IPAK GRADE U CRNOJ GORI

Tko je Radiću i Žderiću spasio posao stoljeća?

Nakon što ga je odbila premijerka Jadranka Kosor, Jure Radić je tražeći jamstvo od 124 milijuna eura krenuo u obilazak mnogih europskih banaka
 Davor Pongračić/CROPIX

ZAGREB - Hrvatski konzorcij Konstruktor-IGH uspio je spasiti posao stoljeća - gradnju autoceste Bar - Boljare u Crnoj Gori - vrijedan 2,77 milijardi eura.

Vlada Crne Gore danas je potvrdila da je konzorcij na čelu sa splitskim Konstruktorom u 13 sati dostavio pisana bankarska jamstva koja omogućavaju sklapanje ugovora, a gradnja bi trebala početi na proljeće. Vrijednost jamstava je 124 milijuna eura.

Poteškoće s plaćanjima

Zoran Radonjić, šef crnogorske Komisije za sprovođenje tenderskog postupka i pregovaranja, potvrdio je da se sada može nastaviti procedura analize dostavljenih ponuda i zaključivanja ugovora s hrvatskim konzorcijem i financijskim institucijama. Tko je konzorciju osigurao jamstva, u Vladi Crne Gore nisu htjeli otkriti, ističući kako je dogovoreno s IGH i Konstruktorom da to ostane tajna.

Tko je jamac nisu okrili ni u IGH, a nismo uspjeli doći niti do direktora Konstruktora Željka Žderića jer je, kako je rekla tajnica, zauzet. Zlatko Mehun, glasnogovornik Vlade, također se nije javljao. Splitski Konstruktor i vlasnik Željko Žderić, o čemu su već pisali mediji, imaju velikih poteškoća s plaćanjima u inozemstvu.

Falsificirani dokument

Nedavno je izbio veliki skanadal kada je Konstruktor plaćao kooperante u Kataru čekovima bez pokrića u iznosima većim od dva milijuna eura. Intervenirala je i lokalna policija koja je uhitila neke od Žderićevih direktora dok dugovi nisu podmireni. Čak je i katarski emir tijekom službenog posjeta predsjedniku Mesiću skrenuo pozornost na “čudne” poslovne običaje Žderićeve tvrtke. Sklonost falsificiranju poslovnih dokumenata Žderić je pokazao i pred hrvatskim sudovima.

U tužbi protiv Slobodne Dalmacije, zbog teksta o nezakonitoj privatizaciji Konstruktora, kao dokaz priložio je falsificirani dokument libijske vlade kojim je želio lažno uvjeriti sud kako je zbog tih natpisa izgubio lukrativne ugovore u toj zemlji. Libijska vlada naknadno je izvijestila sud da sa Žderićem nikada nije potpisala ugovore pa ih Radićev kum nije ni mogao izgubiti. Jesu li kumovi Žderić i Radić sada učinili sličnu stvar pokazat će vrijeme.

Na međunarodnom natječaju za gradnju crnogorske autoceste Bar - Boljare izabrana je ponuda hrvatskog konzorcija u kojemu su IGH, Konstruktor-inženjering i Tehnika. No, nakon niza žalbi na IGH zbog dotadašnjih poslova u toj zemlji, hrvatske tvrtke našle su se pod udarom crnogorske javnosti.

Nedostatna jamstva

U prosincu 2009. Vlada Crne Gore ocijenila je da priložena jamstva hrvatskog konzorcija nisu dovoljna. Jure Radić, prvi čovjek IGH, tražio je pomoć premijerke Jadranke Kosor, ali ga je odbila, kao i EBRD. Nakon toga je krenuo u obilazak mnogih europskih banaka.

Međutim, ostaje nejasno i koji je bio rok za predaju jamstava. Na službenim stranicama Vlade Crne Gore piše kako je na sjednici 29. prosinca odlučeno da se produlji za 60 dana, dakle do kraja veljače, a Jure Radić je prije šest dana u emisiji Otvoreno rekao je da imaju vremena do 10. veljače.

Ponuda jeftinija 1,15 milijardi eura

Hrvatski Konstruktor u tenderskom je postupku dobio odobrenje da gradi autocestu od Bara do granice sa Srbijom, dužine 170 kilometara. Početak radova dogovoren je prošle jeseni u selu Gornje Mrke kod Podgorice, kada su svečanosti prisustvovali, osim crnogorskog premijera, predsjednici hrvatske i srbijanske vlade Jadranka Kosor i Mirko Cvetković.

Hrvatski je konzorcij za kompletnu autocestu ponudio neto vrijednost od 2,77 milijardi eura, od čega bi učešće države bilo 1,74 milijarde eura. Od toga je za glavnu dionicu buduće autoceste od Podgorice do Mateševa ponudio cijenu od 910 milijuna eura, uz učešće države od 603 milijuna eura. Grčko-izraelski konzorcij je pak za kompletnu autocestu ponudio cijenu od 3,92 milijardi eura, uz učešće države od 2,78 milijardi eura, a za dionicu od Podgorice do Mateševa ponuđeno je 1,2 milijardi, od čega bi državno učešće bilo 845 milijuna eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 02:17