NAŠIH PRVIH 12

U suvremenoj se umjetnosti rizik i radikalan pristup ne mogu naplatiti

Progresivne umjetničke prakse raskrinkavaju i izokreću odnose moći, ukazuju na etičke dvojbe, bave se fenomenima suvremenosti, tabuima, traumama i diskriminacijom, a svojim kustosima donose tek adrenalinske injekciji i - koju kaznenu prijavu

Kustoski tim Kontejner i biro suvremene umjetničke prakse postoji već gotovo deset godina, tijekom kojih je realizirao brojne izložbe, performanse, festivale, umjetničke produkcije, konferencije i publikacije, uz intenzivnu suradnju s domaćom i međunarodnom umjetničkom i kustoskom scenom.Bavimo se progresivnim umjetničkim praksama koje raskrinkavaju i izokreću odnose moći, provociraju, ukazuju na etičke dvojbe, bave se releventnim fenomenima suvremenosti, tabuima, traumama, diskriminacijom, ljudskom budućnosti i sadašnjošću, koristeći se israživačkim metodologijama kao i dosezima znanstvenih i tehnoloških disciplina. Ukratko, riječ je o umjetnosti koja se bavi kritičkim propitivanjem uloge i značenja znanosti, tehnologije i tjelesnosti u suvremenom društvu.

U pancirki ispred pištolja

Rad u ovoj udruzi podrazumijeva veći stupanj angažmana od onoga što se uobičajeno očekuje od kustosa. Kada se susretnemo s izazovnim projektom koji nas može ispuniti adrenalinom spremni smo na kojekakve zahtjevne okolnosti pri realizaciji. Ne radi se samo o istraživanju radova, komunikaciji s umjetnicima, organizaciji, produkciji, pisanju tekstova ili osmišljanju postava, već o stvaranju doista izazovnih situacija koje su već i zakonski pomalo riskantne. Primjerice, posljednji incident s uhićenjem dogodio se prilikom performansa Milivoja Beadera u sklopu “Narančasti pas i druge priče”, ponovnoj izvedbi 14 izabranih hrvatskih performansa. Beader se prošetao u ulozi Toma Gotovca potpuno gol od HNK do Trga bana Jelačića izvikujući “Zagreb, volim te”. Glumac je zaradio novčanu kaznu zbog kršenja javnog reda i mira, te vrijeđanja moralnih osjećaja građana. U sklopu istog projekta napravili smo ponovnu izvedbu performansa Borisa Šinceka “Pucanj” (koji se prvi puta odvio 2002. na festivalu Break21 u Ljubljani, gdje smo također bili kustosi). U Ljubljani Boris Šincek, a u Zagrebu Mario Kovač, stali su odjeveni u pancirku ispred pištolja. Potencijalni ishod ova dva projekta bio je vrlo rizičan, kao i sama njihova produkcija.

Lakomisleni stavovi

Zanimaju nas performativni, istraživački, radikalni i rizični projekti, koji su doista u mogućnosti, u svakidašnjoj globalnoj poplavi svakovrsnih slika izazvati reakciju publike bilo suptilnošću, začudnošću ili ekcesom. Umjetnost koja može biti žestoka u svom izrazu, umjetnost rizika koja može učiniti pomak i djelovati snažno na mišljenje i emocije, zgroziti, dirnuti, povrijediti ili zabrinuti, navesti na revalorizaciju čvrstih i radikalnih stanovišta, stereotipa i normi koje se lakomisleno smatraju pozitivnima. Takvi projekti suvremenu umjetnost čine itekako relevantnom i značajnom.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 20:39