U Multimedijalnoj dvorani Novog kampusa Sveučilišta u Zadru održano je predavanje pod nazivom "Lažina ne laže – očuvanje plaže Sakarun", u organizaciji Hrvatskog geografskog društva – Zadar i Odjela za geografiju Sveučilišta u Zadru. Predavanje je održala Morana Bačić, magistrica znanosti iz područja biologije te stručna voditeljica u Javnoj ustanovi Natura Jadera, piše Zadarski list.
U sklopu izlaganja predstavljeni su rezultati geomorfoloških istraživanja na plaži Sakarun na Dugom otoku. Konkretno, naglasak je stavljen na važnost koju za očuvanje plaže ima lažina – nakupljeni ostaci osušene morske cvjetnice posidonije. Lažina apsorbira energiju mora i čuva sediment plaže, sprječavajući eroziju.
‘Uklanjanjem lažine, nestat će turizma‘
Zbog plasiranja slike Sakaruna kao hrvatskih Kariba u medijskom prostoru i turističkim kampanjama, došlo je do uklanjanja lažine kako bi se plažu učinilo atraktivnijom posjetiteljima, što je doprinijelo značajnoj eroziji i nestajanju pijeska.
Svoje je izjave Bačić potkrijepila prikupljenim podacima o razmjeru štete koju je uzrokovalo ovakvo upravljanje plažom koja ulazi u kategoriju značajnog krajobraza i, prema tome, spada u zaštićena područja. Tijekom predavanja ponuđena su i konstruktivna rješenja koja se vode načelima održivog turizma u skladu s prirodom.
"Turisti se bune ako se ne uklanja lažina da je to ružno, da se lijepi za noge, da je to smeće. Ako ju uklonimo, nastaje erozija i nestanak staništa. Ono što je meni fascinanto u našem narodu: gledamo samo kratkoročno. Ne gledamo na to da uklanjanjem lažine nestaje plaže, nestat će i turizma", komentirala je Bačić nužnost zadržavanja lažine na plažama.
Sada su iznijeli i točne podatke
Plaža sama po sebi ‘radi‘. Na satelitskim snimkama se vidi koliko taj pijesak odlazi sve dublje i dublje u more. On se i vrati pa opet ode. Međutim, prešao je onu crtu odakle ga more može vratiti na plažu i on ostaje u uvali.
"Posidonija čuva pijesak koji dolazi iz mora. Sada imamo točne, znanstvene podatke. Istraživanjem je dokazano da u jednom kubičnom metru lažine može biti skriveno 65 kilograma pijeska. Kada vi bagerima pokupite cijelu lažinu baci se 37 kubičnih metara sedimenta."
Objasnila je kako samo jednim ‘čišćenjem‘ bacamo 37 kubičnih metara plaže. Također, istraživanja su pokazala da se taj pijesak svake godine stvara. Godišnje se stvori 14 kubičnih metara biogenog pijeska na plaži Sakarun, a baci ga se 37. "Sasvim je logično da pijesak nestaje", ukazala je biologinja Bačić na posljedice čišćenja plaže od lažine.
Iluzija o 800 metara pješčane plaže je problematična
Ona naglašava kako je za očuvanje staništa, ali i održivost turizma na Sakarunu nužan kompromis. Predložila je da se lažina uklanja isključivo iz središnjeg dijela plaže, ali da se za taj pothvat ne koristi teška mehanizacija koja uništava plažu. Također, takve mjere se ne bi trebale poduzimati prije lipnja, a sama lažina trebala bi biti pomaknuta na rubne dijelove plaže, kako bi ona ostala u uvali.
Bačić je istaknula kako je iluzija o 800 metara pješčane plaže Sakarun koja se prodaje turistima, problematična. Napominje kako je brojka od 300 metara bliža stvarnosti te da se ne radi o pješčanoj plaži, već o pješčanoj uvali, budući da je plaža većinom šljunčana, uz manje pješčane dijelove.
Rebranding plaže: ‘Sakarun nisu Karibi‘
Zbog toga naglašava kako je nužan rebranding Sakaruna kako se potencijalnim posjetiteljima ne bi prodavala lažna priča o hrvatskim Karibima i kako se ne bi, posredno, donosile odluke o uređivanju plaže s ciljem da se ispune neka nerealna očekivanja.
"Lokalno stanovništvo, a i turističke zajednice reklamiraju pješčanu plažu. Trebali bi reklamirati pješčanu uvalu. Samo zamijeniti riječ ‘plaža‘ s ‘uvala‘. Uvala je stvarno pješčana i predivna. Turisti će tamo i dalje dolaziti, samo se neće osjećati prevarenima. Sada kada dolaze na ‘pješčanu plažu‘ koje nema, varamo ih. Ako im se lijepo objasni gdje dolaze, neće se ljutiti", istaknula je Bačić.
Kroz finalni dio predavanja predstavljen je prijedlog plasiranja Sakaruna na suvremeno tržište koje karakterizira želja za podupiranjem održivog turizma.
"Pristup turizma prema prirodi počinje se mijenjati. Dolaze nam turisti koji cijene prirodu jer ionako dolaze zbog prirode. Sve je svjesnije potrošačko tržište koje traži turističke proizvode i destinacije koje su orijentirane na prirodu", zaključila je Morana Bačić, ističući važnost pristupa usmjerenog na prirodudrživog pristupa prema iskorištavanju prirodnih dobara za budućnost, ne samo plaža i staništa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....