Nakon što je EU u ožujku prošle godine uvela nove oznake energetske učinkovitosti za pet vrsta kućanskih uređaja, uslijedila je i njihova promocija, a kao jedan od alata koji je trebao pomoći građanima da se priviknu na nove oznake trebala je biti i posebna aplikacija.
Zamisao je načelno bila dobra - kad kupuje novi uređaj, potrošač pomoću aplikacije na mobitelu skenira novu oznaku energetske učinkovitosti, a program mu onda izbaci sve detalje o tom uređaju zajedno s informacijom o njegovoj potrošnji i mogućnošću da za sebe izabere najpovoljniju opciju.
U svakom slučaju pohvalno, da iz nekog razloga nije odlučeno kako aplikacija neće biti u ponudi u mobilnim trgovinama, već će joj korisnici moći pristupiti isključivo putem internetske poveznice, a što je u konačnici dovelo do dosta loših rezultata po pitanju korištenosti ove aplikacije.
Prema podacima koje smo dobili iz Energetskog instituta "Hrvoje Požar", koji je bio partner na projektu, aplikacija je prema posljednjim podacima na razini Europske unije korištena sve zajedno 20 tisuća puta, a u Hrvatskoj samo 500 puta.
Cijeli projekt koordinirala je Austrijska energetska agencija koja je i odlučila da se aplikacija neće moći skinuti putem trgovina na mobilnim uređajima, a u njemu je sudjelovalo 15 zemalja članica.
Koordinator projekta
"Aplikacija je izrađena centralno za sve partnere uz prijevode na pojedine jezike. Koordinator cijelog projekta, Austrijska energetska agencija, odlučila se za opciju baziranja aplikacije preko web preglednika.
Razlog te odluke je veća dostupnost alata, kao i činjenica kako je odabir optimalnog uređaja vremenski kratak postupak koji u većini slučajeva ne bi opravdao instalaciju zasebne aplikacije na pametni telefon ili računalo od strane korisnika", poručili su iz Energetskog instituta.
Čudna logika
Drugim riječima, zaključeno je da nema smisla aplikaciju skidati na mobitel s obzirom na činjenicu da će je potrošač vjerojatno koristiti isključivo prilikom kupovine novog uređaja, ali se nije baš previše razmišljalo o tome kako će u tom slučaju korisnici uopće doći do ove platforme.
Dosta loša statistika o korištenju aplikacije sugerira da potrošači diljem Unije nisu upoznati da ona uopće postoji i da je mogu koristiti besplatno.
Kako su poručili iz Austrijske energetske agencije putem hrvatskog partnera, razlog zašto ona dosad nije prepoznata je zbog činjenice što je dosad, tvrde, bila dostupna u ograničenoj verziji te da je njezina konačna verzija dovršena tek prošlog tjedna, no aplikacija je za korištenje dostupna od kolovoza prošle godine.
Ipak, ono što je najzanimljivije u cijeloj priči jest da javnost i novinari ne mogu dobiti informaciju koliko je od 3,3 milijuna eura konkretno utrošeno na samu aplikaciju.
Naime, u Energetskom institutu "Hrvoje Požar" tvrde da taj podatak nemaju, a iz Austrijske agencije su nam rekli kako ne žele otkriti točan iznos, usprkos činjenici da je riječ o aplikaciji koja je u potpunosti financirana javnim novcem.
Jutarnji se za pomoć u dobivanju odgovora obratio i Europskoj komisiji, ali do zaključenja broja nismo primili tražene podatke.
Kompletan projekt promocije novih oznaka energetske učinkovitosti uređaja Label 2020 vrijedan je 3,3 milijuna eura i financiran iz programa Horizont 2020.
One su zamijenile stare oznake koje su ocijenjene kao prilično nerazumljive i netočne jer je prema njima većina uređaja bila u najboljoj kategoriji slovne oznake A, iako je u stvarnosti među uređajima bila jako velikih razlika.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....