Pred policijskom postajom u Krku ovih je dana neviđena gužva. Strani radnici, uglavnom iz dalekih zemalja, dolaze već oko 2 sata ujutro kako bi uhvatili red prije nego što se otvore šalteri. Gužve su i u drugim gradovima, poput Pule, ali i u policijskim upravama u kontinentalnoj Hrvatskoj, a najviše u Zagrebu i okolici gdje je ujedno i najviše stranih radnika.
Sve to zbog povećanog broja podnesenih zahtjeva za izdavanje radnih dozvola. Jesu li se u MUP-u pravodobno pripremili za ovakve gužve, imaju li dovoljan broj šalterskih službenika i što će biti kad dođu godišnji odmori. To su samo neka od pitanja na koja smo tražili odgovore. Već prvi podatak objašnjava zašto je ovih dana gužvovito na šalterima upravnih poslova. Naime, broj podnesenih zahtjeva za izdavanje radnih dozvola čak je za 23 posto veći nego u istom razdoblju lani, a broj izdanih dozvola za svibanj je 25,8 posto veći nego u istom razdoblju lani i on raste iz godine u godinu.
U protekle dvije godine MUP je primio u radni odnos na temelju raspisanih natječaja čak 360 novih djelatnika koji su raspoređeni na upravne poslove, ali to nisu samo poslovi na izdavanju radnih dozvola. Samo lani opremljeno je dodatnih 126 šalterskih mjesta za zaprimanje zahtjeva iz domene poslova sa strancima, a djelatnicima su na raspolaganju i mobilni kovčezi koji sadrže opremu za zaprimanje zahtjeva kako bi djelatnik po dogovoru mogao otići u tvrtku koja ima veći broj zahtjeva za izdavanjem dozvola za boravak i rad te ih zaprimiti bez dolaska poslodavca u nadležnu policijsku postaju. Za 125 lokacija u funkciji su i redomat sustavi ili online dogovaranje termina dolaska, a upravo očekujemo i isporuku dodatnih redomat sustava za koje su potpisani ugovori, odgovorili su nam iz MUP-a.
Osim dodatnog zapošljavanja službenika i informatičara IT sektora MUP-a, nadograđene su funkcije sustava kojima se omogućuje da se zahtjevi nakon zaprimanja rasporede za obradu i na druge službenike unutar iste policijske uprave, a sve s ciljem ubrzavanja postupka i manjih gužvi.
Iz upravnih poslova MUP-a apeliraju na poslodavce da zahtjeve za dozvole za boravak i rad stranaca podnose pravodobno, a ne neposredno prije nego što bi strani državljani trebali započeti s radom kako bi se svi zahtjevi stigli riješiti na vrijeme, s obzirom na već spomenuti porast evidentiranih zahtjeva.
Ono što pak koči obradu zahtjeva, pridonosi stvaranju gužvi te usporava postupak izdavanja dozvola je njihova nepotpunost, a rokovi izdavanja dozvole za boravak i rad računaju se od dana predaje urednog zahtjeva, stoga se traže nadopune koje produljuju vrijeme za odobrenje. Također, poslodavci unatoč dostavljenim uplatnicama ne uplaćuju pristojbu za dozvole, a bez uplaćene upravne pristojbe ne možemo izdati dozvolu za boravak i rad, napominju u MUP-u.
Velik je broj i ukinutih dozvola što opterećuje cjelokupni postupak izdavanja dozvola. Najčešći razlog ukidanja dozvola su odbijene ulazne vize, traženje ukidanja dozvole za boravak i rad sa strane poslodavca jer je nezadovoljan stranim radnikom ili je radnik otišao ili našao drugog poslodavca. Poslodavci zahtjeve podnose online (u slučajevima kada je potrebno mišljenje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje), odnosno putem e-mail adresa policijskih uprava koje su javno objavljene. Po zaprimanju zahtjeva ili po obraćanju poslodavca daljnja korespondencija obavlja se putem elektroničke pošte ili telefonski te se na isti način s konkretnim poslodavcem dogovora vrijeme i način preuzimanja odluka, primjerice preuzimanje dozvola za boravak i rad, predaja potvrda o prijavi rada i slično, što uvelike smanjuje broj stranaka u policijskim postajama i upravama.
No ipak, ako je suditi po onome što su nam javili naši čitatelji u nekim policijskim postajama i upravama, posebno sada kada je velik priljev stranih radnika radi sezonskih poslova, šalteri upravnih poslova postaju usko grlo ma koliko god se u MUP-u trudili to izbjeći. U čemu negdje više, a negdje manje uspijevaju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....