BLAGODATI SCHENGENA

Vozači kamiona: ‘Ovo znači jako puno, znate koliko nam je prije trebalo do Novog Mesta?‘

Već sada određene računice pokazuju da će kamionski i autobusni promet itekako profitirati

Ilustracija: kamion, vlak i autobus

 Cropix/Profimedia/

Podizanje granične rampe i ulazak u Hrvatske u Schengen u velikoj će mjeri ubrzati autobusni, kamionski i teretni željeznički promet. Već sada određene računice pokazuju da će se kamionski i autobusni promet ubrzati za nekoliko sati.

"Ulazak u Schengen za prijevozničke tvrtke i vozače kamiona znači jako puno. Kao prvo, više nema stajanja na granicama, a sada su sva 73 granična prijelaza Hrvatske prema susjednim članicama EU otvorena za kamionski promet, što do sada nije bio slučaj", naglašava Goran Brumnjak, predsjednik Udruge profesionalnih vozača Convoy.

Velike uštede

Prema njegovim riječima, najveće uštede na vremenu pokazat će se na relacijama dugim do 500 kilometara. "Primjerice, u Zagrebu se izrađuju autodijelovi koji se voze na montažu u Novo Mesto. Do Novog Mesta je potrebno oko 45 minuta vožnje, ali se na granici čekalo po dva do tri sata tako da su se dnevno mogle odvesti dvije ture tereta. Sada će se odvesti četiri ture dnevno. Također, do Mađarske imate oko dva sata vožnje, a na granici se čekalo po tri sata. Sada toga više nema", ističe Brumnjak.

Prema njegovim riječima, na dužim relacijama, primjerice iz sjeverne Europe do Turske, vremenske uštede bit će oko dva sata. Druga pogodnost je otvaranje svih, dakle i malograničnih prijelaza za kamione, što do sada nije bio slučaj, čime će se također skratiti vrijeme putovanja.

Autobusni promet

Velike promjene očekuju se u međunarodnom autobusnom prometu. Od 1. siječnja autobusi na ulazu u Hrvatsku i na izlasku ne moraju stati, a putnici izaći iz njih radi policijske kontrole. Ante Grbeša, direktor tvrtke Flixbus, kaže kako je prema njihovim podacima čekanje autobusa na granici bilo od 30 minuta pa čak do dva sata. Primjerice, tijekom prve polovice kolovoza prošle godine preko graničnog prijelaza Bregana samo je jedan posto autobusa prošlo bez čekanja, prosječno čekanje iznosilo je gotovo 44 minute, a najdulje gotovo dva sata.

Autobusni prijevoznici, naravno, pozdravljaju ulazak u schengensku zonu, a Grbeša ističe kako je to "jedna je od dugoočekivanih pozitivnih vijesti i pomaka za sve autobusne prijevoznike. Ulazak u zonu sada će nam donijeti određeno olakšanje unutar našeg poslovanja kada je u pitanju organizacija mreže autobusnih linija te preciznije određivanje vremena dolaska do određene destinacije. Putovanja autobusima u smjeru Europe, ali i obrnuto (osobito u sezoni) u svakom će slučaju postati jednostavnija i privlačnija. Nestaju nesnosna čekanja na granici koja su se kretala od 30-ak minuta pa sve do dva sata. Zasigurno će se Hrvatska povezivati s novim destinacijama, što može samo pozitivno utjecati na korištenje našeg turističkog potencijala", naglašava Grbeša.

Samo jedna promjena za vlakove

U međunarodnom željezničkom putničkom prometu samo će se jedna stvar promijeniti. Kod ulaska u Mađarsku ili Sloveniju više neće biti kontrole osobnih dokumenata, ali vlakovi će na granici i dalje stajati. Naime, i dalje će se na izlasku iz Hrvatske i ulaska u nju na kompozicijama mijenjati lokomotive zbog čega će putnici i dalje kraće vrijeme stajati na granici.

U željezničkom transportnom prometu više neće biti policijskog pregleda kontejnera i tereta što će u određenoj mjeri skratiti vrijeme putovanja. Primjerice, do sada se na hrvatsko - slovenskoj granici čekalo između jedan i dva sata. No, bez obzira na Schengen, i dalje ostaje problem neusklađenosti hrvatskog i mađarskog upravitelja infrastrukturom zbog čega, primjerice, vlakovi u kolodvoru Koprivnica za ulazak u Mađarsku čekaju i po deset sati, a putovanje od Rijeke do Mađarske traje i 40 sati.

Tvrtka ENNA Transport ima i interoperabilne lokomotive te je na granici potrebno promijeniti samo strojovođe. To bi nakon ulaska u Schengen omogućilo izuzetno brz prolaz granice, ali zbog problema s infrastrukturom do daljnjega će vlakovi na mađarsko-hrvatskoj granici i dalje čekati i po deset sati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 01:26