PUŠKOM NA PIRATE

'TRAŽIM LJUDE S VOJNIM ISKUSTVOM ZA RAT PROTIV GUSARA' Britanac za posao nudi najmanje 180 dolara dnevno

Britanci jedini imaju dozvolu Ministarstva mora za ukrcaj oružane pratnje na brodove pod hrvatskom zastavom.
 YouTube

Britanska tvrtka “Offshore Marine Security“ koja u svijetu pruža usluge oružane zaštite trgovačkim brodovima, odnedavno i u Splitu traži buduće zaposlenike, piše Slobodna Dalmacija.

Ovu britansku tvrtku koji su osnovali i vode bivši pripadnici britanskih kraljevskih marinaca u Hrvatskoj predstavlja Splićanin Igor Duh (38), bivši hrvatski branitelj, sigurnosni konzultanat za NATO snage u BiH, koji i osobno sudjeluje u zaštiti brodova koji plove svjetskim morima gdje su pirati gotovo svakodnevna pojava.

Hrvatska zastava

“Offshoe Marine Security“ prva je i za sada jedina tvrtka u Hrvatskoj koja je od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture ove godine dobila dozvolu za ukrcaj oružane pratnje na brodove pod hrvatskom zastavom.

- Tražimo osobe koje imaju vojnog iskustva, koje znaju baratati vatrenim oružjem, a u obzir dolaze bivši hrvatski branitelji, kao i djelatnici policije. Sa splitskom tvrtkom za obuku pomoraca “Diverso impex“ imamo organizirane tečajeve za temeljnu sigurnost na brodu, a što je uvod u stjecanje zvanja “security officera” (časnika za sigurnost) na brodu, odnosno operatera pomorske sigurnosti. Prvenstveno želimo uslugu zaštite pružati hrvatskim brodarima čiji brodovi plove opasnim zonama pioput Adenskog zaljeva, Crvenog mora, Arapskog mora, kao i dijelovima Indijskog oceana, te zapadne Afrike, posebno oko obala Nigerije, gdje se bilježe napadi pirata - kazao nam je Duh.

Dogovor s brodovlasnicima

Naš sugovornik kaže da su upravo u tijeku pregovori s hrvatskim brodarima i očekuje se dobra suradnja.

- Dakako, postoji mogućnost da naši zaštitari koji se dokažu u radu, svoje znanje iskoriste i na brodovima velikih svjetskih kompanija koje sve više traže uslugu pomorskog “bodyguarda” - pojašnjava Duh, hrvatski predstavnik tvrtke “Offshore Marine Security“.

Prema nedavno objavljenim informacijama iz Ministarstva pomorstva, u međunarodnim vodama koje su ugrožene piratstvom i oružanim napadima plovi oko 60 hrvatskih brodova, a oko dvjestotinjak hrvatskih pomoraca doživjelo je napade gusara.

- Ima li interesa Splićana za “security busines”? - pitamo našeg sugovornika Duha.

- Ima, ljudi se svakodnevno javljaju, interes je velik. Međutim, treba znati da je znanje engleskog jezika vrlo važan uvjet za ovaj posao. Nerazumijevanje jezika i nesporazumi u komunikaciji nikako nisu dobrodošli u ovom poslu. Neznanje jezika u ovom poslu može biti kobno za posadu broda i za samog čuvara - istaknuo je Duh.

Na svaki brod, prema Duhovim riječima, u pravilu se ukrcaju četvorica naoružanih zaštitara koji čuvaju brod, posadu i teret u tranzitu kroz rizičnu zonu podložnu gusarenju.

- Plovidba kroz te zone traju u prosjeku po 12 dana i više. Iskustva su pokazala kako brodove s oružanom pratnjom pirati malo napadaju. Naoružanje koje naša tvrtka daje zaštitarima sastoji se od poluatomatske puške, kacige, pancirnog prsluka, satelitskog telefona, uređaja za međusobnu komunikaciju i pištolj - objašnjava nam Duh, koji o plaćama zaštitara nerado govori.

No, doznajemo da one početničke plaće iznose 180 dolara dnevno. Što znači da se u 12 dana plovidbe može zaraditi preko dvije tisuće dolara, odnosno 10 tisuća kuna. Iskusniji zaštitari zarađuju i višestruko više u dva tjedna plovidbe.

Otmica i pljačke

Da vrijeme gusarenja nije davno prošlo vrijeme iz dana u dan svjedoče somalski gusari. Ta izvanredno organizirana skupina u posljednjih je nekoliko godina od otmica i pljački brodova inkasirala više od 200 milijuna dolara. Isto tako, ni jedan brod u svijetu s privatnom oružanom pratnjom na brodu nije otet.

Prvi napad na hrvatski brod dogodio se 2011. godine, potkraj kolovoza, kad su naoružani pirati 12 nautičkih milja od luke Conakry u Gvineji napali i opljačkali brod “Mokošica”, u vlasništvu dubrovačke “Atlantske plovidbe”.

Srećom, bez otetih i ranjenih. I Duh je prije dvije godine kao zaštitar na brodu doživio i preživio napad somalskih gusara. Kako kaže, napadaju malim, brzim brodovima, a u pravilu se povuku kada ugledaju zaštitare na palubi broda.

- Za svoje akcije pirati najčešće koriste kao kamuflažu obične ribarske brodove, nakon čega iznenada prelaze u brze čamce i napadaju. Imaju mrežu na brodu, a ispod mreže bude skriven kalašnjikov ili raketni bacač... - prisjetio se Duh.

Britanci na Splićane kao čuvare brodova po morima svijeta, čini se, ozbiljno računaju, piše Slobodna Dalmacija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 14:33