CJENOVNI ŠOK

VAL POSKUPLJENJA Cijene mlijeka i prerađevina skočile od 18 do čak 27 posto!

Mljekari optužuju: krivi su trgovački lanci koji u cijene ugrađuju svoje prevelike marže

Cijene mlijeka i mliječnih proizvoda skočile su od 18 do čak 27 posto u godinu dana! Najveći dio krivnje snose trgovci na koje nitko ne može utjecati pri određivanju krajnje cijene i koji time ostvaruju ekstraprofit i uništavaju domaću proizvodnju!

Poručile su to sve najveće hrvatke mljekarske kompanije, optužujući trgovačke lance za prevelike marže ukalkulirane u prenapuhane cijene mlijeka i mliječnih prerađevina, ističući da bi nam “trgovački lanci trebali biti prvi sugovornik na temu uvoza i rasta cijena”.

- U zadnjih godinu dana krajnje neto cijene Dukata prema trgovcima rasle su za samo 3,9 posto. Pritom ističemo da krajnju cijenu proizvoda prema potrošaču formiraju trgovački lanci individualnom politikom marži - tvrde u Dukatu.

Prerađivači su, kako kažu, zbog poskupljenja cijena energenata u godinu dana digli cijene za 3,9 posto, a trgovci za prosječno 20-ak posto!

Loši uvozni proizvodi

U Cromilku, udruzi otkupljivača i prerađivača mlijeka, upozoravaju kako je “za razumijevanje problematike rasta cijena u trgovinama iznimno bitna činjenica da na finalnu cijenu proizvoda industrija nema utjecaj”.

- Finalna cijena ovisi o nemaloj trgovačkoj marži koja je ukalkulirana u svaki proizvod - ogorčeni su u udruzi prerađivača mlijeka.

- Ulaskom Hrvatske u EU i nestankom carinskih barijera domaći trgovački lanci povećali su uvoz mlijeka i mliječnih proizvoda. Takav trend djeluje vrlo loše i na primarnu proizvodnju, ali i na mljekarsku industriju, o čemu svjedoče vrlo loši poslovni rezultati gotovo svih mljekara u Hrvatskoj - upozoravaju u Cromilku.

Djelomično objašnjenje leži, doznajemo od prehrambenih i trgovačkih stručnjaka koji su željeli ostati anonimni, u trgovačkim robnim markama. Riječ je najčešće o jeftinijim uvoznim proizvodima loše kvalitete, koje građani sve tanjih novčanika kupuju u sve većoj mjeri.

Sumnjivo porijeklo

Nekoliko je istraživanja pokazalo da zadnjih godina građani sve više kupuju robne marke. I to su trgovci odlučili iskoristiti kako bi došli do ekstraprofita. Povećali su cijene mlijeka domaćih prerađivača, ali ne i mlijeka svojih robnih marki, te na taj način stvorili snažnu konkurenciju prerađivačima - Dukatu, Vindiji i Meggleu, a time i domaćim farmerima koji svoje mlijeko prodaju tim kompanijama.

Tako Kaufland naveliko reklamira svoju marku K-Classic, Spar svoj S-BUDGET, a Konzum robnu marku K-plus. Litra Kauflandova trajnog mlijeka K-Classic Milblu košta 5,49 kuna, a litra K-plus mlijeka 5,39 kuna. S druge strane, litra Dukatova mlijeka košta 7,69 kuna, Vindijina 7,19 kuna, a Meggleova 6,99 kuna.

Dakle, razlika u cijeni premašuje dvije kune u korist mlijeka robnih marki sumnjivog porijekla, koje trgovci uvoze, pakiraju i stavljaju na police. Otkud sve trgovci uvoze mlijeko, zasad nije poznato.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 06:33