DESETLJETNI APSURD

ZNATE LI DA MLAĐI OD 14 NE SMIJU VOZITI BICIKL? Čak 168.000 djece u prekršaju zbog aljkavosti pet hrvatskih ministara

Zbog propusta Ministarstva znanosti oko 168.000 hrvatske djece u prekršaju je svaki put kad biciklom izađe na cestu
Zagreb, 231108.Suncano, ali prohladno, nedjeljno jutro obitelji sa djecom iskoristili su za setnju Jarunom, dok su djeca dobro "utopljena " vozila biciklima.Foto: Davor Pongracic / Cropix
 CROPIX

Niti jedno dijete u Hrvatskoj mlađe od 14 godina nema položen tzv. mali vozački ispit i vozi li se biciklom po cesti bez pratnje, automatski je u prekršaju.

Taj bi se propust u nepoštivanju Zakona o sigurnosti prometa na cestama napokon trebao ispraviti ovih dana započetom inicijativom Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, Agencije za odgoj i obrazovanje, MUP-a, HAK-a i škola.

Naime, niti jedan od petorice ministara obrazovanja u proteklih deset godina nije ispoštovao Zakon o sigurnosti prometa na cestama, koji im je još 2004. godine propisao obvezu donošenja Programa osposobljavanja za vožnju biciklom.

Nedostaje samo potpis

Posljedica zanemarivanja članka 215 MUP-ova Zakona je apsurdna: biciklisti od 9 do 14 godina bez pratnje na cesti su u prekršaju, potvrđuju u policiji. Školske djece u dobi od 9 do 14 godina u Hrvatskoj je oko 168 tisuća.

Zakon, naime, propisuje da djeca smiju upravljati biciklom na cesti s navršenih 14, kao i ona s navršenih devet godina koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda. Ostali devetgodišnjaci moraju imati pratnju. Zakonom je naloženo i da ministar obrazovanja treba propisati program osposobljavanja u školama, kao i program biciklističkog ispita te izgled potvrde. No, ministri taj program dosad nisu potpisali.

- Glavni razlog zašto se čeka ovoliko godina financijske je prirode. Naprosto nikada nije bilo novca da se taj program uvede u sve škole u Hrvatskoj - kaže Žarko Bošnjak, viši savjetnik za tehničku kulturu i informatiku u Agenciji za odgoj i obrazovanje, ujedno jedan od autora napisanog programa. Dosad ga je pisao četiri puta, no svaka je verzija ostala neslužbena.

Škole traže rješenje

Da bi se program uveo u škole, potrebno je četiri milijuna kuna, odnosno svakoj osnovnoj školi nabava dva bicikla i dvije kacige. Ukupno je, dakle, riječ o 1700 bicikala i jednako toliko kaciga. Da bi djeca dobila potvrdu o položenom biciklističkom ispitu koju izdaje HAK, potrebno je samo 16 školskih sati.

Prema zadnjoj verziji programa, njih bi devetogišnjaci odradili u petom razredu osnovne škole kroz jednostavan modul koji obuhvaća teoriju (prometna pravila i propise), vježbu vožnje bicikla na poligonu te polaganje pismenog i praktičnog dijela ispita pred stručnjacima iz MUP-a i HAK-a.

U traženju rješenja tijekom proteklih deset godina da se program ipak nekako provede, škole su u suradnji s HAK-om i MUP-om odrađivale edukaciju o preventivnim aktivnostima u prometu. Ta se edukacija provodi u 40-ak posto škola i, prema Bošnjakovoj tvrdnji, pokazala je dobre rezultate.

- Nakon tog programa edukacije HAK izdaje potvrdu da su učenici prošli edukaciju, no ta potvrda nema snagu dozvole upravljanja biciklom. Stoga je dijete na biciklu mlađe od 14 godina na cesti nezakonito - objašnjava Bošnjak. Apsurdnim smatra što je većina djece u prometu možda i prošla edukaciju u školi, no i dalje na cesti krše Zakon, koji, na sreću, nema kaznene odredbe za taj prekršaj.

'Nije bilo dobre volje'

Bošnjak kaže da su ovih dana blizu rješenju. Nakon što je unatrag devet godina napisao nekoliko verzija famoznog programa osposobljavanja za vožnju biciklom i program biciklističkog ispita, u kabinetu ministra znanosti prvi je put uspio doći do sugovornika zainteresiranih za problem.

- Uz pokazanu dobru volju, moguće je rješenje da se program napokon donese i uvede u školske kurikulume bez osiguravanja dodatnih sredstava. Traži se način da se svakoj školi koja ga prihvati kupe dva bicikla i dvije kacige - kaže Bošnjak. Moglo bi ga se, dodaje, donijeti do kraja lipnja i provoditi od nove školske godine.

MUP: Djeca su u prekršaju, a to je paradoks

- Budući da Zakon o sigurnosti prometa na cestama kaže da dijete mlađe od 14 godina ne može samostalno upravljati biciklom na cesti, a može ako je u dobi od devet godina i osposobljeno za samostalno upravljanje, onda je jasno da su djeca od 9 do 14 godina bez potvrde u prekršaju - kaže Miron Huljak, policijski službenik u Službi za sigurnost cestovnog prometa. Potvrđuje da su u tijeku razgovori s Ministarstvom znanosti, koji bi trebali završiti pružanjem mogućnosti svoj djeci u školama da prođu program i pred komisijom polažu ispit, a zatim dobiju i tzv. dozvolu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. studeni 2024 23:15