Problema u "Jadroliniji” ima napretek, a ovo ljeto očito je kulminacija sveg onoga što se godinama guralo pod tepih, piše Slobodna Dalmacija.
Kupovalo prastare trajekte, "šminkalo” olupine što je nažalost sve rezultiralo i tragičnom smrću trojice uposlenika koji su skončali na Malom Lošinju pod rampom trajekta "Lastovo” - Boško Kostović, Marko Topić i Denis Šarić.
No niz problem se nastavlja novim padom rampe i to na trajektu u vožnji, pokušaju pristajanja trajekta "Mljet" u luku Supetar, srećom bez ozlijeđenih, na što je i sam David Sopta, predsjednik Uprave državnog brodara, za "Novi list” pojasnio:
Sopta: Evo kako je došlo do pada rampe
- Nije došlo do prelijevanje mora u garažu, a do pada rampe došlo je zbog puknuća čelik čela, odnosno sajle kojom se rampa podiže i spušta. Čelik čela se na trajektima ovog tipa mijenjaju svake godine pri čemu se redovito obavljaju vizualni pregledi i u slučaju da se primijeti istrošenost ona se zamjenjuje jer na svim brodovima imamo rezerve.
Koji je točan uzrok puknuća u ovom slučaju ne znamo još uvijek, ali provest ćemo internu istragu kao i vještačenje čelik čela na ovom i drugim brodovima kako bismo utvrdili odgovaraju li ta čelik čela tehničkim specifikacijama iz postupka javne nabave putem koji su nabavljena – rekao je Sopta.
Na ovu pomorsku "nezgodu” referirao se i poznati prometni stručnjak Željko Marušić:
- Pad rampe tijekom plovidbe nakrcanog trajekta znatno je veći rizik za gubitak života od pada rampe dok je trajekt na pristaništu, kao što se dogodilo 11. kolovoza na Malom Lošinju, kad su pri padu rampe na trajektu Lastovo tri mornara izgubila život. Ali, za razliku od to događaja, jučer smo imali sreću…
Rampa na trajektu "Mljet” pala je u krajnji položaj i otvorila trup pri mirnom vremenu te je u unutrašnjost prodrla nevelika količina mora te stabilnost i plovnost nisu bili ugroženi.
Izbjegli katastrofu!
Pojašnjava Marušić dalje:
- Da se to dogodilo pri lošijim vremenskim uvjetima, pri buri, a posebice jugu i valovitom moru, unutrašnjost broda bi se brzo napunila većom količinom mora, koja bi izazvala dodatno opterećenje i destabilizaciju broda, što bi ubrzalo punjenje morem i došlo bi do katastrofe – prevrnuća i potonuća trajekta koji može ponijeti 616 putnika i 145 osobnih vozila, te upozorava:
- Jučer smo nadomak Supetru imali veliku sreću, jer da je more bilo valovito i puhao vjetar, mogla se dogoditi ne samo najteža pomorska nesreća, nego i najtragičniji mirnodopski događaj u hrvatskoj povijesti. Otvaranje pramčane ili krmene rampe trajekta tijekom plovidbe ne smije se nikada dogoditi, kao što se ne smiju otvoriti cargo-vrata tijekom leta zrakoplova (jedina koja nisu samobrtveća), jer tada samo sreća može spasiti da ne nastane katastrofa.
Zbog toga imaju tri sustava osiguranja – hidraulički mehanizam, mehaničku bravu i lokot. Uz propisano održavanje i radne protokole u pomorskim operacijama to se nikad ne smije dogoditi. Sve to ukazuje na zabrinjavajuće stanje u "Jadroliniji” i koliki je propust bio što nakon tragedije u Malom Lošinju nisu poduzete odgovarajuće mjere. Ministarstvo prometa je na potezu!
U istom smjeru zbori i gradonačelnica Supetra Ivana Marković, inače i SDP-ova potpredsjednica Saborskog odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu:
- Ne može biti objašnjenje kako nitko nije stradao! Zar svaki put trebaju biti i putnici i posada u opasnosti kada trajekt uplovljava-isplovljava, od nekih eventualno padajućih rampi. Ponavljam još jednom - Vlada RH, resorno Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture na čelu s ministrom Olegom Butkovićem, Uprava "Jadrolinije" treba dati odgovore na sva ova pitanja što se tijekom ljeta događalo na trajektima i u "Jadroliniji".
Trebaju biti odgovorni zbog neispravnih plovila. Ujedno će SDP ovaj tjedan uputiti prijedlog za sazivanje tematske sjednice u Saboru o ovoj temi. Mi smo sve pripremili i uputit ćemo zahtjev predsjedniku Odbora da se održi rasprava, očekujem odgovornost predsjednika Uprave "Jadrolinije" i resornog ministarstva – rezolutna je Marković. Istodobno, iz "Jadrolinije” stižu ove informacije:
ž
- U tijeku je otklanjanje tehničkog problema! Liniju Split-Supetar preuzima trajekt "Hrvat”. Nastavno na prodor mora u garažu, moramo istaknuti kako do prodora mora u prostor garaže nije došlo, a što je vidljivo na objavljenim fotografijama. Trajekt "Mljet” je zbog tehničkih problema s rampom sva vozila i putnike iskrcao preko druge rampe, a s događajem je upoznata i PU splitsko-dalmatinska, piše Slobodna Dalmacija.