava dr. Lučin, koji je, kao voditelj pregovaračke skupine za obrazovanje i znanost s EU, upoznao i inozemne obrazovne sustave. Finski su učitelji, tumači, zanimljivi svim ozbiljnim poslodavcima i vrlo se često zapošljavaju na zanimanjima koja ne traže uskospecijalizirana znanja.

- Oni dobivaju široko obrazovanje, imaju odličnu podlogu iz moderne pedagogije i psihologije, moraju znati nekoliko stranih jezika, trajno se educirati, pratiti zbivanja. Kao takvi, iskoristivi su mnogim poslodavcima - objašnjava dr. Lučin.

Hrvatski teorem

Daleko je to od hrvatske realnosti, kaže dr. Bežen. I na zagrebačkom Učiteljskom fakultetu, dodaje, svake je godine pet zainteresiranih kandidata za svako upisno mjesto. Ali ne zbog vrhunskog obrazovanja koje će dobiti, nego zbog sigurnosti radnog mjesta - kaže dr. Bežen.

PRIRODOSLOVNA PISMENOST

1. FINSKA

2. HONG KONG

3. KANADA

....

12. SLOVENIJA

26. HRVATSKA

41. SRBIJA

48. CRNA GORA

57. KIRGISTAN

MATEMATIČKA PISMENOST

1. KINESKI TAJPEI

2. FINSKA

3. HONG KONG

...

19. SLOVENIJA

36. HRVATSKA

41. SRBIJA

49. CRNA GORA

57. KIRGISTAN

ČITATELJSKA PISMENOST

1. KOREJA

2. FINSKA

3. HONG KONG

...

20. SLOVENIJA

30. HRVATSKA

45. SRBIJA

50. CRNA GORA

(Istraživanje koje od 2000. u 57 zemalja provodi OECD radi utvrđivanja razine općih sposobnosti 15-godišnjaka; Hrvatska je u svim kategorijama u dijelu “statistički značajno ispod prosjeka OECD-a”)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 05:51