DOBRO OSMIŠLJEN LANAC

VELIKA FACEBOOK PREVARA U HRVATSKOJ Djeca masovno uplaćivala 100 kuna, iPhone nisu nikad dobila

 Hanza Media

Svoju lakomislenost, odnosno da će za svega 100 kuna dobiti novi iPhone platio je nemali broj hrvatskih korisnika Facebooka. Sve je počelo kada se tijekom srpnja na njihovim zidovima pojavila plaćena objava 'iPhone Servisa Hrvatska', a sve što je trebalo napraviti da bi se dobio jedan od 13 modela 6s bijele ili zlatne boje bilo je lajkati njihovu stranicu i u inbox poslati razlog 'zašto bih baš ja trebao osvojiti iPhone'.

- Zaista nam se svidio Vaš razlog, jako je zanimljiv i originalan za razliku od drugih prijava :) Vaš trud Vam se sada isplatio Mobitel će vam biti poslan na Vašu adresu i na Vaše ime i prezime preko Hrvatske pošte – glasio je doslovno odgovor 'organizatora', piše Slobodna Dalmacija.

Još jedini korak, a koji je kvaka cijele prevare i dobro osmišljenog lanca, bio je kupiti PaySafeCard u vrijednosti 100 kuna na nekom od kioska Tiska, Ininim i Petrolovim benzinskim postajama ili dućanima Plodine i poslati im 16-znamenkasti odgovor isti dan do 17 sati. Kako bi se, eto, pokrili troškovi poštarine.

Presretna kći

Sve ove korake napravila je uredno mlada Splićanka (podaci poznati redakciji), ali nije vidjela ni 'i' od iPhonea, dok je bolje prošla njena vršnjakinja samo zbog činjenice što se prije slanja koda posavjetovala s roditeljima.

- Kći me nazvala i sva u euforiji rekla da je osvojila telefon. Opisala mi je cijeli postupak, od lajkanja stranice do poruke s razlozima koju je napisala i poslala, ali mi je odmah sve bilo sumnjivo. Kazao sam joj da ne kupuje nikakvu karticu i još manje šalje kod, a sam sam se upustio u istraživanje cijele priče. Nije mi dugo trebalo da shvatim kako se radi o notornoj prijevari. Prvo sam 'izguglao' adresu koja je bila navedena kao sjedište servisa i vidio da se radi o nekoj uličici, odvojku na teškoj zagrebačkoj periferiji. Ubrzo se pojavila i poruka neke osobe koja se predstavila kao odvjetnik iz Zagreba i na stranici 'iPhone Servisa Hrvatska' upozorila njezine administratore da ne varaju ljude i još zaprijetila prijavom. Nedugo nakon toga stranica je izbrisana, a tko je uplatio, uplatio – kaže nam otac mlade Splićanke.

Bez obzira na sve, veli da je najteže bilo razuvjeriti dvojac da su meta prevaranata. Nada da će se pojaviti poštar s toliko želejnim smartphoneom u rukama tinjala im je još dugo.

- A računale su da je sve poslano u utorak ili srijedu, pa da je vikend i da pošti treba pet-šest dana za dostavu iz Zagreba. Tek nakon nekih 10 dana ili dobra dva tjedna i one su došle do istog zaključka – kaže nam otac jedne od njih.

Koliki je točan broj lakovjernih i prevarenih u cijeloj ovoj priči, danas je vrlo teško dokučiti. Jedna od adresa na kojoj smo pokušali doći do nekih detalja je i Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM). Za njih nema dileme što je posrijedi.

- U konkretnom slučaju koji navodite ne radi se o pružanju elektroničkih komunikacijskih usluga, već o očiglednoj prijevari potrošača. U slučajevima nagradnih igara nadležno je Ministarstvo financija, a svaki trgovac koji pruža usluge servisa uređaja, bez obzira radilo se o mobitelima ili nekoj drugoj robi, u nadležnosti je Ministarstva gospodarstva, odnosno tržišne inspekcije – odgovoreno nam je u Agenciji.

Lekcija s interneta

Kako je očigledno da priča ima krim-elemente, odnosno da je netko iskoristio poznati brend, jer iStyle kao Appleov ovlašteni servis u Hrvatskoj s ovime nema nikakve veze, odgovor smo potražili i u MUP-u. Je li netko prijavio prijevaru i je li eventualno pokrenuta istraga, bila su pitanja na koja do zaključenja ovog izdanja nismo dobili službeni odgovor. Tek nam je nakon dva dana čekanja rečeno da nadležne službe provjeravaju naš upit.

- Moram vam reći da mi je nakon svega čak žao i da sam možda pogriješio što nisam dopustio kćeri da kupi taj bon od 100 kuna i pošalje. Cijena nije velika za lekciju o opasnostima što vrebaju s interneta, a koju je mogla naučiti iz prve ruke – drži otac splitske školarke u razgovoru za Slobodnu Dalmaciju.

Pet pravila protiv lupeža s weba

Očito je da su prevaranti uz Facebook i Apple zloupotrijebili i PaySafeCard, koji se sam reklamira kao predvodnik među prepaid sredstvima internetskog plaćanja na svjetskom tržištu.

Poput SMS-bonova i ovu vrstu kartice trebate kupiti unaprijed na jednom od pola milijuna prodajnih mjesta pa zatim možete plaćati online kod tisuća partnera iz najrazličitijih branši.

Da su sudionici 'nagradne igre' u aranžmanu fantomskog 'iPhone servisa Hrvatska' pročitali jedno od pet sigurnosnih pravila PSC-a, a koje kaže da 'PIN kodove nikada nemojte davati drugima putem e-pošte ili telefona', nikada ne bi postali ni meta lupeža s weba.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 02:54