STROGO KONTROLIRANI VLAKOVI (I TOTALNO NEKONTROLIRANI TROŠKOVI)

Vladin trik za ulazak u Europsku uniju: ARTZU - državna agencija za zaštitu HŽ-a od HŽ-a

Godišnji joj je budžet 4,6 milijuna kuna, zapošljava devetero ljudi u raskošnom uredu od 160 kvadrata, a svrha joj je da štiti od monopola HŽ-a željezničko tržište na kojem postoji jedan jedini prijevoznik - HŽ
Tovarnik, 041010.Prvi teretni vlak zajednicke zeljeznicke tvrtke Slovenije, Hrvatske i Srbije, Cargo 10, krenuo iz Paracina u Srbiji, a vozit ce do Sezane u Sloveniji. Rijec je o vlaku s 32 teretna vagona koji prevozi brikete drva namijenjene talijanskom trzistu. Na fotografiji vlak Cargo 10 usao u Hrvatsku i zaustavio se nakratko u zeljeznickom kolodviru Tovarnik.Foto: Damir Glibusic / CROPIX
 Damir Glibušić / CROPIX

Oni su u banani. O, oni su itekako u banani. Svaku godinu završe u minusu, država im daje milijardu i 500 milijuna kuna subvencija, novac potroše na sve ono za što nije bio namijenjen, a ti se vlakom, od Koprivnice do Zagreba, i dalje voziš dulje od dva sata. Navodno to dalje više neće moći tako.

Bogu hvala, pomisliš, pa staneš razmišljati o nekim boljim vremenima u kojima bi tvrtka poput Hrvatskih željeznica konačno mogla postati profitabilna.

I poštena prema svojim korisnicima.

A u Hrvatskoj se to postiže isključivo na jedan način.

Tako da u državi u kojoj je željeznički promet monopoliziran osnuješ još jednu agenciju. Onu za regulaciju tržišta željezničkih usluga.

Dosta velik paradoks, zar ne, imati čak i agenciju za regulaciju monopola na željezničkom tržištu u zemlji u kojoj postoji samo jedan jedini željeznički operater.

Doduše, bilo je nekih interesa od nadobudnika koji su se raspitivali postoji li mogućnost da u Hrvatskoj osim HŽ-a željezničke šine počne koristiti i neki novi operater.

Formalno, za to nema apsolutno nikakvih zapreka, ali u praksi je ući na hrvatsko tržište zapravo gotovo nemoguće.

Pa je država, znajući da tako nećemo ući u EU, odlučila osnovati agenciju.

Naime, Europska unija od nas zahtijeva da de-monopoliziramo željezničko tržište.

Naravno, Unija nigdje ne propisuje da se to mora činiti baš kroz agenciju, ali za nas Hrvate drukčija regulatorna tijela ne postoje.

Tako je osnovana Agencija za regulaciju željezničkog tržišta ili skraćeno ARTZU.

Osnovana je relativno tiho, baš u vrijeme kad je vlast vikala da će sve suvišne agencije zatvoriti, taman krajem srpnja 2009. godine.

Za početak su djelatnici Agencije bili smješteni u dvije prostorije Ministarstva mora, turizma i razvitka, ali kako im te skučene sobe nisu odgovarale ubrzo se sele na bolju lokaciju.

U Jurišićevu 19, u prostor od 160 četvornih metara za koji plaćaju najam od 74 tisuće kuna godišnje.

Danas u tom “ stanu” radi 9 zaposlenika, svaki na raspolaganju ima 18 četvornih metara, a zahvaljujući preseljenju uspjeli su zaposliti i nove djelatnike koji su im u početku nedostajali.

U 2011. godini budžet im iznosi 4,6 milijuna kuna...

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Globusa

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 23:40